طعم و مزه قدیمی ترین آب کره زمین!

تیمی از دانشمندان به رهبری ژئوشیمیدان دکتر باربارا شروود لولار، در سال 2013 موفق به کشف قدیمی ترین آب کره زمین شدند.

water earth

براساس گزارش وب سایت indiansingulf؛ تیم تحقیقاتی توانست این آب را در معدن مس و روی کید کریک کشف کند. در سال 2013، گروهی از دانشمندان متوجه شدند حفره‌های آبی در 1.5 مایلی از سطح زمین در معدنی واقع در کشور کانادا قرار دارد که برای هزاران سال دست نخورده و ایزوله باقی مانده است. این تیم دانشمندان به رهبری ژئوشیمیدان دکتر باربارا شروود لولار، چیزی را کشف کردند که ممکن است قدیمی‌ترین آب زیرزمینی شناخته شده در جهان باشد. آن ها این اثر مربوط به دوران اول زمین شناسی (پرکامبرین) را از نظر ساختار ژئوشیمیایی و رادیوژنیک (هسته های پرتوزا) مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. طبق نتایج به دست آمده قدمت این آب به حدود 2.6 میلیارد سال قبل می رسید.

 محققان این آب زیر زمینی را در یک شکاف نازک بین سنگ گرانیت پیدا کردند. طبق آزمایش‌هایی که بر روی این نمونه انجام شده است، این آب برای مصارف آشامیدنی مناسب نیست. مزه این آب مانند آب دریا شور است. علت شوری آن به واکنش‌های شیمیایی بین آب و سنگ بر می گردد. از نظر لولار، مزه آب شبیه به شربت افراست و از آب تصفیه شده شهری چسبناک تر به نظر می رسد. آب به هنگام خارج شدن از زمین بی رنگ بود ولی به محض تماس با اکسیژن تغییر رنگ داد و به رنگ نارنجی درآمد. رنگ نارنجی معمولا به خاطر وجود مواد معدنی مانند آهن در آب رخ می دهد.

نتایج این تحقیقات نشان داد میانگین عمر آب کره زمین حتی از دوران زمین شناسی اول هم بیشتر است. موزه علم و فناوری کانادا در این خصوص اعلام کرد:" نمونه های جمع آوری شده می تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد پیدایش اولیه زمین باشد."


چاپ