رژیم غذایی جدید برای کاهش وزن و لاغری!

تحقیقات جدید نشان می دهد که کاهش مصرف پروتئین می تواند در لاغری و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت تاثیر زیادی داشته باشد.

رژیم غذایی جدید با پروتئین کم
طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، کاهش مصرف پروتئین در انسان می تواند از بروز بیماری هایی مانند چاقی، دیابت و فشارخون بالا جلوگیری کند. محققان دانشگاه سائوپائولو و هاروارد در این مطالعه، به مقایسه اثرات رژیم های غذایی با پروتئین و کالری کم در انسان پرداخته اند.آن ها دریافتند کاهش مصرف پروتئین ممکن است به کنترل سندرم متابولیک و برخی از علائم اولیه بیماری هایی مانند چاقی، دیابت و فشار خون بالا کمک کند. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Nutrients منتشر شده است.

اصطلاح "سندرم متابولیک" به بیماری هایی نظیر فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و کلسترول بالا اشاره دارد که، خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سکته را افزایش می دهد.

این مطالعه نشان داد که برای دستیابی به نتایج بالینی باید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، مقدار 0.8 گرم از مصرف پروتئین خود کم کنیم. رافائل فراز بانیتز، نویسنده اصلی مقاله و در حال حاضر دانشجوی فوق دکتری مرکز دیابت جاسلین دانشکده پزشکی هاروارد در ایالات متحده، گفت: "رژیم های غذایی با پروتئین کم می تواند یک راه حل خوب برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک باشد. این افراد، راحت تر می توانند به این رژیم غذایی پایبند باشند. "

رژیم غذایی کنترل شده


محققان در این تحقیق، 21 فرد مبتلا به سندرم متابولیک در مدت 27 روز تحت نظر قرار گرفتند. در طول این دوره، آن‌ها در بیمارستان آموزشی FMRP USP (Hospital das Clnicas در Ribeiro Preto) بستری بودند.

کالری دریافتی روزانه هر شرکت کننده به عنوان تابعی از متابولیسم پایه آن ها (مصرف انرژی در حالت استراحت) تعیین شد. برای گروه اول یک رژیم معمولی غربی شامل 50 درصد کربوهیدرات، 20 درصد پروتئین و 30 درصد چربی همراه با 25 درصد کالری کمتر در نظر گرفته شد.
در رژیم غذایی گروه دوم نیز به میزان 10 درصد از مصرف پروتئین کم شده بود. کالری دریافتی هر داوطلب با مصرف انرژی پایه آن‌ها مطابقت داشت. هر دو گروه روزانه 4 گرم نمک مصرف کردند.

نتایج نشان داد که، هر دو گروه محدود کننده کالری و پروتئین به دلیل کاهش چربی بدن، وزن کم کردند و علائم سندرم متابولیک در آن‌ها بهبود یافته بود. کاهش چربی بدن با کاهش قند خون، سطح چربی ها و فشار خون مرتبط است.

در طول این 27 روز، هر دو گروه نتایج مشابهی از نظر کاهش قند خون، کاهش وزن، کنترل فشار خون و کاهش تری گلیسیرید و کلسترول داشتند. در هر دو رژیم، حساسیت به انسولین در بیماران بهبود یافت. ماریا کریستینا فاس د فریتاس، آخرین نویسنده مقاله و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو FMRP USP، گفت: "چربی بدن بدون این که توده عضلانی کاهش پیدا کند، در نواحی دور کمر و باسن کاهش یافت."

این یافته ها نتایج مطالعات قبلی مربوط به نمونه های حیوانی را تایید کرد. Foss de Freitas گفت: « در این جا، ما موفق شدیم آزمایشات بالینی را به مدت 27 روز بر روی نمونه های انسانی و با ارائه یک رژیم غذایی متناسب با نیازهای هر بیمار، انجام دهیم».

دستکاری مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی می تواند نتایج مفیدی داشته باشد. ما نشان دادیم که کاهش مصرف پروتئین می تواند باعث کاهش چربی بدن شود. مهم ترین نکته در این مطالعه اینجاست که کاهش وزن در این روش، هیچ آسیبی به توده عضلانی نمی رساند. این نکته بسیار مهمی است زیرا، اغلب رژیم های غذایی برای کاهش وزن با کاهش توده عضلانی همراه است.


چاپ