مردان سریع تر از زنان پیر می شوند!

مردان در حال حاضر سریعتر از زنان پیر می شوند، اما فاصله میان آن ها در حال کاهش است.

پیری
طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، محققان دانشگاه فنلاند دریافتند مردان از نظر بیولوژیکی پیرتر از زنان هستند. دلایل مختلفی می تواند باعث این تفاوت شود. به عنوان نمونه، مردان بیشتر سیگار می کشند و هیکل بزرگتری نسبت به زنان دارند.


اگرچه امید به زندگی غربی‌ها در قرن بیستم به سرعت افزایش یافت، اما زنان هنوز هم امید به زندگی بیشتری نسبت به مردان دارند. در فنلاند، زنان معمولاً پنج سال بیشتر از مردان عمر می کنند. این شکاف جنسیتی در دهه 1970 بیشتر بود. در آن زمان اختلاف امید به زندگی زنان هنگام تولد حدود ده سال بیشتر از مردان بود. با این حال، این نابرابری در سال های اخیر رو به کاهش است. بر اساس مطالعه جدید، تفاوت روند پیری میان این دو جنس را می توان در ساختار بیولوژیکی آن‌ها نیز مشاهده کرد.

این تحقیق به بررسی تفاوت‌های بیولوژیکی در افزایش سن بین مردان و زنان می پردازد. محققان علاوه بر این، می خواهند ببینند که آیا عوامل مرتبط با سبک زندگی می تواند باعث تفاوت میان آن‌ها شود. این ویژگی‌ها هم در جوانان بالغ و هم در افراد مسن بررسی شد.

در این مطالعه از چندین ساعت اپی ژنتیک استفاده شد. این ساعت های ژنتیکی به اصطلاح سطوح متیلاسیون DNA را اندازه‌گیری می‌کند. سطوح متیلاسیون به مقادیر مولکول‌های خاصی گفته می‌شود که به DNA سلول ها می‌چسبند.


آنا کانکاانپا، محقق دکترا در مرکز تحقیقات پیری و دانشکده علوم ورزشی و سلامت می‌گوید: «ما دریافتیم که مردان از نظر بیولوژیکی مسن‌تر از زنان هم سن خود هستند و این تفاوت در شرکت‌کنندگان مسن‌تر به‌طور قابل‌توجهی بیشتر بود. استعمال زیاد دخانیات در مردان، این شکاف جنسیتی در روند پیری را بین دوقلوهای مسن‌تر توجیه می کند. اما، هیکل بزرگتر مردان فقط می تواند بخش کوچکی از علت این شکاف جنسیتی در هر دو گروه سنی باشد.»

Kankaanpää می‌گوید: «ما تفاوت جنسی را در روند پیری مشاهده کردیم، که به سبک زندگی افراد مربوط نمی شود. ما در این مطالعه، یک کار کاملا متفاوت انجام دادیم. ما روند پیری را در دوقلوهایی با جنس مخالف مورد مقایسه قرار دادیم. تفاوت‌های مشابهی در بین این دوقلوها مشاهده کردیم. خواهر و برادر مرد از نظر بیولوژیکی حدود یک سال از جفت خود بزرگتر بودند. این جفت ها در یک محیط رشد کرده بودند و نیمی از ژن های آن‌ها با هم مشترک بود. در این جا، علت تفاوت میان این نمونه ها را می توان با تفاوت های جنسی در عوامل ژنتیکی و اثرات مفید هورمون جنسی زنانه استروژن بر سلامت مرتبط دانست.

نتایج این تحقیقات، می تواند به درک سبک زندگی و تفاوت های جنسی مرتبط با پیری بیولوژیکی و امید به زندگی در بین افراد، کمک کند. نتایج نشان داد که کاهش مصرف سیگار در میان مردان تا چه اندازه توانسته شکاف جنسی در امید به زندگی را در دهه های اخیر کاهش دهد.


چاپ