دانشمندان محل برخورد اولین شهاب سنگ به زمین را کشف کردند!

دانشمندان اروپایی محل برخورد اولین شهاب سنگ به زمین را در 8میلیون سال پیش، کشف کردند!

اولین برخورد شهاب سنگ به زمین
طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، اخترشناسان اروپایی با استفاده از تحقیقات 15 ساله موفق شدند اولین دهانه برخوردی زمین را (محل برخورد شهاب سنگ به زمین) در منطقه ای از جنوب اسپانیا کشف کنند. این دهانه در استان آلمریا واقع شده است.
نتایج این مطالعه به تازگی در کنگره علوم سیاره اروپا (EPSC 2022) توسط خوان آنتونیو سانچز گاریدو از دانشگاه آلمریا ارائه شد.

اگرچه بیش از 200 دهانه برخوردی تا به امروز در نقاط مختلف زمین کشف شده است اما، این مطالعه اولین مطالعه ای محسوب می شود که توانست شواهدی از یک دهانه برخوردی در شبه جزیره ایبری پیدا کند. این یافته ها محصول، 15 سال تحقیقات یک تیم بین المللی متشکل از دانشمندان دانشگاه آلمریا، مرکز اختر زیست شناسی مادرید، دانشگاه لوند و دانشگاه کپنهاگ می باشد.

دهانه برخوردیپروفسور سانچز گاریدو گفت: «ما معتقدیم که این رویداد برخورد، حدود 8 میلیون سال پیش اتفاق افتاده است. ما جنبه های متعددی از زمین شناسی، کانی شناسی، ژئوشیمی و ژئومورفولوژی منطقه را بررسی کرده ایم. حوضه های الحابیا و تابرناس در این منطقه مملو از رسوباتی با قدمت بین 5 تا 23 میلیون سال است که بر روی سنگ های دگرگونی قدیمی تر، قرار دارند. اثرات برخورد توسط رسوبات جدید به طور کامل پوشیده شده است اما، فرسایش باعث شد دوباره سر از خاک بیرون بیاورد.

دهانه برخوردی
این دهانه حدود 4 کیلومتر (2.5 مایل) قطر دارد، که یک ساختار بزرگ تر به عرض 20 کیلومتر (12.4 مایل) احاطه شده است. این محلی است که، برخورد شهاب سنگ باعث فروپاشی لایه های رسوبی شد. یکی از شواهدی که وجود این دهانه برخوردی را ثابت می کند، چندین نمونه از سنگ‌های کوارتز کشف شده در آن محل است. کوارتز، نوعی سنگ رسوبی محسوب می شود که دانه هایی به شکل ماتریس در آن قرار دارند. دانه‌ها در اثر ضرباتی با فشار بین 10 تا 30 گیگا پاسکال، تا حدی تغییر شکل دادند.

پروفسور سانچز گاریدو گفت: "اگر کشف این دهانه برخوردی تائید شود، نه تنها از دیدگاه علمی کشف بسیار مهمی به حساب می آید بلکه، تبدیل به یکی از جاذبه های علمی و توریستی استان آلمریا خواهد شد."

رسوبات دهانه برخوردی
کنگره سیاره شناسی اروپا موسوم به2022 EPSC هفته گذشته در گرانادا با حضور تقریبا 1200 دانشمند سیاره‌شناسی از سراسر جهان، برگزار شد. این کنگره، به یکی از بزرگترین نشست‌های علوم سیاره‌ای در اروپا تبدیل گردید.


رئیس کمیته سازماندهی محلی، لویزا لارا از Instituto de Astrofisica de Andalucía CSIC، گفت: "کارهای زیادی برای برگزاری این مراسم داشتیم اما، به دلیل همه گیری بیماری کرونا دو سال صبر می کردیم. اما، حالا حسی که از بابت برگزاری این کنگره در گرانادا تجربه کردیم، ارزش همه چیز را داشت.


چاپ