رکورد امواج گرمایی زمین شکسته شد

محققان در جدیدترین مطالعات خود توانستند، شدیدترین امواج گرمایی زمین را ثبت کنند. نکته مهمی که توجه این محققان را به خود جلب کرد، شدت گرمای این امواج بود که نسبت به دهه‌های گذشته کاملا بی سابقه است. برای کسب اطلاعات بیشتر از نتایج این مطالعه تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

تصویر دماسنج و دمای زمین

این تحقیق که به رهبری دانشگاه بریستول صورت گرفته و نشان می‌دهد که با ادامه روند تغییرات آب و هوایی، امواج گرما در آینده داغ‌تر خواهند شد.

موج گرمای تابستان گذشته درغرب آمریکای شمالی با بالاترین دمای 49.6 درجه سانتیگراد (121.3 درجه فارنهایت) در لیتون ایالت بریتیش کلمبیا، در 29 ژوئن رکوردشکنی کرد که 4.6 درجه سانتیگراد (8.3 درجه فارنهایت) نسبت به دمای هوا افزایش یافته بود.
یافته های جدید که در 4 می 2022 در مجله Science Advances منتشر شد، پنج موج گرمایی دیگری را در سراسر جهان نشان می دهد که شدت آن ها بیشتر بوده، ولی کمتر گزارش شد.


دکتر ویکی تامپسون محقق و دانشمند هواشناسی در دانشگاه بریستول، گفت: «موج گرمای اخیر، کانادا، ایالات متحده و سراسر جهان را شوکه کرد. با این حال، ما نشان می‌دهیم که در چند دهه اخیر امواج شدیدتری نیز وجود داشته است. با استفاده از مدل‌های اقلیمی، ما متوجه می‌شویم که رویدادهای گرمایی شدید وبه همان میزان دمای متوسط محلی احتمالاً در قرن آینده به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.»


موج گرما یکی از مخرب ترین رویدادهای شدید آب و هوایی است. موج گرمای غرب آمریکای شمالی مرگبارترین رویداد آب و هوایی حال حاضر کانادا محسوب می شود که صدها کشته برجای گذاشت. آتش‌سوزی‌های شدید مرتبط با افزایش دما در حیات وحش، نیز منجر به آسیب گسترده زیرساخت‌ها و از بین رفتن محصولات شد.

در این بررسی محققان، میزان گرمای شدید را نسبت به دمای محلی محاسبه کردند. نتایج، نشان داد که گرم ترین مناطق در کل زمین، مربوط به سه ناحیه است که اولین ناحیه در آوریل سال 1998 واقع در آسیای جنوب شرقی اتفاق افتاد که در نوامبر سال 1985 به 32.8 درجه سانتیگراد (91.0 درجه فارنهایت) رسیده بود، دومین ناحیه در نوامبر سال 1985 مربوط به برزیل است که دما به 36.5 درجه سانتیگراد (97.7 درجه فارنهایت) رسید و ناحیه آخر نیز واقع در جنوب ایالات متحده در جولای سال 1980، بود که دما در آن زمان به 38.4 درجه سانتیگراد (101.1 درجه فارنهایت) افزایش یافته بود.

تصاویر امواج گرمایی در کره زمین

دکتر Vikki Thompson، از دانشگاه Cabot، گفت: «موج گرمای غرب آمریکای شمالی به دلیل ویرانی های گسترده آن در خاطره ها باقی خواهد ماند. با این حال، این مطالعه چندین امواج بزرگ را در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد، که برخی از آن‌ها احتمالاً به دلیل وقوع آن‌ها در کشورهای محروم‌تر، تا حد زیادی تحت شناسایی قرار نگرفتند. ارزیابی شدت امواج گرمایی از نظر تغییر دمای محلی بسیار مهم است زیرا هم انسان و هم اکوسیستم طبیعی با این شرایط سازگار می شوند، بنابراین در مناطقی که تنوع کمتر زیستی وجود دارد، یک موج گرمایی کوچک می تواند اثرات زیان بار بیشتری بر جای بگذارد.

تیم محققین علاوه بر این، توانستند از پیش بینی مدل‌های آب و هوایی روند موج گرما در بقیه قرن حاضر را پیش بینی کنند. مدل‌سازی ها نشان داد که میزان شدت موج گرما با افزایش دمای جهانی مرتبط است.
اگرچه بالاترین دمای محلی لزوماً بیشترین تأثیرات را ایجاد نمی کند، اما اغلب مرتبط هستند. درک بهتر از تغییرات آب و هوایی و مکان وقوع آنها می تواند به اولویت بندی اقدامات برای کمک به مقابله با این شرایط در مناطق آسیب پذیرتر کمک کند.

پروفسور دان میچل، استاد علوم آب و هوای دانشگاه بریستول و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشت جهانی در زمان حاضر است و ما نشان داده ایم که بسیاری از امواج گرما در خارج از کشورهای توسعه یافته تا حد زیادی مورد توجه قرار نگرفته است. شدت گرما در سطح کشورها می تواند بر مرگ و میر افراد تاثیر بگذارد و منجر به افزایش این آمارها به هزاران نفر برسد. کشورهایی که دمای خارج از محدوده طبیعی خود را تجربه می کنند، بیشترین آسیب را در برابر این تغییرات خواهند دید.

با توجه به پیامدهای خطرناک تغییرات آب و هوایی و تعهد آشکار برای کمک به مقابله با این موضوع، در سال 2019، دانشگاه بریستول اولین دانشگاه انگلستان بود که وضعیت اضطراری آب و هوایی را اعلام کرد.


چاپ