روش جدید دانشمندان برای درمان آپنه خواب انسدادی!

یک مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده از دستگاه پیش‌برنده‌ی فک پایین(MAD) می تواند در درمان مبتلایان به آپنه خواب انسدادی بسیار تاثیرگذار باشد.

دستگاه cpar درمان آپنه خواب

نتایج تحقیقاتی که در کنفرانس سالانه کالج آمریکایی قلب منتشر شد نشان می دهد، افرادی به فشار خون بالا و آپنه خواب مبتلا هستند می توانند با کمک دستگاه پایین برنده فک پایین(MAD) در عرض شش ماه بهبود پیدا کنند. این دستگاه در عرض شش ماه قادر است به اندازه دستگاه اکسیژن CPAP فشار خون آنها را کاهش دهد.

فشار خون بالا یکی از عوامل خطرناک شایع در بیماری های قلبی-عروقی است. معمولا افراد مبتلا به آپنه خواب انسدادی به علت بسته شدن مجاری تنفسی در زمان خواب چند بار بیدار می شوند. از آنجایی که آپنه خواب انسدادی می تواند باعث فشار خون بالا یا تشدید آن شود پزشکان توصیه می کنند برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی از دستگاه CPAR استفاده کنند. این دستگاه اکسیژن خالص را از طریق دهان و بینی وارد مجاری تنفسی می کند.

مزایای استفاده از دستگاه حرکت فک پایین به جلو(MAD)

دستگاه MAD با جلوکشیدن فک پایین و زبان به باز نگه داشتن مجاری تنفسی کمک می کنند. نتایج تحقیقات قبلی نشان داد که دستگاه CPAR از نظر کاهش شاخص آپنه-هیپوپنه(معیار استاندارد برای سنجش شدت آپنه‌ی خواب) عملکرد بهتری نسبت به دستگاه MAD دارد. اما استفاده مداوم از دستگاه CPAR به علت دست و پا گیر بودن آن کار سختی است. به همین علت، دستگاه MAD می تواند جایگزین مناسب تری برای آن باشد.

براساس تجزیه و تحلیل داده ها، عملکرد دستگاه MAD در کاهش میانگین فشار خون شبانه‌روزی به اندازه دستگاه CPAP خوب بوده است(یعنی تفاوت زیادی بین دو گروه وجود نداشت). حتی در برخی از موارد باعث کاهش بیشتر پارامترهای ثانویه فشار خون شد. به عقیده محققان، احتمالا دلیل این نتایج رعایت دقیق گروهی بود که از ابزار MAD استفاده می‌کردند.
دکتر رونالد لی چی هانگ، استاد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ملی سنگاپور و مشاور ارشد بخش قلب می‌گوید: « تا زمانی که داده‌های بیشتری در مورد ابزارهای MAD جمع آوری شود، بهتر است همچنان از دستگاه CPAP به عنوان روش درمانی استفاده کنیم. با این حال، برای بیمارانی که به هیچ وجه تحمل یا پذیرش استفاده از دستگاه CPAP را ندارند، باید با دید بازتری به دنبال روش درمانی جایگزین مانند دستگاه MAD باشیم که بر اساس مطالعه‌ی ما، به لحاظ عددی منجر به کاهش بیشتر فشار خون در بیماران نسبت به دستگاه CPAP شده است.»

در این مطالعه، ۳۲۱ نفر مبتلا به فشار خون بالا شرکت کردند. محققان با انجام این تحقیقات قصد داشتند بفهمند این افراد به آپنه‌ی خواب انسدادی مبتلا هستند یا خیر؟! از این تعداد، ۲۲۰ نفر مبتلا به آپنه‌ی خواب انسدادی با شدت متوسط تا بالا بودند. سپس محققان آنها ا به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کردند: گروهی از دستگاه MAD استفاده کردند و گوهی از دستگاه CPAP. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا شش ماه هنگام خواب از دستگاهی که به آن‌ها داده شده بود، تا جایی که می توانند استفاده کنند. هر دو دستگاه مجهز به حسگرهایی بود که میزان استفاده را ثبت می‌کردند.

پس از شش ماه، خون شبانه‌روزی در گروه MAD به طور میانگین 1.64 میلی‌متر جیوه بیشتر از گروه CPAP کاهش یافت. علاوه براین، کاهش فشار خون شبانه‌روزی به خصوص در شب‌ها، عملکرد بهتری نسبت به CPAP داشت. MAD به تعداد بیشتری از بیماران در رسیدن به فشار خون سیستولیک زیر 120 میلی‌متر جیوه کمک کرد. هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان دچار عوارض جانبی مانند افت فشار خون علامتی (افت فشار خون همراه با علائم سرگیجه یا تهوع) نشدند.

دکتر چی-هانگ ادامه داد: «مردم باید بدانند که حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آپنه‌ی خواب انسدادی با شدت متوسط یا شدید مبتلا هستند. این بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود و ممکن است در افزایش فشار خون آن‌ها نقش داشته باشد. بیمارانی که فشار خون آن‌ها به سختی کنترل می‌شود یا خواب‌آلودگی شدید در طول روز دارند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم، تحت درمان قرار بگیرند». به طور کلی، محققان معتقدند نتایج این مطالعه بر اهمیت درمان آپنه‌ی خواب به عنوان بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای کنترل فشار خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی تأکید می‌کند.


چاپ