دو برابر شدن آمار ابتلا به سرطان پروستات تا 20 سال آینده!

دانشمندان معتقدند تا 20 سال آینده آمار مبتلایان به سرطان پروستات دو برابر خواهد شد.

سرطان پروستات تشخیص

نتایج این تحقیقات به تازگی در Lancet منتشر شد. براساس این نتایج، تعداد مبتلایان به این بیماری از 1.4 میلیون نفر در سال 2020 به 2.9 میلیون نفر در سال 2040 خواهد رسید. یکی از دلایل اصلی این روند صعودی، افزایش روند پیری در کشورهای ثروتمند است.

به عقیده این دانشمندان، افزایش ابتلا به انواع سرطان تا حد زیادی با شاخص امید به زندگی و تغییرات هرم سنی در سراسر جهان ارتباط مستقیم دارد. از طرف دیگر، حدود 15 درصد بیماران سرطانی به سرطان پروستات مبتلا هستند. به همین علت، این بیماری یکی از شایع ترین نوع سرطان در بین مردان شناخته می شود. معمولا این بیماری از سن 50 سالگی به بعد خود را نشان می دهد و با افزایش سن نیز احتمال ابتلا به آن نیز بیشتر می شود. به گفته محققان، با افزایش شاخص امید به زندگی در کشورهای در حال توسعه، تعداد موارد سرطان پروستات نیز به همراه آن افزایش می یابد.

آنها معتقدند که سیاست‌های بهداشت عمومی نمی‌تواند بر این تغییر تأثیر بگذارد. همانطور که در مورد سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی تاین جریان وجود دارد. به عنوان نمونه: عوامل ژنتیکی مثل سیگار کشیدن نیست که بتوان آن را کنترل کرد. امروزه اضافه وزن احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان را در افراد بیشتر می کند. اما، هنوز معلوم نیست این عامل می تواند تاثیر مستقیمی در ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد.

محققان فکر می کنند مقامات وزارت بهداشت تنها می توانند با اجرای طرح های غربالگری در کشورهای در حال توسعه می توانند این بیماری را در همان مراحل ابتدایی شناسایی کنند. تشخیص زود هنگام باعث می شود تا پزشکان از روش های درمانی مناسب تری برای کنترل و درمان سرطان استفاده کنند.


چاپ