ژن درمانی تنها راه نجات مغز از آسیب های کووید-19

محققان آمریکایی موفق شدند با استفاده از ژن درمانی، آسیب های مغزی ناشی از ابتلا به کووید-19 را بهبود دهند.

مغز انسان

محققان دانشگاه ایلینوی شیکاگو توانستند با استفاده از ژن درمانی، آسیب های مغزی موش هایی که به Covid-19 مبتلا بودند را التیام ببخشند. این تحقیق با تمرکز بر سد خونی-مغزی و بررسی یک مسیر سیگنالینگ خاص، راه امیدوارکننده‌ای را برای پیشگیری از مشکلات شناختی پس از کووید-19 در انسان ارائه می‌دهد. این روش با افزایش یکپارچگی و انسجام سد خونی-مغزی، می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

یکی از پیامدهای منفی ویروس کووید-19 ، از دست دادن حافظه و اختلال در یادگیری است. این عارضه به "مه مغزی" شهرت دارد. با وجود تحقیقات زیاد، دانشمندان علت اصلی این اتفاق را نمی دانند.

تیم تحقیقاتی در طول آزمایش های خود مکانیسم جدیدی کشف کردند که باعث ایجاد مشکلات عصبی در موش های مبتلا به ویروس حاد تنفسی SARS-CoV-2 شد. آنها توانستند با استفاده از ژن درمانی این مشکل را حل کنند.

آسیب مغزی کووید19

سارا لوتز، استادیار آناتومی و زیست شناسی سلولی دانشکده پزشکی ایلینوی رهبری این تحقیقات را بعده داشت. نتایج تحقیقات او و همکارانش به تازگی در مجله Brain منتشر شد.
این تیم تحقیقاتی بر روی سد خونی-مغزی تمرکز کردند به این علت که، این سد در بیماری‌های عصبی دیگر مانند ام‌اس نیز نقش دارد. به طور معمول، این سد خونی از مغز در برابر سلول‌ها یا مولکول‌های مضری که در جریان خون هستند، محافظت می‌کند. اما محققان متوجه شدند که رگ‌های خونی در سد مغزی‌ موش‌های آلوده به ویروس کووید-۱۹ نشتی داشت و حافظه و یادگیری آنها را مختل کرده بود.

برای درک علت این اتفاق، محققان رگ های خونی مغز موش های بیمار را مورد بررسی بیشتر قرار دادند تا تغییرات ژن معیوب را پیدا کنند. نتایج ارزیابی آنها کاهش مقادیر زیادی از مسیر سیگنالینگ Wnt/beta-catenin را نشان داد که در حفظ سلامت سد خونی مغز و محافظت از آن در برابر آسیب نقش مهمی ایفا می کند. محققان در مرحله بعد از ژن درمانی کمک گرفتند تا بتوانند از این طریق، مسیرWnt/beta-cateni را تحریک کرده و در نهایت از آسیب های مغزی به موش های بیمار جلوگیری کنند. خوشبختانه روش درمانی آنها جواب داد. لوتز در مورد نتایج تحقیقات گفت: "ژن درمانی توانست نشت سد خونی مغزی موش ها را کمتر و در نهایت منجر به بهبود یادگیری و حافظه آنها شود."


چاپ