کشف ژن جدیدی که از ابتلا به بیماری های کلیوی پیشگیری می کند!

دانشمندان به تازگی موفق به کشف ژن جدیدی در بدن شدند که می تواند از ابتلا به بیماری های کلیوی جلوگیری کند.

بیماری کلیوی

پژوهشگران دانشکده پزشکی Duke-NUS Medical School ژنی به نام WWP2 را کشف کرده‌اند که نقش مهمی در کنترل سلول‌هایی دارد که باعث نارسایی کلیه می‌شوند. یافته های این مطالعه می تواند به کاهش زخم و بیماری های مزمن کلیوی کمک کند.

بیماری مزمن کلیه (CKD) سالانه افراد زیادی از سراسر جهان را به کام مرگ می برد. سنگاپور یکی از کشورهایی است که بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است. این کشور از نظر آمار ابتلا به نارسایی های کلیوی در جایگاه پنجم جهان قرار دارد. روزانه حدود 6 نفر از مردم سنگاپور به این بیماری مبتلا می شوند. با پیشرفت سریع بیماری، بافت کلیه

یک مشکل بهداشتی جهانی است که به میزان بالای مرگ و میر در سراسر جهان کمک می‌کند. سنگاپور به طور خاص تحت تأثیر قرار گرفته است و از نظر تعداد موارد جدید نارسایی کلیه در رتبه پنجم جهان قرار دارد، به طوری که روزانه حدود شش بیمار جدید تشخیص داده می‌شوند. در مراحل پیشرفته، بافت کلیه بر اثر فیبروز سفت و دچار آسیب های جدی غیر قابل برگشت می شود. در نهایت، این آسیب ها باعث بروز بیماری نارسایی کلیه خواهد شد. در حال حاضر، روش های درمانی کمی برای درمان آن وجود دارد.

رویکرد جدید برای توقف فیبروز کلیه

دکتر ژاک بحموراس، مسئول برنامه اختلالات قلبی -عروقی و متابولیک در Duke-NUS گفت:"ما در این مطالعه بیشتر بر روی میوفیروبلاست‌ها متمرکز بودیم. میوفیروبلاست‌ها در واقعی یکی از انواع سلول های کلیوی است که می تواند در بروز فیبروز نقش مهمی داشته باشد. با بررسی هایی که در مورد ارتباط بین فعالیت های متابولیسم سلولی و پیشرفت بیماری انجام دادیم متوجه شدیم که با تنظیم جریان انرژی در سلول های میوفیروبلاست‌ می توانیم آنها را کنترل کنیم و به صورت غیر مستقیم مانع از ایجاد فیبروز کلیه شویم."
این تیم به رهبری دکتر انریکو پترتو، مدیر مرکز، بیش از ۱۳۰ نمونه بیوپسی از بیماران کشورهای چین و ایتالیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. یافته‌های آن‌ها نشان داد که وجود ژن WWP2 در سلول های میوفیروبلاست‌ها با پیشرفت فیبروز کلیه در ارتباط است. این ژن برای تنظیم عملکرد میتوکندری، که به دلیل تولید انرژی مورد نیاز سلول به «نیروگاه‌های» سلولی نیز معروف هستند، نقش مهمی ایفا می کند.

در مراحل ابتدایی مطالعات بالینی متوجه شدیم که مقادیر زیادی از ژن WWP2، متابولیسم سلول را “بازنویسی” می‌کند . این کار باعث پیشرفت فیبروز در بافت های کلیه می شود. از طرف دیگر، کمبود WWP2 هم باعث افزایش سوخت و ساز سلول‌های کلیوی شده و روند تشکیل اسکار یا بافت فیبری را کند می‌کند. با این اتفاق، میزان اختلال عملکرد کلیه و فیبروز کاهش پیدا می کند.»

تحقیقات قبلی دانشمندان نشان داده بود که ژن WWP2، شدت زخم در بیماری‌های قلبی کنترل می‌کند. هدف قرار دادن این ژن در بیماران می‌تواند از تشکیل بافت فیبروز بیش از حد جلوگیری کرده و پیشرفت نارسایی قلبی را به تأخیر بیندازد.

روش جدید برای درمان بیماری مزمن کلیه

دکتر پترتو، متخصص ژنتیک سیستمی در برنامه اختلالات قلبی عروقی و متابولیک در Duke-NUS گفت:"نتایج یافته های ما نشان داد که ژن WWP2 می تواند باعث توقف پیشرفت عارضه فیبروز در بیماری های مختلف از جمله بیماری های مزمن کلیه شود. ما امیدواریم این یافته ها بتواند به پزشکان در درمان بیماری های نارسایی کلیوی که بسیار کشنده است، کمک زیادی کند."

در حال حاضر محققان این مرکز برای توسعه مهارکننده‌های WWP2 به دنبال جذب سرمایه هستند. پروفسور پاتریک تن، معاون ارشد تحقیقات Duke-NUS، گفت: «با توجه به افزایش قابل توجه موارد ابتلا به بیماری کلیوی در سنگاپور، این کشف پیشرفتی بزرگی در درمان این بیماری محسوب می‌شود. این مطالعه نه تنها بر روی مکانیسم‌های ژنتیکی زمینه‌ساز بیماری کلیوی تمرکز دارد، بلکه مسیرهای جدیدی را برای ارائه روش های درمانی جدید باز می‌کند و به میلیون‌ها بیمار مبتلا به CKD در سراسر جهان امید دوباره می دهد.»


چاپ