بیماری مرموز سندروم هاوانا: توطئه جدید جاسوسان روسیه!

سازمان جاسوسی روسیه متهم به انتشار سندروم هاوانا شناسایی شد.

سازمان جاسوسی روسیه سندروم هاوانا

با وجود آن که مسکو اتهامات جدید را رد کرده است اما، اسناد موجود خلاف آن را نشان می دهد. نتایج تحقیقاتی که در نشریه های معروفی مانند «isider»، « Der Spiegel» و «CBS» به تازگی منتشر شد، وجود ارتباط بین بیماری مرموز معروف به «سندرم هاوانا» و آژانس اطلاعاتی روسیه را قوی تر می کند.

طبق یافته محققان سلاح های لیزری یا DEW می تواند علت اصلی پیدایش این بیماری باشد. اما سئوالی که اینجا مطرح می شود این است: سندرم هاوانا چه نوع بیماری است و چه علائمی دارد؟ علت اصلی پیدایش این سندروم هنوز مشخص نیست. اما طبق گزارش مقامات دولتی دو کشور آمریکا و کانادا، این بیماری در بین تعدادی از نظامیان مستقر در خارج از این کشور کشف شده است. اولین بار این سندروم مرموز در سفارت آمریکا واقع در منطقه هاوانا کشور کوبا گزارش شد. این بیماری با علائم مختلفی از جمله سردرد شدید ، صدای زنگ در گوش، مشکلات بینایی، حساسیت به نور یا صدا، عدم تمرکز، افسردگی، درد عضلانی و استخوانی، کاهش فشار خون و ضربان قلب خود را نشان می دهد. متبلایان در موارد شدید حتی به آسیب های مغزی جبران ناپذیری دچار می شوند.

ماجرای این سندروم از سال 2017 آغاز شد. افراد زیادی از جمله نظامیان آمریکایی، کارکنان سازمان های اطلاعاتی و خانواده های آنها به علائم مشابه سندروم هاوانا مبتلا شدند. تمام این نیروها در مناطق مختلفی مانند چین، هند، اروپا و واشنگتن مشغول به خدمت بودند. تحقیقات قبلی برخلاف یافته های جدید هیچ دولت خارجی را مقصر این اتفاق ندانست. اما نتایج ارزیابی آنها در مورد AHIsکه سال گذشته منتشر شد، به علت پیدایش آن هیچ اشاره ای نکرد. آیا واقعا سازمان جاسوسی روسیه پشت این قضایاست؟!

سازمان جاسوسی روسیه سندروم هاوانا

سال قبل در جریان برگزاری نشست ناتو در لیتوانی، یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا به علائمی مشابه سندروم هاوانا مبتلا شد. در حال حاضر، حدود 1000 نفر به این بیماری مرموز مبتلا هستند که در مورد بیشتر آنها هیچ توضیح علمی وجود ندارد. مقامات ارشد نظامی ایالات متحده تصمیم گرفتند برای حمایت از قربانیان این بیماری دست به اقدامات جدیدی قانونی بزنند.

براساس مطالعه جدیدی که توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH) انجام شد تصاویر MRI هیچ نشانه‌ای از آسیب مغزی در نظامیان ایالات متحده که از سندرم هاوانا (AHI) رنج می‌برند، پیدا نکرد. از طرف دیگر با وجود شایعه های زیادی که در مورد احتمال برخورد پرتوهای لیزری از سلاح های ناشناخته به مبتلایان AHI مطرح است، تا قبل از تحقیقات جدید هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود نداشت. اما به نظر می رسد تیم تحقیقاتی موفق شد به شواهدی دست پیدا کند که می تواند احتمال این فرضیه را تقویت کند.

به گفته مجله Insider تیم مطالعاتی به شواهدی دست یافتند که مربوط به ردپای یکی از واحدهای اطلاعاتی ارتش روسیه می شود. این واحد جاسوسی به واحد 29155 معروف است. محققان معتقدند این جاسوسان با کمک سلاح های لیزری مغز دیپلمات های آمریکایی را هدف قرار داده اند. کارکنان این سازمان اطلاعاتی در شهرهای مختلف جهان از جمله مکان هایی که کارکنان ارتش آمریکا در آن آلوده شده اند، حضور دارند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به تحقیقات رسانه ای، این اتهامات را رد کرد. خبرگزاری بی بی سی به تازگی با یکی از قربانیان سندروم هاوانا مصاحبه کرد. این فرد یکی از ماموران FBI بود که در سال 2021 زمانی که به خانه خودش در ایالت فلوریدا رسید با یک اسلحه لیزری هدف گرفته شد. او در مورد علائمی که به آن مبتلا شد گفت:"این پرتو به گوش سمتراستم اصابت کرد. بعد آن من صداها را به صورت بم می شنیدم درست مانند زمانی که به دندانپزشکی می روید.

با انتشار این گزارش، مقامات آمریکایی اعلام کردند که به بررسی دقیق این بیماری ناشناخته ادامه خواهند داد. اما بعید می دانند که یک دشمن خارجی منبع اصلی این بیماری باشد! با این حال گزارش و علائم واقعی پرسنل نظامی و خانواده های آنها را قصد ندارند زیر سئوال ببرند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در واکنش به انتشار گزارش های جدید ابراز نگرانی کرد. او به CNN گفت: «اگر بخواهم رک و پوست کنده بگویم، دولت وقت زمانی که من آنجا بودم، این گزارش ها را خیلی جدی نگرفت. فکر نمی‌کنم از آن زمان تا کنون کسی به این تحقیقات توجهی کرده باشد. »


چاپ