اولین پیوند کبد خوک اصلاح ژنتیکی شده به انسان در چین!

دانشمندان توانستند با موفقیت کبد خوک اصلاح زنتیکی شده را به یک بیمار چینی دچار مرگ مغزی پیوند بزنند.

 

پیوند کلد خوک چین

امروزه روش های مختلفی برای پیوند اعضا وجود دارد. دانشمندان به علت کمبود اهدا کنندگان، به دنبال راه حل های جدیدی هستند که بتواند این روند را ساده تر کند. دانشمندان چینی در حال حاضر موفق شدند اولین پیوند موفقیت‌آمیز کبد خوک اصلاح ژنتیک شده را به گیرنده انسانی انجام دهند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که بیماران زیادی در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند.

دانشگاه پزشکی نیروی هوایی در چین این روش را انجام داد. آنها در این روش کبد خوک را برای از بین بردن ژن‌هایی که می‌توانند باعث رد عضو شوند، اصلاح ژنتیکی کردند. طبق گزارش رسمی دانشگاه نیروی هوایی که در رسانه اجتماعی ویچت منتشر شد، بدن بیمار حتی با گذشت 96 ساعت از جراحی هیچ واکنشی که نشان دهنده رد پیوند باشد، نشان نداد. در حال حاضر حدود دو میلیون نفر در جهان براثر بیماری کبد جان خود را از دست می دهند. تنها در کشور چین سالانه حدود 500 هزار نفر به بیماری نارسایی کبدی مبتلا می شوند. افرادی که مایل به اهدای کبد خود هستند بسیار کمتر از تعداد افرادی است که به پیوند کبد نیاز دارند. بنابراین، کمبود اهداکننده باعث مرگ بیماران زیادی می‌شود. این روش می تواند جان خیلی از این بیماران را نجات دهد.

پیوند Xenotransplantation می‌تواند راه حلی برای مشکل کمبود اهداکننده عضو باشد. محققان در این روش از خوک های اصلاح ژنتیکی شده برای کاهش خطر رد عضو و افزایش تعداد اندام‌های اهداکننده زنده استفاده کردند. با این حال، این روش هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و با چالش‌های زیادی مواجه است. مشکلاتی مانند ملاحظات اخلاقی و محدودیت های فنی می توانند مشکل ساز شوند.

اندام های خوک می‌توانند جایگزین اندام های انسان باشند، اما هنوز از نظر ساختار و عملکرد پیچیده هستند. این ویژگی، قابلیت های آنها را محدودتر می کند. به همین علت تیم پزشکی برای بهبود عملکرد اندام های خوک در بدن انسان، روش جدیدی به نام پیوند کمکی را ابداع کرده‌اند. در این روش؛ کبد خوک به طور کامل جایگزین کبد انسان نمی شود بلکه فقط عملکرد آن را بهبود می بخشد. جراحان برای انجام این کار ابتدا یکی از وریدهای اصلی کبد بیمار را بریده و کبد خوک را به آن متصل کردند. البته قبل از اتصال، کبد خوک به اندازه کافی کوچک می شود.

محققان این تیم پزشکی در پست وی‌چت نوشتند: «این روش، راه را برای کاربرد بالینی پیوند کبد خارجی هموار می‌کند.». با همه این صحبت ها، هنوز یک مسئله در مورد پیامدهای اخلاقی روش جدید وجود دارد که باید راه حلی برای آن پیدا کرد. به عنوان نمونه: آیا افکار عمومی می تواند بپذیرد که دانشمندان حیوانات را با هدف اهدای عضو و انتقال پاتوژن آنها به انسان پرورش دهند؟! آیا راهی برای حل این مشکل وجود دارد؟ تنها راه حل، همکاری و همفکری بین رشته ای متخصصان اخلاقی، علوم پزشکی و زیست شناسی است. آنها باید با مشورت یکدیگر قوانین دقیق تری برای پیوند اعضای خارجی مشخص کنند.

البته در طول سال های اخیر ما شاهد موفقیت های چشمگیری در این زمینه بودیم. به عنوان نمونه: پیوند کلیه و قلب خوک اصلاح‌شده ژنتیکی به بیماران مرگ مغزی در ایالات متحده. اکنون، محققان با پیوند کبد خوک به بیمار زنده گامی دیگر در این زمینه برداشته‌اند. اگرچه در حاضر نمی توانیم از این روش به عنوان یک روش درمانی برای انسان استفاده کنیم اما، پیشرفت های این چنینی می توانند نویدبخش آینده‌ روشنی در زمینه پیوند عضو باشند.


چاپ