همه گیری کرونا امید به زندگی مردم جهان را تغییر داد!

دانشمندان با انجام یک مطالعه جدید دریافتند که همه گیری کرونا در دوسال اول باعث شد شاخص امید به زندگی مردم جهان تا 1.6 سال کاهش پیدا کند.

همه گیری کرونا

نتایج یک مطالعه جدید روز سه شنبه نشان داد که همه گیری کووید-19 در طول دو سال اول پیک حدود 1.6 سال کاهش پیدا کند. این میزان خیلی بیشتر از آن چیزی بود که محققان فکر می کردند.

محققان مرکز سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا(IHME) این مطالعه را انجام دادند. بعد از یک دهه روند افزایشی امید به زندگی در سراسر جهان، این جریان ناگهان با افت شدید مواجه شد. نتایج این مطالعه به تازگی در نشریه لنست منتشر شد. آستین شوماخر محقق مرکز IHME و نویسنده اصلی مقاله در مورد این نتایج گفت:" همه گیری کووید-19 برای مردم سراسر جهان، عمیق‌ترین تاثیر را نسبت به رویدادهای نیم قرن گذشته از جمله جنگ ها و بلایای طبیعی داشته است."
او در ادامه صحبت های خود گفت:"بین سال های 2020 تا 2021 شاخص امید به زندگی در 84 درصد از 204 کشور کاهش یافته است. این آمار می تواند به خوبی پیامدهای منفی این ویروس جدید را به ما نشان دهد.طبق بررسی ها، میزان و مرگ افراد بالای 15 سال در طول این مدت حدود 22 درصد در مردان و 17 درصد در زنان افزایش یافته است. کشورهایی مثل مکزیکو سیتی، پرو و بولیوی از جمله کشورهایی بودند که بیشترین افت شاخص را داشتند."

البته خبرهای خوبی هم در گزارش جدید مرکز IHME وجود داشت. سال 2021 در مقایسه با سال 2019 که نیم میلیون کودک زیر 5 سال جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده بودند، بلاخره با روند کاهشی همراه شد. IHME از این تغییرات استقبال کرد و در بیانیه رسمی گفت:" در آینده هم احتمال دارد با همه گیری های دیگری مواجه شویم. شاید همه گیری بعدی بدتر از کووید-19 باشد. بنابراین چاره ای نداریم جز اینکه برای مقابله با آن خود را آماده کنیم. طول عمر مردم نسبت به گذشته بیشتر شده است."

طبق گفته محققان این مرکز، شاخص امید به زندگی مردم بین سال های 1950 تا 2021، 23 سال افزایش یافت و از 49 سال به 72 سال رسید. محققان معتقدند از حدود 16 میلیون مرگ و میری که سال های بین 2020 تا 2021 در سراسر جهان اتفاق افتاد، 15.9 میلیون مرگ با کووید مرتبط بود. یعنی 15.9 میلیون نفر چه بر اثر ابتلا مستقیم به ویروس یا عوارض طولانی آن جان خود را از دست داده اند. این عدد یک میلیون کمتر از مقداری است که سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده بود.

این عدد با تقسیم تعداد کل مرگ و میرها بر تعداد موارد مرگ براثر کووید محاسبه می شود. باربادوس، نیوزیلند و آنتیگوا و باربودا از جمله کشورهایی بودند که کمترین میزان مرگ و میر را در طول همه‌گیری داشتند. به نظر می رسد مکان هایی که خیلی با مکان های دیگر جهان در ارتباط نیستند، از این ویروس وحشتناک در امان ماندند. نقطه مقابل آنها، کشورهای ثروتمند و سالخورده ای قرار می گیرند که بیشترین مرگ و میرها را در طول این دوران تجربه کردند. البته این آمار در کشورهای کمتر ثروتمند در حال افزایش است. شوماخر معتقد است مهم ترین علت روند افزایش آمار مرگ و میر در کشورهای کمتر ثروتمند چالش های اجتماعی، اقتصادی وسیاسی است که باعث شد جمعیت جوان این مناطق کاهش پیدا کند. او در انتها گفت:" تمام کشورهای جهان باید در زمینه مهاجرت داوطلبانه با هم همکاری کنند."


چاپ