اثر بخشی قرص لاغری دو برابر داروی Ozempic است!

یک شرکت داروسازی دانمارکی قرص جدیدی برای کاهش وزن ساخت که دو برابر داروی معروف Ozempic اثربخشی دارد.

قرص لاغری

نتایج اولیه آزمایش شرکت داروسازی Novo Nordisk نشان داد که قرص لاغری جدید می تواند 2 برابر داروهای پرفروشی مانند Ozempic و Wegovy در کاهش وزن موثر باشند. انتشار این خبر توانست سهام ان شرکت را در بازار سرمایه به مرز چشمگیری افزایش دهد.

قرص amycretin در فاز اول مطالعات بالینی توانست در طول سه ماه حدود 13 درصد از وزن بدن داوطلبان را کاهش دهد.اما نتایج مطالعات بالینی داروهای Ozempic و Wegovy توانستند در طول این سه ماه فقط شش درصد از وزن افراد را کاهش دهند. با این همه کارشناسان معتقدند برای نتیجه گیری نهایی نیاز به انجام آزمایش های بیشتری دارند. اما بهرحال انتشار چنین خبر مهمی توانست سهام شرکت داروسازی را تا 8 درصد در بورس افزایش دهد.

محبوبیت داروی جدید لاغری معروف به آگونیست‌های GLP-1 از مرزهای دانمارک فراتر رفت و Novo Nordisk را به یکی از با ارزش ترین شرکت های اروپا تبدیل کرده است. این شرایط باعث شد آمار تقاضا برای خرید سهام این شرکت از میزان عرضه بالاتر برود.

داروی لاغری اوزمتیک

داروهای سماگلوتید مانند Ozempic، Wegovy و Mounjaro باید به صورت هفته ای یک بار تزریق شوند. اما مصرف کنندگان با استفاده از روش جدید فقط کافی است هفته ای یک بار این قرص را مصرف کنند. عملکرد آمیکرتین شبیه به همان داروهاست. این قرص از هورمون روده به نام GLP-1 و هورمون آمیلین برای کاهش اشتها استفاده می کند. دانیل دراکر، محقق دانشگاه تورنتو کانادا، به مجله نیوساینتیست گفت: «با همین اطلاعات کمی که داریم مشخص می شود که رویکرد جدید عملکرد شگفت انگیزی دارد. ولی برای اظهار نظر به داده های بیشتری نیاز است. در این آزمایش به صورت مستقیم عملکرد آمیکرتین با داروهای مشابه موجود در بازار مقایسه نشده است.»

Martin Holst Lange؛ معاون اجرایی Novo Nordisk در مورد این موفقیت گفت:" قرص های آمیکرتین از لحاظ عملکرد مشابه CagriSema عمل می کند. CagriSema یکی دیگر از داروهای آگونیست GLP-1 این شرکت است که هورمون آمیلین را تحت تاثیر قرار می دهد."

شرکت داروسازی دانمارکی قصد دارد تا سال آینده فرم تزریقی داروی آمیکرتین را برای عرضه به بازار آماده کند. به گفته مدیر اجرایی این شرکت همچنان پروژه بلندپروازانه خود را ادامه خواهد داد. در حال حاضر، داروی آمیکرتین روی 16 نفر با میانگین وزن 89 کیلوگرم تجویز شد. بعد از مصرف دارو در طول 12 هفته وزن این افراد یک درصد کمتر از افرادی بود که دارنما استفاده کردند. داروهای آگونیست‌های GLP-1 می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی ناشی از اضافه وزن را کاهش دهند. اما نتایج این مطالعه ها نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری های گوارشی در این افراد افزایش می یابد. علاوه براین با قطع مصرف آن، افراد همان میزان وزنی که از دست داده اند دوباره به دست می آورند.


چاپ