کاشت موفقیت آمیز اولین تراشه مغزی Neuralink در سر یک بیمار!

شرکت Neuralink بلاخره بعد از چند بار به تعویق افتادن مرحله تست انسانی، اولین تراشه مغزی خود را در سر یک بیمار قرار دهد.

ایلان ماسک تراشه مغزی

شرکت سازنده تراشه های مغزی Neuralink که متعلق به میلیاردر معروف ایلان ماسک است، به تازگی در مورد کاشت موفقیت آمیز تراشه خود در یک بیمار خبرداد. این لحظه در طول تاریخ علم پزشکی و فناوری یک نقطه عطف به حساب می آید. به گفته مدیرعامل مشهور این شرکت، Elon Mask این بیمار روز یکشنبه تحت عمل جراحی قرار گرفت و در حال حاضر حال عمومی آن مساعد گزارش شده است. مالک پرحاشیه صبح امروز با انتشار پستی در پلتفرم ایکس این خبر را منتشر کرد.

این اقدام در واقع یک گام رو به جلو برای رسیدن Neuralink به جاه طلبی هایش نیست بلکه، نقطه عطفی در زمینه رابط های مغز و کامپیوتر(BCIs) است. سال گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز آزمایش های انسانی را صادر کرده بود. هدف اصلی از ساخت و آزمایش این تراشه های مغزی: کمک به بیماران آسیب نخاعی یا فلج مغزی است تا بتوانند با کمک این ایمپلنت ها کارهایی مانند جابجایی مکان نمای رایانه یا صفحه کلید را به راحتی انجام دهند.
کاشت ایمپلنت های پیشرفته با دقت توسط ربات جراح اجرا می شود. ربات این تراشه را باید در ناحیه ای از مغز که دستورات حرکتی را صادر می کند، قرار دهد. مدارهای تراشه به قدر ظریف طراحی شده اند تا بتوانند سیگنال های عصبی را به راحتی دریافت کنند. در واقع، فکر ما به عمل در دنیای دیجیتال تبدیل می شود.

این شرکت اولین محصول خود را با الهام از داستان های علمی- تخیلی "Telepathy" نامگذاری کرد که به نظر می رسد نام مناسبی برای این تراشه هاست!با جود تمام پیش بینی های خوش بینانه که در مورد تراشه های Neuralink مطرح شده اما، آنها در جریان توسعه با مشکلاتی مواجه هستند. یکی از این مشکلات مربوط به جریمه وزارت حمل و نقل ایالات متحده به علت سوء استفاده از مواد خطرناک است که باعث انتشار شایعاتی در مورد عدم رعایت پروتکل های ایمنی توسط شرکت سازنده شد. از سوی دیگر، گروهی از قانونگذاران از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) با انتشار گزارش های در مورد اثرات جانبی تراشه ها در مرحله تست حیوانی درخواست بررسی ادعاهای نادرست احتمالی اسالان ماسک در مورد ایمنی فناوری Neuralink شده اند.

با این همه، Neuralink اولین شرکتی نیست که موفق به کاشت تراشه در فاز انسانی شده است. قبل از آن شرکت Synchron توانست این افتخار را به نام خود در جهان ثبت کند. تراشه های مغزی Stentrode یک شبکه‌ ای از آرایه های الکترودی است که از طریق ورید ژوگولار (دو سیاهرگ اطراف گردن) و با استفاده از تکنیک‌های مداخله عصبی کاشته می‌شود. مزیت این روش در آن است که به سوراخ کردن جمجمه و جراحی مغز باز نیازی نیست بنابراین، هزاران جراح مغز واعصاب و کلینیک های درمانی در سراسر جهان می توانند این عمل را به راحتی انجام دهند.


چاپ