علت اصلی سردردهای رایج: التهاب عضلات گردن

مطالعه جدید نشان می دهد که التهاب عضلات گردن می تواند علت اصلی بیشتر سردردهای رایج باشد.

سردرد میگرنی

محققان دانشگاه Rechts der Isar مونیخ آلمان در تحقیقات جدید به شواهدی برخوردند که نشان می دهد التهاب در عضلات گردن می تواند باعث بیشتر سردردهای رایج باشد. نتایج این مطالعه می تواند مسیر را برای پیدا کردن روش درمانی موثر سردردهای میگرنی و تنشی هموار کند. براساس مطالعه ای که نتایج آن به تازگی در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) منتشر شد، عضلات گردن در سردردهای اولیه می تواند نقش داشته باشد.

هنوز ریشه اصلی این سردردهای اولیه به صورت دقیق مشخص نیست. شایع ترین نوع سردردهای اولیه می توان به سردردهای تنشی و میگرنی اشاره کرد. دکتر نیکو سولمان، پزشک متخصص مغز و اعصاب در این مورد می گوید:"ابتدا در تصویربرداری که انجام دادیم به شواهدی برخورد کردیم که نشان می داد درگیری مداوم عضلات گردن باعث سردردهای اولیه به خصوص سردردهای تنشی یا سردردهای میگرنی می شود. کافی است فقط عضلات گردن کمی ملتهب شود تا علائم سردردها شروع شود."

طبق آمارهای رسمی تنها در ایالات متحده به ازای هر 3 بزرگسال لااقل 2 نفر به سردردهای تنشی مبتلا هستند. این نوع سردردها معمولا با استرس و تنش های عضلانی در ارتباط است. معمولا سردردهایی که با درد شدید و ضربان دار همراه است، از نوع سردردهای میگرنی محسوب می شوند. میگرن در حالت کلی فقط یک طرف سر را در گیری می کند یا به عبارت بهتر، درد در یک سمت سر شدیدتر خواهد بود. در موارد شدید این نوع سردردها حتی با علائمی مانند تهوع، ضعف و حساسیت شدید به نور همراه است.

بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا، بیش از 37 میلیون نفر در ایالات متحده به میگرن مبتلا هستند و حدود 148 میلیون نفر در سراسر جهان از میگرن مزمن رنج می برند. گردن درد و سردرد معمولا علائمی مانند سردردهای اولیه دارند. با این حال هیچ نشانگر زیستی برای تحریک عضله یا سندرم میوفاشیال وجود ندارد. میوفاشیال معمولا با التهاب یا تحریک عضله یا بافت همبند همراه است.

در این مطالعه دکتر سولمان و همکارانش تلاش کردند نقش عضلات ذوزنقه در اختلالات سردرد اولیه را با تصویربرداری تشدید مغناطیسی کمی (MRI) و بررسی ارتباط بین مقادیر T2 عضلانی و فرکانس سردرد و گردن درد، مورد بررسی قرار دهند. تیم مطالعاتی از 50 شرکت کننده که بیشتر آن زن و در محدوده سنی 20 تا 31 سال بودند. 16 نفر از آنها به سردردهای تنشی و میگرن داشتند. گروه ها با یک گروه سالم مورد ارزیابی قرار گرفتند. از همه این داوطلبان MRI توربو اسپین-اکوی سه بعدی گرفته شد. به علاوه ؛ آنها ماهیچه های ذوزنقه دو طرفه را به صورت دستی تقسیم بندی کردند تا از این طریق عضله T2 را پیدا کنند. در این ارزیابی ها ارتباط بین مقادیر T2 عضلانی و وجود درد گردن، تعداد روزهای سردرد و تعداد نقاط ماشه ای میوفاشیال که با لمس دستی عضلات ذوزنقه مشخص می شور، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

تجزیه و تحلیل تصاویر سه بعدی MRI نشان داد گروهی که به میگرن و سردرد تنشی مبتلا بودند، بالاترین مقادیر عضلانی t2 را داشتند. نکته جالب اینجاست که افزایش مقادیر T2 با تعداد روزهای سردرد و درد میگرن ارتباط مستقیم داشت.

افزایش مقادیر T2 عضلانی را می توان به عنوان التهاب ناشی از سیستم عصبی و افزایش حساسیت رشته های عصبی در بافت های میوفاشیال تفسیر کرد. دکتر سولمن گفت: "وجود التهاب در عضلات گردن تا حد زیادی با تعداد روزهایی که فرد دچار سردرد و درد گردن درک شده می شود به صورت غیر مستقیم مرتبط است. این تغییرات به ما امکان می دهد بین افراد سالم و بیمارانی که از سردردهای اولیه رنج می برند تفاوت قائل شویم. نقشه برداری عضلانی T2 می تواند برای طبقه بندی بیماران مبتلا به سردرد اولیه و پیدا کردن روش های موثر درمان استفاده شود."

دکتر سولمان گفت: «یافته های ما از نقش عضلات گردن در پاتوفیزیولوژی سردردهای اولیه حمایت می کند. بنابراین، درمان‌هایی که برای عضلات گردن تجویز می شوند، می‌توانند به تسکین همزمان گردن درد و سردرد کمک زیادی کنند. البته به عقیده ما روش های درمانی غیرتهاجمی که به صورت مستقیم محل درد در عضلات گردن را هدف قرار می دهند، می توانند بسیار مؤثر و ایمن تر از داروهای سیستمیک باشند.


چاپ