تزریق هورمون رشد می تواند منجر به بیماری آلزایمر شود!

مطالعه جدید نشان می دهد تزریق هورمون رشد می تواند باعث ابتلا افراد به بیماری آلزایمر یا زوال عقل شود.

تزریق خودسرانه هورمون رشد

سال های 1959 تا 1958 یک مطالعه روی 200 کودک کوتاه قد صورت گرفت. در این مطالعه محققان از مغز استخوان افراد فوت شده به عنوان داروی حاوی هورمون رشد استفاده کردند. کودکانی که این دارو به آنها تزریق شده بود در طول چند دهه بعد به بیماری جنون گاوی (کروتزفلد-جاکوب) مبتلا شدند. جنون گاوی یک بیماری عصبی کشنده و تحلیل برنده مغز است که توسط یک پروتئین به نام "پریون" ایجاد می شود.

محققان کالج سلطنتی لندن در یک مطالعه جدید توانستند شواهد بیشتری در مورد رابطه میان تزریق های هورمون رشد و بیماری آلزایمر به دست بیاورند. بیماری آلزایمر مسری نیست یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود مگر اینکه، فرد گیرنده در تماس مستقیم با مایع مغزی فرد مبتلا قرار بگیرد. احتمال چنین اتفاقی چقدر است؟! چطور یک فرد در معرض مایع مغزی قرار می گیرد؟!!

تماس مستقیم با مایع مغزی می تواند از طریق ابزارهای جراحی که در اتاق های عمل مورد استفاده جراحان مغز و اعصاب قرار می گیرند، اتفاق بیافتد! به همین علت محققان توصیه می کنند ابزارهای جراحی طبق پروتکل های موجود باید به طور کامل ضد عفونی شود. متاسفانه روش های مانند جوشاندن، خشک کردن یا خیساندن در محلول فرمالدئید نمی تواند پروتئین پریون ها را از بین ببرد.

جان کولینژ، متخصص مغز و اعصاب از مؤسسه بیماری‌های پریون کالج لندن و همکارانش معتقدند تزریق هورمون رشد استخراج شده از غده هیپوفیز افراد فوت شده احتمال دارد باعث انتقال زوال عقل شود. آن‌ها تعداد مراجعات به کلینیک ملی پریون بریتانیا را زیر نظر گرفتند تا ببینند آیا نشانه‌هایی از اختلال شناختی در افرادی که این تزریق‌ها را انجام داده‌اند اما در اثر بیماری کروتسفلد-جاکوب فوت نکرده‌اند، ایجاد می‌شود یا خیر. نتایج ارزیابی ها نشان داد که از هر هشت نفری که این تزریق‌های ممنوعه را در کودکی انجام داده اند، پنج نفر در دهه‌های 30، 40 و 50 سالگی به علائمی شبیه به بیماری آلزایمر دچار شدند.

از سه نفر باقی مانده در این مطالعه، یک نفر دارای اختلال شناختی خفیف، یکی علائم شناختی و دیگری بدون علامت بود. ماهیت این مطالعه به گونه ای بود که همه این افراد تحت یک سری آزمایش های متفاوت قرار گرفتند. با این حال، شواهدی از علائم زیستی آلزایمر و آتروفی مغز در همه این افراد وجود داشت که نشان دهنده ابتلا به این بیماری بود. تیم مطالعاتی فکر می کنند که ابتلا به زوال عقل زودرس در این افراد را نمی توان به راحتی با عوامل دیگری مانند ناتوانی ذهنی دوران کودکی، رادیوتراپی جمجمه، شرایط پزشکی زمینه ای یا کمبود هورمون رشد توجیه کرد.

نتایج بررسی نمونه های آرشیوی مطالعه قبلی نشان داد این تزریق های هورمونی حاوی آمیلوئید بتا هستند - پروتئینی که تصور می‌شود عامل ایجاد کننده بیماری آلزایمر است. در کالبد شکافی های صورت گرفته مشخص شد افرادی که این تزریق‌ها را دریافت کرده بودند و متعاقباً بر اثر بیماری کروتزفلد-جاکوب جان خود را از دست داده بودند، در مغزشان مقادیری از رسوبات بتا آمیلوئید وجود داشت.

تیم مطالعاتی در مورد نتایج خود گفتند:"ما به طور قطع نمی دانیم که چه چیزی باعث بیماری آلزایمر می شود. این مجموعه از تحقیقات رادیکال است زیرا نشان می‌دهد که بیماری آلزایمر شبیه پریون است و دانه‌های پروتئین‌های فرسوده باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای در سراسر مغز می‌شوند. این اتفاق بیماری آلزایمر را در رده سایر بیماری‌های پریون مانند آنسفالوپاتی اسفنجی گاوی (بیماری جنون گاوی) و کورو(یک بیماری مغزی که مربوط به مصرف آیینی افراد متوفی در پاپوآ گینه نو بود) قرار می‌دهد. اواخر دهه 1950 محققان اعلام کردند: «میزانی که مکانیسم های پریون مانند در پاتوژنز آلزایمر درگیر هستند ممکن است تأثیرات مهمی بر استراتژی های درمانی داشته باشد.» نتایج این مطالعه به تازگی در Nature Medicine منتشر شد.


چاپ