نوع کووید Omicron برای اولین بار در گوزن دم سفید شناسایی شد

بر اساس تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشمندان در ایالت پن، برخی از گوزن های دم سفید که در استاتن آیلند، نیویورک زندگی می کنند، به طور فعال با گونه Omicron (B.1.1.529) SARS-CoV-2 آلوده شده اند.

این تیم همچنین آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده SARS-CoV-2 را در یکی از گوزن‌های آلوده به Omicron پیدا کردند که نشان می‌دهد گوزن‌ها نیز مانند انسان‌ها می‌توانند مجدداً با این ویروس آلوده شوند.
کورت وندگریفت، دانشیار پژوهشگر، گفت: "جمعیت آهوها در استاتن آیلند به قدری زیاد است که مقامات محلی حیات‌وحش این حیوانات را به‌عنوان چالش‌های مهمی برای سلامت و ایمنی انسان به‌ویژه در اثر برخورد وسایل نقلیه و گسترش بیماری‌های منتقله از کنه‌ها در نظر می‌گیرند."

White Tailed Deer 777x583

کوچیپودی گفت: "در حالی که تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر ریزش هر یک از انواع SARS-CoV-2 از گوزن به انسان وجود ندارد، چنین نتیجه‌ای ممکن است. هر چه این ویروس در این حیوانات بیشتر گردش کند و تعداد افرادی که به آن مبتلا می شوند بیشتر باشد، احتمال تکامل ویروس بیشتر می شود و به طور بالقوه منجر به ظهور یک نوع کاملاً جدید می شود که ممکن است به واکسن های فعلی ما مقاوم باشد، که می تواند اگر ویروس دوباره به انسان سرایت کند، یک مشکل جدیمحسوب شود". تحقیقات در حال انجام دانشمندان در مورد گوزن ممکن است در مقطعی نشان دهد که آیا سرایت ویروس از این حیوان به انسان امکان پذیر است یا خیر.
این تیم استاتن آیلند را به دلیل نزدیکی آن به شهر نیویورک، جایی که نرخ ابتلا به Omicron در آن زمان بالا بود، هدف قرار داد. این تیم با دانشمندان در بخش پارک ها و واحد حیات وحش تفریحی شهر نیویورک، که در حال اجرای برنامه کنترل جمعیت برای گوزن های دم سفید هستند، همکاری کردند.
این تیم نمونه خون 131 آهو را که بین 12 دسامبر 2021 تا 31 ژانویه 2022 جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که 19 گوزن از نظر آنتی بادی های اختصاصی SARS-CoV-2 مثبت بودند. این تیم همچنین اسید نوکلئیک SARS-CoV-2 را در سواب‌های بینی از 7 گوزن از 68 گوزن نمونه‌گیری شده شناسایی کرد که نشان می‌دهد این گوزن‌ها به طور فعال به ویروس آلوده شده بودند.
کاپور، که در هدایت مطالعه حاضر کمک کرد، گفت: "تحقیقات قبلی ما در آیووا غدد لنفاوی گوزن‌هایی را که قبلاً در حین شکار کشته شده بودند مورد بررسی قرار داد، اما ما نتوانستیم عفونت فعال را از این نمونه‌ها تأیید کنیم. در مطالعه جدیدمان، ما توانستیم سواب بینی را به دست آوریم که ویروس زنده را در بینی حیوانات نشان داد."
در نهایت، توالی یابی کل ژنوم مشخص کرد که ویروسی که در بین گوزن های دم سفید در استاتن آیلند در گردش است، Omicron است. تجزیه و تحلیل های فیلوژنتیک، که تاریخچه تکامل را در میان گروه های موجودات زنده مورد بررسی قرار می دهد، نشان داد که توالی های Omicron در گوزن ها مربوط به توالی های Omicron هستند که از انسان های آلوده در شهر نیویورک و جاهای دیگر بازیابی شده اند، که نشان می دهد ویروس از انسان به گوزن سرایت کرده است.
کوچیپودی گفت: "نکته مهم، یک گوزن منفرد هم از نظر RNA ویروسی مثبت بود و هم سطح بالایی از آنتی بادی‌های خنثی‌کننده داشت، که نشان می‌دهد آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده به سرعت در طول یک عفونت مداوم ایجاد می‌شوند یا اینکه یک عفونت پیشرفت‌کننده رخ داده است". اگر این حیوان عفونت مجدد داشته باشد، پس این نشان می دهد که گوزن دم سفید می تواند به عنوان مخزنی برای ادامه جهش ویروس عمل کند و به طور بالقوه گونه های جدیدی را که خطرناک تر هستند تولید کند.
نتایج این تیم همچنین تفاوتی را در شیوع آنتی‌بادی بین گروه‌های سنی نشان داد، که در آن نسبت به‌طور قابل‌توجهی از گوزن‌های یکساله، در سنین 12 تا 24 ماه، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده نسبت به آهوی‌هایی که کمتر از 12 ماه دارند، داشتند.
وندگریفت گفت: "یافته‌های ما از ساختار سنی در شیوع آنتی‌بادی ممکن است به تنظیم دقیق استراتژی‌های نظارتی آینده کمک کند."


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ