مصرف الکل باعث پیری مغز میشود.

این تحقیق با استفاده از مجموعه داده‌ای بیش از 36000 بزرگسال نشان داد که مصرف یک تا دو نوشیدنی در روز با تغییراتی در مغز معادل دو سال پیری مرتبط است. مصرف زیاد الکل با تلفات حتی بیشتر همراه خواهد بود.

های فن تک پیرو این تحقیقات تاکید میکند که، الکل بیشتر برابر است با مغز کمتر!
افرادی که زیاد مشروب الکلی می نوشند، تغییراتی در ساختار و اندازه مغز دارند که با اختلالات شناختی مرتبط است.
محققان نشان دادند که هر چه سطح مصرف الکل بیشتر شود، این ارتباط قوی تر می شود. به عنوان مثال، در افراد 50 ساله، از آنجایی که میانگین مصرف الکل در افراد از یک واحد الکل (حدود نصف آبجو) در روز به دو واحد (یک لیوان آبجو یا یک لیوان شراب) افزایش می‌یابد، تغییراتی در مغز ایجاد می‌شود. معادل دو سال پیری رفتن از دو به سه واحد الکل در همان سن مانند پیری سه سال و نیم بود.

Alcohol Brain 777x466

تحقیقات زیادی ارتباط بین نوشیدن الکل و سلامت مغز را با نتایج مبهم مورد بررسی قرار داده است. در حالی که شواهد قوی وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن زیاد مشروبات الکلی باعث تغییراتی در ساختار مغز می شود، از جمله کاهش شدید ماده خاکستری و سفید در سراسر مغز، مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف متوسط الکل ممکن است تاثیری نداشته باشد، یا حتی نوشیدن سبک می تواند برای مغز مفید باشد. در بزرگسالان مسن تر.
با این حال، این تحقیقات قبلی فاقد قدرت مجموعه داده‌های بزرگ بود. بررسی مقادیر انبوه داده برای الگوها تخصص ناو، داویت و همکارانش است که مطالعات قبلی را با استفاده از بانک زیستی بریتانیا انجام داده اند، و مجموعه داده ای با اطلاعات ژنتیکی و پزشکی از نیم میلیون فرد میانسال و مسن بریتانیایی را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها از داده‌های زیست‌پزشکی از این منبع در مطالعه کنونی استفاده کردند، به‌ویژه MRIهای مغزی بیش از 36000 بزرگسال در Biobank را بررسی کردند که می‌تواند برای محاسبه حجم ماده سفید و خاکستری در مناطق مختلف مغز مورد استفاده قرار گیرد.
برای به دست آوردن درک درستی از ارتباطات احتمالی بین نوشیدن الکل و مغز، کنترل متغیرهای مخدوش کننده ای که می تواند این رابطه را مخدوش کند، بسیار مهم بود. این تیم سن، قد، دست بودن، جنسیت، وضعیت سیگار کشیدن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، اجداد ژنتیکی، و شهرستان محل سکونت را کنترل کردند. آنها همچنین داده های حجم مغز را برای اندازه کلی سر تصحیح کردند.
رفتن از صفر به یک واحد الکل تفاوت چندانی در حجم مغز ایجاد نکرد، اما افزایش از یک به دو یا دو تا سه واحد در روز با کاهش ماده خاکستری و سفید همراه بود.


فراموش نکنید هر چه بیشتر نوشیدنی های الکلی مصرف کنید، مغز شما بدتر می شود


محققان برای درک تأثیر، کاهش اندازه مغز مرتبط با نوشیدن الکل را با مواردی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد مقایسه کردند. بر اساس مدل‌سازی آن‌ها، هر واحد الکل اضافی مصرف شده در روز در اثر پیری بیشتر در مغز منعکس می شود. در حالی که رفتن از صفر به میانگین روزانه یک واحد الکل معادل نیم سال پیری مرتبط بوده است، تفاوت بین صفر و چهار نوشیدنی بیش از 10 سال پیری بود.( از نظر مترجم موضوع قابل تامل است)
ناو می‌گوید: "ین مطالعه میانگین مصرف را مورد بررسی قرار داد، اما ما کنجکاو هستیم که آیا نوشیدن یک آبجو در روز بهتر از ننوشیدن آبجو در هفته و سپس هفت آبجو در آخر هفته است یا خیر. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد الکل برای مغز بدتر است"
در حالی که محققان تأکید می کنند که مطالعه آنها فقط به همبستگی ها توجه کرده است، آنها می گویند که یافته ها ممکن است مصرف کنندگان را وادار کند تا در میزان مصرف آنها تجدید نظر کنند.
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیر نوشیدن الکل بر مغز بسیار زیاد است. بنابراین، یک نوشیدنی اضافی در روز می‌تواند تأثیر بیشتری نسبت به نوشیدنی‌های قبلی در آن روز داشته باشد. این بدان معناست که کاهش آخرین نوشیدنی در شب ممکن است تأثیر زیادی بر پیری مغز داشته باشد.
به عبارت دیگر، افرادی که می‌توانند از نوشیدن کمتر سود بیشتری ببرند، افرادی هستند که در حال حاضر بیشترین الکل را می‌نوشند!


از دیدگاه مترجم مصرف الکل نه تنها باعث دوسال پیری زودرس میشود بلکه اختلال در سیستم ایمنی بدن، مشکل در دستگاه گوارش، ایجاد پوکی استخوان، و... میشود. بنابراین این نوشیدنی را از خود دور کنید.
های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ