آسیب به شبکه‌های مغزی در بیماران سکته مغزی

آسیب به شبکه‌های مغزی اطلاعات عمومی، باعث می‌شود بیماران زوال عقل و افرادای که سکته مغزی کرده با تغییراتی بسیار دست و پنجه نرم کنند.

دانشمندان دانشگاه کمبریج می گویند افراد مبتلا به زوال عقل به دلیل آسیب به مناطقی از مغز که به عنوان «شبکه های تقاضای چندگانه» شناخته می شوند با آسیب های مواجه هستند، اگر تمایل دارید در ارتباط با زوال عقل و آسیبهای مغزی به منزله مناطق بسیار تکامل یافته مغز که از هوش عمومی پشتیبانی می کنند،اطلاعات بیشتری بدست آورید و بدانید که چگونه برای انطباق با تغییرات در محیط خود تلاش کنید. تا پایان این مطلب با های فن تک همراه شوید.
در ابتدا های فن تک لازم میدانید به توضیح مختصری در ارتباط با زوال عقل برای شما عزیزان بپردازد؛ انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد، مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل پیشانی گیجگاهی (FTD) که با تجمع پروتئین های سمی مختلف در بخش های مختلف مغز مشخص می شود. این به این معنی است که علائم زوال عقل متفاوت است و می تواند شامل مشکلات حافظه، گفتار، رفتار یا بینایی باشد. اما یکی از علائمی که در هر نوع زوال عقل دیده می شود، مشکل در پاسخ به موقعیت های غیرمنتظره است.
دکتر توماس کوپ از واحد شناخت و علوم مغز MRC و گروه علوم اعصاب بالینی در دانشگاه کمبریج گفت: "در قلب همه زوال عقل یک علامت اصلی وجود دارد، و آن این است که وقتی همه چیز به طور غیرمنتظره ای تغییر می کند یا پیش می رود، مردم آن را بسیار احساس می کنند. "

Alzheimers Dementia Brain Disease Concept 777x583

برای درک اینکه چرا این اتفاق می افتد، دکتر کوپ و همکارانش داده های 75 بیمار را تجزیه و تحلیل کردند که همگی تحت تاثیر یکی از چهار نوع زوال عقلی هستند که نواحی مختلف مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماران همراه با 48 فرد سالم به صداهای در حال تغییر گوش می دادند در حالی که فعالیت مغز آنها توسط یک دستگاه مغناطیسی مغزی ضبط می شد که میدان های مغناطیسی کوچک تولید شده توسط جریان های الکتریکی در مغز را اندازه گیری می کند. برخلاف اسکنرهای MRI سنتی، این دستگاه‌ها زمان‌بندی بسیار دقیقی را از آنچه در مغز اتفاق می‌افتد و زمان می‌دهند.
تیم دریافتند که صدای بوق غیرمعمول دو پاسخ را در مغز ایجاد می کند:
پاسخ اولیه از سیستم شنوایی اولیه دریافت شد و تشخیص داد که صدای بوق را شنیده است. این پاسخ در بیماران و داوطلبان سالم یکسان بود.
با این حال، پاسخ دوم تشخیص داد که صدای بوق غیرعادی است. این پاسخ در میان افراد مبتلا به زوال عقل بسیار کمتر از داوطلبان سالم بود. به عبارت دیگر، در کنترل های سالم، مغز بهتر تشخیص می داد که چیزی تغییر کرده است.
محققان بررسی کردند که کدام نواحی مغز در حین انجام کار فعال می‌شوند و چگونه به هم متصل می‌شوند و داده‌های خود را با اسکن‌های MRI که ساختار مغز را نشان می‌دهد، ترکیب کردند. آنها نشان دادند که آسیب به مناطقی از مغز که به عنوان "شبکه های تقاضای چندگانه" شناخته می شود، با کاهش پاسخ های بعدی همراه است.
شبکه‌های تقاضای چندگانه، که هم در جلو و هم در عقب مغز یافت می‌شوند، مناطقی از مغز هستند که وظیفه خاصی ندارند، اما در عوض درگیر هوش عمومی هستند - برای مثال، حل مسئله. آنها به شدت تکامل یافته اند و فقط در انسان ها، نخستی ها و حیوانات باهوش تر یافت می شوند. این شبکه‌ها هستند که به ما اجازه می‌دهند در محیط خود انعطاف‌پذیر باشیم.
در داوطلبان سالم، صدا توسط سیستم شنوایی دریافت می‌شود، که اطلاعات را برای پردازش و تفسیر به شبکه چند تقاضا ارسال می‌کند. سپس شبکه به سیستم شنوایی «گزارش می‌دهد» و به آن دستور می‌دهد که صدا را ادامه دهد یا به آن توجه کند.
دکتر کوپ می‌گوید: "درباره اینکه شبکه‌های تقاضای چندگانه دقیقاً چه می‌کنند و چقدر در درک اساسی ما از جهان نقش دارند، بحث‌های زیادی وجود دارد. این فرضیه وجود دارد که این شبکه‌های اطلاعاتی «فراتر از هر چیز دیگری» کار می‌کنند، کار خودشان را انجام می‌دهند و فقط اطلاعات را دریافت می‌کنند. اما آنچه نشان داده‌ایم خیر است، آنها برای درک ما از جهان بسیار اساسی هستند."
به همین دلیل است که ما می‌توانیم به یک عکس نگاه کنیم و بلافاصله چهره‌ها را انتخاب کنیم و فوراً اطلاعات مربوطه را انتخاب کنیم، در حالی که فرد مبتلا به زوال عقل کمی تصادفی‌تر به آن صحنه نگاه می‌کند و فوراً آنچه مهم است را تشخیص نمی‌دهد.
اگرچه مطالعه آنها فقط بیماران مبتلا به زوال عقل را مورد بررسی قرار داده ، یافته‌ها ممکن است پدیده‌های مشابهی را توضیح دهد که در افرادی که با شرایطی مانند اسکیزوفرنی زندگی می‌کنند، که در آن شبکه‌های مغزی ممکن است دچار اختلال شوند، تجربه می‌کنند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ