ظهور سریع انواع جدید کووید به دلیل ظرفیت ویروس

ویروس SARS-CoV-2 این توانایی را دارد که به طور لحظه ای یا سریع تکامل پیدا کند. برای اطلاعات بیشتر با های فن تک همراه شوید.

تحقیقات جدید به رهبری انستیتو دوهرتی نشان داده است که ویروس SARS-CoV-2 این توانایی را دارد که به طور لحظه ای سرعت تکامل خود را تسریع کند و انواع آن را قادر می سازد تا سریعتر از سایر ویروس ها ظاهر شوند.
این تیم که به تازگی در بیولوژی مولکولی و تکامل منتشر شده است، به رهبری دانشگاه ملبورن، دکتر سباستین دوچن، پژوهشگر شورای تحقیقات استرالیایی DECRA در موسسه دوهرتی و نویسنده اصلی مقاله، دریافتند ویروسی که باعث بیماری کووید-19 می شود در واقع دچار انفجارهای جهشی کوتاه مدت می شود و سپس به سرعت عادی خود باز می گردد.
دکتر دوچن توضیح داد که معمولاً همه ویروس‌ها با سرعت نسبتاً ثابتی جهش می‌یابند، و بیشتر آنها یک سال یا بیشتر طول می‌کشد تا نوع جدیدی تولید شود.

virus 4

دکتر دوچن گفت: «با این حال، آنچه که ما در مورد انواع SARS-CoV-2، به ویژه انواع نگران کننده، مشاهده کردیم، این است که جهش های بسیار بیشتری از آنچه که ما در سرعت تکامل طبیعی ویروس های کرونای مشابه انتظار داریم، متحمل شده اند.»
برای مثال، نوع دلتا تنها در عرض شش هفته از شکل ابتدایی خود پدیدار شد.
برای درک اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، آزمایشگاه دکتر دوچن تجزیه و تحلیل محاسباتی صدها توالی ژنومی از سویه‌های SARS-CoV-2 را انجام داد تا مکانیسم‌هایی را که تحت آن گونه‌های نگرانی ظهور می‌کنند، با تمرکز بر چهار مورد اول: آلفا، بتا، گاما انجام داد. و دلتا
«در ابتدا اعتقاد بر این بود که SARS-CoV-2 باید به طور کلی سرعت تکامل خود را افزایش داده باشد، اما در واقع این توانایی ویروس برای افزایش موقت سرعت آن است که باعث تفاوت در سرعت می شود.»
دکتر دوچن گفت که این انفجارها می‌تواند توسط تعدادی از عوامل از جمله عفونت‌های طولانی مدت در افراد، انتخاب طبیعی قوی، که ویروس را قادر می‌سازد تا سیستم ایمنی را نجات دهد، یا افزایش انتقال با جمعیت‌های واکسینه نشده که به ویروس اجازه می‌دهد به سرعت گسترش و تکامل یابد، ایجاد شود.
این کشف اهمیت تلاش‌های مداوم نظارت بر ژنوم برای اطمینان از تشخیص زودهنگام انواع جدید را برجسته می‌کند.
دکتر دوچن گفت: "با توجه به این که این ویروس به سرعت در حال تکامل است، تشخیص زودهنگام برای قادر ساختن ما برای نظارت بر ویروس و پاسخ دادن به آن بسیار مهم است." و بر ضرورت افزایش واکسیناسیون تاکید کرد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ