تغییرات اقلیمی و آب و هوای باعث انتقال بیماری های عفونی می‌شود

تغییرات دما بر پاتوژن‌ها « بیماری‌زا »و میزبان‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد و این موجودات تحت تأثیر نوع تغییرات و دمای متوسط پس‌زمینه قرار می‌گیرند.

این مطالعه نشان می‌دهد که پیش‌بینی عواقب تغییرات آب و هوایی بر تعاملات میزبان و پاتوژن با افزایش دمای جهانی و شایع‌تر شدن رویدادهای شدید آب و هوایی دشوارتر خواهد شد.
بیماری‌های عفونی اثرات اکولوژیکی« هر نوع طراحی که اثرات زیست‌محیطی مخرب را با اقدام خود با فرایندهای زندگی به حداقل می‌رساند. طراحی محیط زیست مسئول یک رشته طراحی یکپارچه محیط زیست است.» عمیقی بر جمعیت‌های انسانی، کشاورزی و حیات وحش دارند. به خوبی شناخته شده است که فعل و انفعالات بین پاتوژن ها«یا بیمارگر، عامل تولید بیماری بوده و به دو دستهٔ زنده مانند باکتری و غیرزنده مانند سم ارگانوفسفات بخش می‌شود. این اصطلاح بیشتر در گیاه‌پزشکی و پزشکی به کار می‌رود» و میزبان های آنها نسبت به تغییرات دما حساس است. اما آنچه کمتر شناخته شده است این است که چگونه تغییرات ناگهانی و شدید دما بر این رابطه تأثیر می‌گذارد و این موضوع چگونه بر نرخ کلی عفونت و پیامدهای بیماری تأثیر می‌گذارد.

Water Flea Parasite Ordospora colligata Spores scaled

محققان به بررسی واکنش موجودات زنده به سه رژیم دمایی متمایز پرداختند؛ دمای ثابت و دو رژیم متغیر، با نوسانات روزانه +/- 3 درجه سانتی گراد و امواج گرمای سه روزه 6 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای محیط می شود. در ادامه تحقیق سپس بر روی سخت پوستان طول عمر، میزان باروری، وضعیت عفونت و تعداد هاگ های انگل را در روده آنها اندازه گیری کردند. سپس، داده‌ها را در یک مدل آماری پردازش کردند تا تأثیر سه رژیم دمایی مختلف را مقایسه کنند.
محققان دریافتند که نوسانات روزانه دما باعث کاهش عفونت و بار اسپور انگل در مقایسه با دمای میانگین ثابت می شود. با این حال، در مقابل، عفونت زایی انگل ها پس از یک موج گرما تقریباً مشابه عفونت زایی آنهایی بود که در دمای ثابت نگه داشته می شدند.
علاوه بر این، تعداد هاگ‌ها« در زیست‌شناسی و باکتری‌شناسی ساختاری تولیدمثلی است که برای پراکنش نسل آن موجود و بقا در شرایط سخت برای مدت‌های مدید سازگار شده‌است.» در میزبان سخت‌پوستان به دنبال موج گرما سه روزه که دمای ثابت پس‌زمینه ۱۶ درجه سانتی‌گراد بود، افزایش یافت، اما این بار در دماهای بالاتر کاهش یافت. این نشان می‌دهد که اثرات تغییرات دما بسته به میانگین دمای پس‌زمینه و نزدیک بودن دمای بهینه برای انگل متفاوت است.
تناسب اندام میزبان و موفقیت باروری به طور کلی در سخت پوستانی که در معرض اسپورهای انگل یا هنگام تجربه دماهای متغیر قرار داشتند، کاهش می‌یابد. تفاوت بین پاسخ میزبان و پاتوژن نشان می دهد که تحت برخی شرایط انگل ها بهتر از میزبان خود قادر به مقاومت در برابر تغییر ناگهانی گرما هستند.
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که تغییرات دما، نتیجه تعاملات میزبان و پاتوژن را به روش‌های پیچیده‌ای تغییر می‌دهد. تغییرات دما نه تنها بر ویژگی‌های میزبان و پاتوژن متفاوت تأثیر می‌گذارد، بلکه نوع تغییرات و دمای متوسطی که روی آن اعمال می‌شود نیز اهمیت دارد. این بدان معناست که تغییر الگوهای تغییرات آب و هوایی، که بر تغییرات میانگین دما به دلیل گرم شدن کره زمین تعلق دارد، ممکن است اثرات عمیق و پیش بینی نشده ای بر پویایی بیماری ها داشته باشد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ