مغز دختران و پسران مبتلا به اوتیسم متفاوت است

طبق یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، محققان با استفاده از تکنیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی متوجه شدند سازماندهی مغز بین پسران و دختران مبتلا به اوتیسم متفاوت است.

این تفاوت‌ها که با تجزیه و تحلیل صدها اسکن مغز با تکنیک‌های هوش مصنوعی ، مختص به اوتیسم مشخص شده بود، در پسران و دختران که در حال رشد بودند یافت نشد. به گفته دانشمندان، این تحقیق به توضیح اینکه چرا علائم اوتیسم بین دو جنس متفاوت است ، کمک می کند.
در ابتدا های فن تک لازم می داند توضیح کوتاهی در ارتباط با این بیماری برای خوانندگان عزیز خود بدهد؛
اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اصطلاح گسترده است که برای توصیف گروهی از اختلالات رشدی عصبی استفاده می شود. اوتیسم یک اختلال رشدی است که شدت آن در طیف وسیعی است و علائم آن معمولاً در اوایل کودکی ، بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی مشهود است هرچند ممکن است زود تر یا دیر تر نیز ظاهر شوند.
کودکان مبتلا دارای کمبودهای اجتماعی و ارتباطی هستند، علایق محدودی از خود نشان می‌دهند و رفتارهای تکراری از خود نشان می‌دهند. توصیف اولیه اوتیسم که در سال 1943 توسط دکتر لئو کانر منتشر شد، نسبت به بیماران مرد بیشتر بود. این اختلال در پسران چهار برابر دختران تشخیص داده شده است و به همین علت بیشتر تحقیقات اوتیسم بر روی مردان متمرکز شده است.
دکتر وینود منون، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری و پروفسور راشل ال. والتر اف نیکولز، MD،در ارتباط با این بیماری عنوان کردند:". ما می دانیم که پنهان کردن علائم یک چالش بزرگ در تشخیص اوتیسم در دختران است که منجر به تاخیر در تشخیص و درمان می شود."
به گفته محققان، دختران مبتلا به اوتیسم عموماً رفتارهای تکراری آشکار کمتری نسبت به پسران دارند که ممکن است به تاخیرهای تشخیصی کمک کند.
لارنس فانگ، MD، PhD، استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری،می گوید : "دانستن این موضوع که مردان و زنان، چه از نظر رفتاری و چه از نظر عصبی، یکسان رفتار نمی کنند، بسیار قانع کننده است."
فانگ افراد مبتلا به اوتیسم را در مرکز بهداشت کودکان استانفورد، از جمله دختران و زنان با تشخیص تاخیری«تاخیر در یادگیری حرکتی، زبانی و برخوردی در کودکان»، درمان می‌کند. او خاطرنشان کرد که بسیاری از درمان‌های اوتیسم در سال‌های پیش‌دبستانی، زمانی که مراکز حرکتی و زبانی مغز در حال رشد هستند، بهترین کار را دارند.
اگر درمان‌ها را بتوان در زمان مناسب انجام داد، تفاوت بزرگی ایجاد می‌شود: به عنوان مثال، کودکان در طیف اوتیسم که مداخله زبانی اولیه دریافت می‌کنند، شانس بهتری برای رشد زبان مانند دیگران خواهند داشت و مجبور نخواهند بود به بازی ادامه دهند. فانگ گفت. "اگر کودکی نتواند خود را به خوبی بیان کند، در بسیاری از زمینه‌های مختلف عقب می‌ماند. اگر زود تشخیص داده نشود، عواقب آن واقعاً جدی است."

Two Brain Scans 777x518

روش های جدید آماری تفاوت ها را باز می کند
در این مطالعه، اسکن‌های مغزی تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی از 773 کودک مبتلا به اوتیسم - 637 پسر و 136 دختر - مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سوپکار گفت که جمع آوری داده های کافی برای گنجاندن تعداد قابل توجهی از دختران در این مطالعه چالش برانگیز بود و اشاره کرد که تعداد کمی از دخترانی که از لحاظ تاریخی در تحقیقات اوتیسم گنجانده شده اند مانعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها بوده است. تیم تحقیقاتی بر داده‌های جمع‌آوری‌شده در استنفورد و پایگاه‌های اطلاعاتی عمومی حاوی اسکن‌های مغزی از سایت‌های تحقیقاتی در سراسر جهان تکیه کردند.
برتری پسران در پایگاه‌های اطلاعاتی اسکن مغز نیز یک چالش ریاضی ایجاد می‌کند، روش‌های آماری استاندارد که برای یافتن تفاوت‌های بین گروه‌ها استفاده می‌شوند، مستلزم این است که گروه‌ها تقریباً از نظر اندازه برابر باشند. این روش‌ها، که زیربنای تکنیک‌های یادگیری ماشینی هستند که در آن الگوریتم‌ها را می‌توان برای یافتن الگوها در مجموعه داده‌های بسیار بزرگ و پیچیده آموزش داد، نمی‌توانند شرایط دنیای واقعی را که در آن یک گروه چهار برابر گروه دیگر بزرگتر است، تطبیق دهند.
سوپکار می‌گوید: "وقتی سعی کردم تفاوت‌ها را [با روش‌های سنتی] شناسایی کنم، الگوریتم به من می‌گوید که هر مغز مرد مبتلا به اوتیسم است. این یادگیری بیش از حد و عدم تمایز بین مردان و زنان مبتلا به اوتیسم بود."
سوپکار این مشکل را با Tengyu Ma، دکترا، استادیار علوم کامپیوتر و آمار در استنفورد در میان گذاشت. Ma اخیراً روشی را توسعه داده است که می تواند مجموعه داده های پیچیده مانند اسکن مغز را به طور قابل اعتمادی از گروه های با اندازه های مختلف مقایسه کند. این تکنیک جدید پیشرفت مورد نیاز دانشمندان را فراهم کرد.


چه تفاوتی بین مغز دختران و پسران اوتیسمی است؟
محققان با استفاده از 678 اسکن مغزی کودکان مبتلا به اوتیسم، الگوریتمی را توسعه دادند که می‌تواند بین پسران و دختران با دقت 86 درصد تشخیص داده شود. زمانی که آنها الگوریتم 95 اسکن مغز باقیمانده از کودکان مبتلا به اوتیسم را تأیید کردند، همان دقت را در تشخیص پسران از دختران حفظ کردند.
دانشمندان همچنین این الگوریتم را بر روی 976 اسکن مغزی از پسران و دختران معمولاً در حال رشد آزمایش کردند. این الگوریتم نمی‌توانست بین آنها تمایز قائل شود و تأیید می‌کند که تفاوت‌های جنسیتی که دانشمندان یافته‌اند منحصر به اوتیسم است.
در میان کودکان مبتلا به اوتیسم، دختران الگوهای ارتباطی متفاوتی نسبت به پسران در چندین مرکز مغز، از جمله سیستم‌های توجه حرکتی، زبانی و فضایی داشتند. تفاوت در گروهی از نواحی حرکتی از جمله قشر حرکتی اولیه، ناحیه حرکتی تکمیلی، قشر اکسیپیتال جداری و جانبی، و شکنج گیجگاهی میانی و فوقانی بیشترین میزان را بین دو جنس داشت. در میان دختران مبتلا به اوتیسم، تفاوت در مراکز حرکتی با شدت علائم حرکتی آنها مرتبط بود، به این معنی که دخترانی که الگوهای مغزی آنها شبیه پسران مبتلا به اوتیسم بود، بارزترین علائم حرکتی را نشان می دادند.
به گفته محققان، در مجموع، این یافته‌ها باید برای هدایت تلاش‌های آینده برای بهبود تشخیص و درمان دختران مورد استفاده قرار گیرد. چراکه تا به اکنون بیشترین مطالعات بر روی کودکان پسر مبتلا به اوتیسم بوده است.
لازم به ذکر است این تحقیقان دانشمندان با استفاده از تکنیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناخت دقیق تر نسبت به اوتیسم بوده است.الگوریتم‌های هوش مصنوعی که محققان توسعه داده‌اند ممکن است به بهبود تشخیص اوتیسم در دختران کمک کند. که در سطح درمان، مداخلات برای دختران می تواند زودتر شروع شود.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ