ارتباط بین فشار خون بالا و دیابت کشف شد

مدتهاست که در بین پزشکان این موضوع مطرح است،که چرا بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون بالا به دیابت نیز مبتلا می شوند؟

و اکنون یک تیم بین المللی کشف مهمی در مورد پاسخ این سوال داشته اند، با های فن تک همراه شوید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
کشف مهم جدید نشان داده است که یک سلول پروتئینی کوچک شبیه پپتید-1 گلوکاگون (GLP-1) کنترل قند خون و فشار خون را در بدن جفت می کند.
پروفسور جولیان پاتون، مدیر Manaaki Mãnawa - مرکز تحقیقات قلب در دانشگاه اوکلند، می گوید: "ما برای مدت طولانی می دانستیم که فشار خون بالا و دیابت به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط هستند و سرانجام اکنون دلیل آن را کشف کرده ایم. که ا استراتژی های درمانی جدیدی را ارائه می دهد."
لازم به ذکر است این تحقیق شامل مشارکت دانشمندان همکار در برزیل، آلمان، لیتوانی، و صربستان و همچنین بریتانیا و نیوزیلند می باشد.

Diabetes Blood Testing Strip 777x518

پپتید-1 گلوکاگون( GLP-1) پس از خوردن غذا از دیواره روده آزاد می شود و انسولین را از لوزالمعده برای کنترل سطح قند خون تحریک می کند. البته این موضوع بین پزشکان شناخته شده بود، اما آنچه اکنون کشف شده است این است که GLP-1 یک اندام حسی کوچک در بدن به نام کاروتید« شریان کاروتید دو شریان دردوطرف گردن هستند که خون غنی از اکسیژن را ازقلب به مغز حمل می کنند.» واقع در گردن را نیز تحریک می کند.
گروه دانشگاه بریستول از یک تکنیک ژنومیک بی طرفانه و با توان عملیاتی بالا به نام توالی یابی RNA برای خواندن تمام پیام های ژن های بیان شده در بدن کاروتید در موش های با فشار خون بالا و بدون آن استفاده کرد. این منجر به این شد که در موش‌های دارای فشار خون کمتر، گیرنده‌ای که GLP-1 را حس می‌کند در کاروتید قرار دارد.
دیوید مورفی، پروفسور پزشکی تجربی از دانشکده پزشکی بریستول: علوم سلامت ترجمه (THS) ، در ارتباط با این موضوع
توضیح داد: «محل پیوند نیازمند پروفایل ژنتیکی و مراحل متعدد اعتبار سنجی است. ما هرگز انتظار نداشتیم که GLP-1 را در رادار ببینیم، بنابراین این بسیار هیجان‌انگیز است و فرصت‌های جدیدی را باز می‌کند.»
پروفسور پاتون اضافه کرد: «بدنه کاروتید نقطه همگرای است که در آن GLP-1 برای کنترل قند خون و فشار خون به طور همزمان عمل می کند. این توسط سیستم عصبی که توسط بدن کاروتید دستور داده می شود، هماهنگ می شود."
افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا دیابت در معرض خطر بالای بیماری قلبی عروقی تهدید کننده زندگی قرار دارند. حتی در زمان دریافت دارو، تعداد زیادی از بیماران در معرض خطر بالا باقی می مانند. این به این دلیل است که اغلب داروها فقط علائم را درمان می کنند و نه علل فشار خون و قند بالا را.
پروفسور راد جکسون، اپیدمیولوژیست مشهور جهان از دانشگاه اوکلند، می گوید: "ما می دانیم که کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به قند خون بالا بسیار دشوار است، بنابراین این یافته ها واقعاً مهم هستند زیرا با دادن GLP-1 ممکن است می تواند قند و فشار را با هم کاهش دهد و این دو عامل در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نقش دارند.:
آقای آدریس پائوژا، دانشجوی دکترا با بودجه بنیاد قلب بریتانیا در آزمایشگاه پروفسور دیوید مورفی در دانشکده پزشکی بریستول ، افزود: "شیوع دیابت و فشار خون بالا در سراسر جهان رو به افزایش است و یک موضوع فوری وجود دارد. باید به این موضوع رسیدگی شود"
داروهایی که گیرنده GLP-1 را هدف قرار می‌دهند قبلاً برای استفاده در انسان تأیید شده‌اند و به طور گسترده برای درمان دیابت استفاده می‌شوند. این داروها علاوه بر کمک به کاهش قند خون، فشار خون را نیز کاهش می دهند، با این حال، مکانیسم این اثر به خوبی شناخته نشده بود.
این تحقیق نشان داد که این داروها ممکن است در واقع بر روی بدن کاروتید تأثیر بگذارند تا اثر ضد فشار خون خود را به نمایش بگذارند. بر اساس این کار، محققان در حال برنامه‌ریزی مطالعات ترجمه‌ای روی انسان‌ها هستند تا این کشف را عملی کنند و اینگونه بیمارانی که در معرض خطر هستند بتوانند بهترین درمان موجود را دریافت کنند.
اما GLP-1 تنها شروع کار است. این تحقیق اهداف جدید بسیاری را برای مطالعات عملکردی در حال انجام نشان داده است که محققان پیش‌بینی می‌کند در آینده در بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت انسانی منجر شود.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ