کرونا خطر ابتلا به ایدز را کاهش می دهد.

محققان در طی آزمایشات متوجه شدند ابتلا به کویید19، خطر ابتلا به HIV را تا 27 درصد کاهش می دهد.

یک نوع خطر ابتلا به کووید-19 که از نئاندرتال ها{ گونه‌ای از سرده انسان بود که در اروپا و بخش‌هایی از باختر آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین (آلتای) زندگی می‌کرد} به ارث رسیده است، خطر ابتلا به HIV را در افراد تا 27 درصد کاهش می دهد، با های فن تک همراه شوید، تا اطلاعات جامع تری نسبت به این خطر در اختیارتان گذاشته شود.
برخی از افراد زمانی که به SARS-CoV-2 { کروناویروس سندرم حاد تنفسی }آلوده می شوند به شدت بیمار می شوند در حالی که برخی دیگر فقط علائم خفیف دارند یا اصلاً هیچ علامتی ندارند. علاوه بر عوامل خطر مانند سن بالا و بیماری‌های مزمن مانند دیابت، میراث ژنتیکی ما نیز در خطر شدت کووید-19 فردی ما نقش دارد.
در پاییز 2020، هوگو زبرگ در موسسه کارولینسکا و MPI-EVA (Ethylene-vinyl acetate ){ یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۳۲۷۴۲ است. اتیلن-وینیل استات پلیمری گرمانرم است که به‌طور وسیعی در زمینه‌های مختلف نظیر کفش، کفپوش‌های فومی، وسایل ورزشی، پوشش کابل و فوم‌های ارتوپدی استفاده می‌شود. }و سوانت پابو در MPI-EVA نشان دادند که ما عامل اصلی خطر ژنتیکی برای COVID-19 شدید را از نئاندرتال‌ها به ارث برده‌ایم. در بهار سال 2021، همین دو محقق این گونه را در DNA باستانی انسان مورد مطالعه قرار دادند و مشاهده کردند که فراوانی آن از آخرین عصر یخبندان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در واقع، به طور غیرمنتظره ای برای یک گونه ژنتیکی که از نئاندرتال ها به ارث رسیده ،رایج شده است. از این رو ممکن است تأثیر مطلوبی بر حامل های خود در گذشته داشته باشد. هوگو زبرگ، می‌گوید: «این عامل خطر ژنتیکی اصلی برای COVID-19 آنقدر رایج است که من را متعجب کرد، که آیا واقعاً ممکن است برای چیزی مانند محافظت در برابر یک بیماری عفونی دیگر مفید باشد.!»

DNA Analytics in Lab 777x519

عامل خطر ژنتیکی در ناحیه ای از کروموزوم 3 قرار دارد که از ژن های بسیاری تشکیل شده است. ژن های متعددی در مجاورت آن وجود دارد که گیرنده های سیستم ایمنی را رمزگذاری می کنند. یکی از این گیرنده ها - CCR5 - توسط ویروس اچ آی وی برای آلوده کردن گلبول های سفید استفاده می شود. زبرگ دریافت که افرادی که عامل خطر ابتلا به کووید-19 را حمل می‌کنند، گیرنده‌های CCR5 کمتری دارند. این باعث شد که او آزمایش کند که آیا آنها نیز خطر کمتری برای آلوده شدن به HIV دارند. او با تجزیه و تحلیل داده‌های بیماران از سه بانک زیستی اصلی (FinnGen، UK Biobank و Michigan Genomic Initiative) دریافت که حاملان نوع خطر ابتلا به کووید-19، 27 درصد کمتر در خطر ابتلا به HIV هستند. زبرگ می‌گوید: «این نشان می‌دهد که چگونه یک نوع ژنتیکی می‌تواند هم خبر خوب و هم بد باشد: اگر فردی به COVID-19 مبتلا شود، خبر بد، خبر خوبی است زیرا محافظت در برابر آلوده شدن به HIV را ارائه می‌کند.»
با این حال، از آنجایی که اچ‌آی‌وی تنها در قرن بیستم پدیدار شد، محافظت در برابر این بیماری عفونی نمی‌تواند توضیح دهد که چرا نوع خطر ژنتیکی COVID-19 در اوایل 10000 سال پیش در بین انسان‌ها رایج شده است. اکنون می دانیم که این نوع خطر برای COVID-19 محافظت در برابر اچ آی وی را فراهم می کند. اما احتمالاً محافظت در برابر یک بیماری دیگر بود که پس از آخرین عصر یخبندان، فراوانی آن را افزایش داد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ