واکسن کرونا از طریق بینی"ماسک بیولوژیکی"

محققان دانشگاه هلسینکی مولکولی ساخته اند که می‌تواند پروتئین اسپایک (spike proteins) کروناویروس را غیرفعال کند و محافظت کوتاه‌مدت موثری در برابر ویروس ارائه می‌کند.

کشت‌های سلولی و مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ، TriSb92 {بینش ساختاری و مکانیکی} پادتنهایی تک‌گونه و همانند یکدیگر هستند. علت این همانندی این است که پادتن‌ها مونوکلونال توسط نوعی سلول ایمنی همانندسازی‌شده از یک سلول والد تولید می‌شوند. البته معمولاً با تکثیر ریکامبیننت این پادتن‌ها ساخته می‌شوند.{درمانی است که در درجه اول محل اتصال ACE2 را هدف قرار می دهد و بنابراین، در برابر تغییرات اسید آمینه در این ناحیه آسیب پذیر است.}
مولکول جدیدی که توسط محققان ساخته شده است، حتی در مواردی که در معرض خطر قرار دارد، حداقل به مدت هشت ساعت از عفونت کروناویروس محافظت می‌کند. در مقابل محافظت از واکسن، اثر TriSb92 بلافاصله پس از تجویز آن شروع می شود.

Nasal Spray 1 777x518

آنا ماکلا، محقق فوق دکترا، می‌گوید: «در مدل‌های حیوانی، TriSb92 که از طریق بینی تجویز می‌شود، محافظت در برابر عفونت را در شرایطی که تمام موش‌های محافظت ‌نشده آلوده بودند، ارائه می‌دهد».
مولکول TriSb92 بر اساس یک راه حل فنی کاملاً جدید است که در فنلاند برای هدف قرار دادن داروهای بیولوژیکی توسعه یافته است. در مطالعه‌ای که در دانشگاه هلسینکی انجام شد، از این محلول برای مهار عملکرد پروتئین در سطح ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ استفاده شده است.
ماکلا توضیح می‌دهد: «هدف‌گیری این اثر بازدارنده مولکول TriSb92 روی یک محل از پروتئین اسپایک{ وجود پروتئین های اسپایک است که به این ویروس ها اجازه می دهد به سلول میزبان نفوذ کنند و باعث ایجاد عفونت شوند،بنابراین نقش حیاتی را در نفوذ به سلول میزبان و شروع عفونت بازی می کند.}کروناویروس که در همه گونه‌های ویروس مشترک است، این امکان را فراهم می‌کند که به طور مؤثری از توانایی همه انواع شناخته‌شده، از جمله Omicron، برای آلوده کردن افراد جلوگیری شود.»
جالب است بدانید، مدل ویروسی TriSb92 توانست حتی از گسترش SARS، ویروسی که در اوایل دهه 2000 ما را تهدید می کرد، جلوگیری کند.
این محصول که از طریق بینی تزریق می شود، در آینده می تواند به عنوان نوعی محافظت بیولوژیکی در برابر عفونت ویروس کرونا که روی غشاهای مخاطی اسپری می شود، عمل کند.
البته به گفته محققان هنوز واکسن مورد نیاز است. ماکلا در آزمایشگاه پروفسور Kalle Saksela در دانشگاه هلسینکی کار می کند. ساکسلا در ساخت واکسن فنلاندی ویروس کرونا که از طریق بینی تزریق می‌شود، مشارکت دارد، که انتظار می‌رود در بهار به آزمایش‌های بالینی برسد. Mäkelä و Saksela تأکید می کنند که به جای رقابت با آنها، TriSb92 راه حلی است که واکسن ها را تکمیل می کند. ( بنابراین فراموش نکنید این اسپری بینی راه حل تکمیلی واکسن می باشد)
ساکسلا خاطرنشان می‌کند: «این نوع مولکول‌هایی که از عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند، یا داروهای ضد ویروسی در این زمینه، نمی‌توانند جایگزین واکسن‌هایی برای محافظت از جمعیت در برابر بیماری کرونا شوند.» با این حال، نیاز زیادی به ابزارهای جدید برای تقویت حفاظت ارائه شده توسط واکسن ها وجود دارد.
ما می دانیم که انواع جدید ویروس، به ویژه Omicron، قادرند حتی پاسخ های موثر واکسن را دور بزنند. قبل و این ویروس جدید از هر نوع تعامل اجتماعی امکان درگیر کردن افراد به خود را دارد، در این بین TriSb92 می تواند برای افرادی که محافظت از واکسن آنها به دلایلی ناکافی است مفید باشد. البته بسته به وضعیت اپیدمی، زمانی که قبل از هر موقعیتی که با خطر بالای مواجهه همراه است تجویز شود، و می‌تواند برای افراد کاملاً واکسینه شده مفید باشد. به امید روزی که ویروس کرونا و گونه های مختلف آن ریشه کن شود.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ