درمان اچ آی وی با خون بند ناف

دانشمندان مرکز پزشکی نیویورک-پرسبیتریان/ویل کورنل می گویند که زنی با استفاده از خون بند ناف از اچ آی وی درمان شده است

دانشمندان می گویند که ظاهرا یک زن با استفاده از سلول های بنیادی در خون بند ناف از ابتلا به HIV درمان شده است، و او چهارمین فرد و اولین زنی است که به نظر می رسد از این بیماری جان سالم به در برده است. این روش درمانی احتمالاً به پزشکان این امکان را می دهد تا سالانه ده ها نفر را که مبتال به اچ آی وی می باشند را درمان کنند.
این بیمار از زمانی که درمان این ویروس را در در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) پس از پیوند سلول های بنیادی بند ناف حاوی جهشی که HIV را مسدود می کند متوقف کرد، و همچنین پیوند سلول های بنیادی از یکی از بستگان بالغ، دیگر هیچ نشانه ای از عفونت HIV نشان نداده است. وال استریت ژورنال گزارش داد که او اولین فردی بود که ظاهراً با استفاده از خون بند ناف درمان شد.

skynews istock image hiv 4657436

درمان با سلول های بنیادی بسیار خطرناک است و پزشکان را ملزم می کند تا سیستم ایمنی بیمار را با استفاده از شیمی درمانی یا پرتودرمانی از بین ببرند و آن را با سلول های جدید بازسازی کنند و این درمان را برای افرادی که سرطان یا شرایط بالقوه کشنده دیگری ندارند، نامناسب می کند.
احتمالاً این درمان برای طیف وسیع‌تری از افراد نسبت به پیوند سلول‌های بنیادی بالغ که برای درمان سه بیمار دیگر از HIV استفاده می‌شود، مناسب است، زیرا خون بند ناف نیازی به تطابق ژنتیکی با بیمار ندارد و احتمالاً تعداد آنها را افزایش می‌دهد. به گفته محققان، شاید بتوان با روش جدید در هر سال بالغ‌ بر ۵۰ فرد مبتلا به HIV را درمان کرد.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، HIV ممکن است در اواخر دهه 1800 از شامپانزه ها به انسان منتقل شده باشد، اما تا دهه 1970 در ایالات متحده ناشناخته بود. HIV می تواند منجر به ایدز شود که سیستم ایمنی را به شدت از کار می اندازد و باعث می شود، بیماری های جزئی کشنده شوند. اگرچه درمان واقعی برای اچ آی وی دست نیافتنی بوده است، اما درمان ضد رتروویروسی به مبتلایان HIV امکان می‌دهد جلوی ابتلا به ایدز را بگیرند و به زندگی خود ادامه دهند.
. در سال 2008، پزشکان در برلین گزارش دادند که برای اولین بار با استفاده از روش درمانی متکی بر سلول های بنیادی که از نظر ژنتیکی با بیمار مطابقت داشت و حاوی جهش نادری بود، یک بیمار مبتلا به HIV را درمان کردند. به گفته محققان، درمان اخیراً توسعه یافته با استفاده از سلول های بند ناف نیازی به تطابق ژنتیکی با بیمار ندارد و یافتن اهداکنندگان مناسب را آسان تر می کند. درمان مورد استفاده در برلین تا حدودی غیرقابل اعتماد بوده است، به طوری که حداقل دو بیمار تحت این روش خطرناک قرار می‌گیرند و ماه‌ها بعد دوباره آزمایش HIV مثبت می‌شوند.
پزشکان اعتقاد دارند که پیشرفت ابتلا به HIV در زنان با مردان تفاوت دارد. طبق آمار انجام شده، تقریباً ۳۸ میلیون نفر در سراسر دنیا به HIV مبتلا و حدودا ۷۳ درصد از آن‌ها تحت درمان هستند.


به امید روزی که تمام بیماران اچ آی وی از این ویروس رهایی یابند.
های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ