کووید خفیف می تواند برای ماه ها میتواند منجر به اختلال در حافظه شود.

طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه آکسفورد، موارد خفیف کووید-19 که منجر به علائم واضح «کووید طولانی» نمی‌شوند، ممکن است همچنان مشکلات حافظه و اختلالات مغزی را ایجاد کنند.

عفونت‌های خفیف COVID-19 ممکن است ماه‌ها منجر به اختلال در حافظه و توجه شود. این بر اساس مجموعه‌ای از تست‌های شناختی است که پس از بهبودی از کووید-۱۹یک سری آماری(شرکت کنندگان در آزمایش مربوطه) هیچ گونه نگرانی بهداشتی مداومی را گزارش نکرده‌اند. این مطالعه خاطرنشان می کند که محققان به طور خاص بر روی "عملکردهای شناختی حیاتی برای زندگی روزمره" تمرکز کردند،مواردی چون کنترل حرکتی و توانایی حفظ توجه پایدار.

covid vaccine vials 1280x720

در حالی که شرکت‌کنندگان توانستند در اکثر مناطق آزمایش‌شده «عملکرد خوبی» داشته باشند، محققان دریافتند توانایی آن‌ها برای حفظ توجه پایدار و حافظه اپیزودیک ،تا چند ماه پس از بهبودی «به‌طور قابل‌توجهی بدتر» بودند.
محققان خاطرنشان کردند که این کاستی‌ها حتی با وجود اینکه شرکت‌کنندگان در هنگام انجام آزمایش‌ها احساس هیچ گونه علائم طولانی‌مدتی را گزارش نکردند، کشف شد. خبر خوب این است که، طبق این مطالعه، هر دو جنبه عملکرد شناختی در نهایت در «بیشتر» شرکت‌کنندگان تا زمانی که 9 ماه بعد مورد آزمایش قرار گرفتند، به حالت عادی بازگشتند.(این علائم بعد از بیماری حداقل تا 9 ماه طول خواهد کشید)
اگرچه بسیاری از افراد بدون هیچ گونه مشکل مزمن آشکاری از COVID-19 بهبود می یابند، برخی از افراد پس از بهبودی از عفونت اولیه از طریق CDC چندین ماه یا بیشتر از عواقب طولانی مدت رنج می برند. این نگرانی برای سلامت عمومی که «کووید طولانی» نامیده می‌شود، در افرادی که به عفونت‌های شدید مبتلا شده‌اند، شایع‌تر است، اگرچه به طور بالقوه می‌تواند به هر کسی که به این ویروس مبتلا شده است ضربه بزند.
شکایات طولانی مدت کووید شامل همه چیز از مه مغزی (ناتوان کننده مغزی) گرفته تا مسائل مبهم و شگفت‌انگیزتر مانند «انگشتان پا کووید» و سایر تظاهرات پوستی است. برخی از بیماران به صورت طولانی مدت ممکن است مشکلات متعددی را تجربه کنند، از جمله خستگی مزمن، مشکلات تنفسی، مسائل عصبی مانند احساس سوزن سوزن شدن بدن، و مسائل شناختی مانند مشکلات خلق و خو و مشکل در تمرکز.
هاروارد از کووید طولانی مدت به عنوان یک "بحران بهداشت عمومی دیده نشده" یاد می کند و خاطرنشان می کند که در این مرحله از همه گیری، میلیون ها نفر در سراسر جهان با مشکلات طولانی مدتی روبرو هستند که ممکن است در زندگی روزمره آنها تداخل ایجاد کند، از جمله توانایی نگه داشتن شغل، مراقبت از خانواده و حتی در برخی موارد، مراقبت از خودشان.
دلایل دقیق مشکلات مختلف مزمن در حال حاضر تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است، و بسیاری از آنها با راه حل های ناکافی برای درمان مشکلات سلامتی خود ناامید می شوند. از آنجایی که این یک بیماری جدید است و ما تنها چند سال از همه‌گیری آن می‌گذریم، هنوز مشخص نیست که چه تعداد از بیماران طولانی مدت در نهایت بهبودی کامل خواهند یافت.
اگرچه با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بیشتر، داده‌ها همچنان در حال تکامل هستند، به نظر می‌رسد که مشکلات طولانی مدت کووید به بسیاری از افراد در گروه‌های سنی که احتمالاً هنوز در میانه حرفه خود هستند، ضربه می‌زند .این امر همراه با ماهیت شدید برخی از علائم طولانی مدت کووید، نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر بالقوه این بیماری همه‌گیر بر سلامت عمومی و اقتصاد برای سال‌های آینده ایجاد کرده است.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ