چرا اومیکرون براي كودكان خطرناك تر است.

جهش بزرگ ویروس اومیکرون در مواردی به معنی بستری شدن بیشتر در بیمارستان است. این ویروس جدید از طریق راه‌های هوایی کوچک در کودکان می‌تواند راحت تر وارد بدن شود.

تا همین اواخر، اگر یک خط برای همه‌گیری وجود داشت(حد و مرزی برای دریافت ویروس کرونا وجود داشت)، نشان می داد که بچه‌ها از بدترین ویروس دنیا در امان بودند، چراکه تعداد بسیار کمی در مقایسه با بزرگسالان به طور جدی بیمار یا حتی بیمار خفیف شدند. اما اکنون این جنبه امیدوار کننده ممکن است در حال محو شدن باشد. تعداد کودکان بستری شده با کووید در بیمارستان ها در هفته های اخیر به شدت افزایش یافته است زیرا نوع Omicron باعث افزایش تعداد عفونت ها شده است و این نگرانی را ایجاد کرده است که آخرین نسخه کروناویروس ممکن است تهدید بزرگتری برای کودکان باشد.

Screen Shot

بر اساس جدیدترین داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، روزانه به طور متوسط 881 کودک زیر 17 سال در سراسر کشور مبتلا به کووید در بیمارستان ها پذیرش می شوند. میزان بستری شدن کودکان زیر پنج سال در بیمارستان که واجد شرایط دریافت واکسن کووید نیستند، به سطحی دو تا چهار برابر بالاتر از اوج‌های قبلی رسیده است.
کارشناسان بر این باورند که جهش در بستری شدن کودکان در بیمارستان به احتمال زیاد نتیجه ترکیبی از عوامل است. یکی از آنها ماهیت مسری‌تر Omicron است و دیگری ممکن است ترجیح جدید این نوع برای راه‌های هوایی بالای ریه‌ها باشد که در کودکان کوچکتر می‌تواند به راحتی مسدود شود.
مسئله بزرگ این است که Omicron در حال آلوده کردن افراد بسیار بیشتری است. سوزان کافین، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، می‌گوید: «ما به این پدیده به عنوان مخرج اشاره می‌کنیم. میزان بستری شدن در بیمارستان با تقسیم تعداد بستری‌ها - شمارنده - بر تعداد موارد شناخته شده - مخرج محاسبه می‌شود. اگر مخرج عدد بزرگ‌تری شود، صورت‌گر هم بزرگ‌تر می‌شود، تفکر ادامه می‌یابد.
و در واقع، یک گزارش اخیر از آکادمی اطفال آمریکا نشان می دهد که مخرج - به طور خاص، تعداد موارد کودکان - با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است. از میان تقریباً 9.5 میلیون کودکی که از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا مثبت شده‌اند، تقریباً 20 درصد از این موارد تنها در دو هفته اول ژانویه رخ داده است.
تا کنون هیچ نشانه ای مبنی بر شدیدتر بودن موارد ناشی از اومیکرون مشاهده نشده است. در هر صورت، شواهد اولیه حاکی از آن است که ممکن است برعکس این موضوع صادق باشد. رونگ زو، دانشمند داده در دانشگاه کیس وسترن رزرو، سوابق سلامتی نزدیک به 80000 کودک زیر پنج سال را که قبل و بعد از ظهور Omicron مبتلا به کووید-19 بودند، تجزیه و تحلیل کرد. او دریافت که خطر بستری شدن در بیمارستان در افرادی که در زمانی که آن نوع غالب بود، بیمار شدند، یک سوم آن چیزی بود که در زمان سلطنت دلتا مشاهده شد (1 درصد در مقابل 3 درصد). این مطالعه با کارهای قبلی که روندهای مشابهی را برای کودکان در هر سنی نشان می‌داد، مطابقت دارد و با تجزیه و تحلیل اخیر بیماران کووید در کالیفرنیا پشتیبانی می‌شود.
اگرچه دانشمندان هنوز خواص Omicron را که باعث گسترش سریع آن در بین کودکان و بزرگسالان می‌شود، متمایز می‌کنند، یکی از جنبه‌هایی که می‌تواند این نوع را تقویت کند، توانایی آن برای فرار از پاسخ ایمنی است. در امواج اول همه‌گیری، بچه‌ها تا حد زیادی بهتر از بزرگسالان عمل کردند، زیرا بچه‌ها سیستم ایمنی ذاتی قوی‌تری دارند، که واکنش‌های اولیه سریعی به میکروب‌های مهاجم نشان می‌دهد. در مقابل، بزرگسالان سیستم ایمنی تطبیقی بهتری دارند، که پس از شروع عفونت در بدن، به طور موثری پاسخ می‌دهند. بتسی هرولد، پزشک عفونی کودکان در کالج پزشکی آلبرت انیشتین، می‌گوید: «همه با یک لوح تمیز شروع کردند، بدون اینکه ویروس را ندیده باشند. در مطالعه‌ای که در سال 2020 منتشر شد، هرولد نشان داد که کودکان یک واکنش ایمنی ذاتی سریع به کووید نشان می‌دهند و پروتئین‌های ضدویروسی قوی به نام اینترفرون‌ها و اینترلوکین‌ها را تولید می‌کنند که ویروس کرونا را در اوایل عفونت از بین می‌برند.
اما دو سال بعد، و الفبای یونانی از انواع ویروسی بعد، شرایط تغییر کرده است. محققان مؤسسه علوم زیستی کمی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و همکارانشان اخیرا گزارش دادند که SARS-CoV-2 جهش هایی را شناسایی کرده است که پاسخ ایمنی ذاتی را تضعیف می کند. مهدی بوهادو، زیست‌شناس مولکولی که در این تحقیق مشارکت داشت، می‌گوید در حالی که آزمایش‌های او و همکارانش بر روی نوع آلفا متمرکز بود، انواع دلتا و اومیکرون نیز دارای همان جهش‌های ناتوان کننده ایمنی هستند. اما از آنجایی که این جهش‌ها در هر سه نوع ظاهر شدند، به تنهایی نمی‌توانند نوسانات بستری در کودکان را توضیح دهند. Bouhaddou و Herold هر دو در حال آغاز مطالعاتی برای بررسی اینکه آیا Omicron تأثیر منحصر به فردی بر ایمنی ذاتی دارد یا خیر. هرولد می گوید: تصور من این است که سیستم ایمنی ذاتی هنوز قوی است. "اما این یک تعادل است، درست است؟ اگر تعداد زیادی ویروس دارید، مهم نیست که واکنش ذاتی شما چقدر خوب باشد، برخی از آن ویروس پیروز خواهد شد."
و با Omicron، ویروس های زیادی وجود دارد. بر اساس داده های اولیه به اشتراک گذاشته شده در یک خبر از دانشگاه هنگ کنگ، این نوع ویروس 70 برابر سریعتر از دلتا در مجاری هوایی انسان تکثیر می شود. همین تحقیقات و تعدادی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که این نوع از تکثیر در بافت ریه سخت‌تر است، که نشان می‌دهد چرا ممکن است باعث ایجاد بیماری کمتری شود. بوهادو می گوید، این سفر تکاملی به یک نسخه قابل انتقال تر، اما ملایم تر، تا حدودی مورد انتظار است، اگرچه به هیچ وجه تضمین شده نیست. او می افزاید: «ویروس ها معمولا تکامل می یابند تا در طول زمان کمتر خطرناک شوند.
با این حال، تمایل Omicron به دستگاه تنفسی بالای ریه‌ها می‌تواند برای کوچک‌ترین بچه‌ها که راه‌های هوایی باریک‌تر و توسعه‌یافته‌تر هستند، دردسر ایجاد کند. Coffin می‌گوید انسداد این راه‌های هوایی کوچک توسط مخاط و التهاب آسان‌تر است و باعث می‌شود نوزادان و کودکان نوپا دچار خس‌خس شوند، بیماری که به‌خاطر سرفه‌های مشخص آن شناخته می‌شود. او می‌گوید: «اینها سندروم‌های کلاسیک دوران کودکی هستند و ما در مراقبت از آن‌ها بسیار ماهر هستیم. اگرچه این شرایط می‌تواند کودکان را در بیمارستان بستری کند، اما بدون توجه به اینکه ناشی از SARS-CoV-2 یا ویروس دیگری باشد، به راحتی قابل درمان هستند.
در برخی از بخش‌های کشور، با کاهش تعداد موارد، بستری شدن کودکان در بیمارستان‌ها رو به کاهش است. کارشناسان توصیه می‌کنند که خانواده‌هایی که تلاش می‌کنند این موج را تحمل کنند، به انجام کارهایی که می‌توانند برای ایمن نگه‌داشتن بچه‌ها ادامه دهند: در صورت امکان، واکسیناسیون و تقویت‌کننده‌ها، پوشیدن ماسک و پرهیز از فعالیت‌های اجتماعی در اولین نشانه‌ها. کافین می‌گوید: «اینها همه چیزهایی هستند که در 20 ماه گذشته بارها و بارها ثابت شده‌اند که عمل می‌کنند. و آنها در مقابل Omicron نیز واقعاً خوب کار می کنند.»


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ