قرص ضد ویروسی فایزر می‌تواند با سایر داروهای پرمصرف خطرآفرین باشد

سازمان غذا و دارو (FDA) اخیراً به دو قرص ضد ویروسی، که Pfizer و دیگری Merck می باشد مجوز داده است.

میتوان گفت این قرص های ضد ویروس به عنوان اولین درمان خانگی برای کووید-19 تبدیل شده است و همین امر به عنوان یک تغییر دهنده بازی در مبارزه با همه‌گیری شناخته شده اند.

Merck fiyzer

با این حال، کارشناسان به NBC News گفته اند که این قرص ها نیاز به نظارت دقیق توسط پزشکان و داروسازان دارند.
NBC گزارش داد، در حالی که Pfizer's Paxlovid برای استفاده در کودکان 12 سال و بالاتر با بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا دیابت مجاز است، یک جزء کوکتل ضد ویروسی می‌تواند تداخلات جدی و تهدیدکننده‌ای با داروهایی از جمله رقیق‌کننده‌های خون، استاتین‌ها و داروهای افسردگی داشته باشد
پیتر اندرسون، استاد علوم دارویی در دانشگاه کلرادو، به NBC News گفت: «برخی از این تعاملات بالقوه بی‌اهمیت نیستند و باید از برخی جفت‌ها به‌کلی اجتناب کرد.»برخی از آنها احتمالاً به راحتی مدیریت می شوند. اما ما باید در مورد برخی از آنها بسیار مراقب باشیم.
آسوشیتدپرس گزارش داد که مولنوپیراویر مرک برای کودکان مجاز نیست زیرا می تواند با رشد استخوان تداخل داشته باشد و به دلیل احتمال بروز نقص های مادرزادی برای زنان باردار توصیه نمی شود.
همچنین خاطرنشان کرد که قرص فایزر برای بیمارانی که مشکلات کلیوی یا کبدی شدید دارند توصیه نمی شود. و ممکن است برای برخی از افراد بهترین گزینه نباشد زیرا این احتمال می رود که با سایر نسخه هایی که بیمار مصرف می کند تداخل داشته باشد. قرص‌های ضد ویروسی برای افرادی که مبتلا به کووید-19 در بیمارستان بستری شده‌اند مجاز نیستند، زیرا گزینه‌های درمانی باید به محض احساس علائم و ابتلا به کووید-۱۹ خفیف یا متوسط مصرف شوند.
FDA همچنین لیستی از داروهایی را که نباید همراه با Paxlovid مصرف شوند، منتشر کرده است.
با این حال، تایید قرص فایزر در اوایل این ماه به عنوان یک گام بزرگ رو به جلو در مبارزه با این ویروس تلقی می‌شد و آزمایش‌ها نشان می‌داد که خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را تا 89 درصد در بیماران پرخطر کاهش می‌دهد.
فایزر می گوید انتظار دارد تا پایان سال 2021، 180000 دوره درمانی در دسترس داشته باشد که 30 میلیون دوره در نیمه اول سال 2022 در سراسر جهان در دسترس خواهد بود و تا پایان سال آینده به 80 میلیون دوره افزایش می یابد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ