تولیدکنندگان داروسازی هندی آماده ارائه داروهای ضد ویروس کووید به جهان هستند

قبل از اینکه دانشمندان در آفریقای جنوبی نوع omicron را شناسایی کنند، موارد کووید-19 در سراسر جهان شروع به افزایش کرده بود.

دو درمان ضد ویروسی کووید که توسط Merck و Pfizer ایجاد شده‌اند، توسط برخی از مقامات بهداشت عمومی به عنوان کلیدی برای کنترل شیوع مجدد بیماری، به‌ویژه برای مناطقی که دسترسی به واکسن‌ها ندارند یا با تعداد زیادی از مردم مواجه هستند که از مصرف آن امتناع می‌کنند، می‌دانند. چندین تولیدکننده داروسازی هندی که مجوز توسعه نسخه‌های ژنریک قرص‌های ضد ویروسی مرک و فایزر کووید-۱۹ را دارند، ظرفیت‌های خود را برای تولید آن‌ها افزایش می‌دهند، اما همچنان منتظر مجوزهای استفاده اضطراری از سوی دولت هند هستند.
ضد ویروسی که به تولید نزدیک است، مولنوپیراویر به عنوان یک درمان کووید-19 برای موارد خفیف تا متوسط است. این دارو در ابتدا به عنوان یک درمان آنفولانزا توسعه یافت که توسط Merck و شریک آن Ridgeback Biotherapeutics تغییر کاربری داد. تاکنون، این دارو برای استفاده در بریتانیا و دانمارک مجاز شده است. یک هیئت FDA در 30 نوامبر به طور محدود مجوز را توصیه کرد، اما آژانس هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. در آوریل 2021، مرک همراه با Medicines Patent Pool، یک سازمان بین‌المللی که به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند از طریق مجوز داوطلبانه غیر انحصاری به داروهای مقرون‌به‌صرفه دسترسی پیدا کنند، با پنج تولیدکننده ژنریک در هند موافقت‌نامه‌هایی را امضا کردند، زیرا کشور موج دوم ویرانگر کووید-19 را پشت سر گذاشت. . به گفته سخنگوی مرک، از دسامبر 2021، حداقل هشت داروسازی هندی برای تولید مولنوپیراویر توافق کرده اند.

mergetr

درمان ضد ویروسی فایزر، به نام Paxlovid، هنوز توسط تنظیم کننده های هیچ کشوری مجاز نشده است. با این حال، اوایل این هفته، این شرکت داده‌های بالینی قوی را تأیید کرد که نشان می‌دهد 89 درصد اثربخشی دارد و از بستری شدن در بیمارستان و مرگ برای بیماران پرخطر جلوگیری می‌کند. فایزر همچنین به شرکت‌های هندی اجازه تولید داروهای ضد ویروسی آن را داده است، اما این شرکت فاش نمی‌کند که چند تولیدکننده مجوز داروی آن را صادر کرده‌اند.

قبل از فروش قرص‌ها در هند، شرکت‌های داروسازی موظفند آزمایش‌هایی را بر اساس پروتکل‌های تنظیم‌شده توسط کنترل‌کننده کل داروی مرکزی هند، یک نهاد دولتی مسئول تأیید داروهای تحقیقاتی، انجام دهند. تعدادی از تولیدکنندگان در مورد وضعیت خود با فوربس صحبت کردند.
شرکت داروسازی BDR، مستقر در بمبئی، هند، می‌گوید در صورت افزایش تقاضا به دلیل نوع Omicron، آمادگی دارد هر ماه بین سه تا پنج میلیون واحد مولنوپیراویر تولید کند. این شرکت کارآزمایی‌های بالینی را با نسخه عمومی خود از درمان انجام داد و داده‌ها را به کمیته تخصصی موضوعی کنترل‌کننده کل دارو ارسال کرده است. دارمش شاه، رئیس این شرکت می‌گوید: «ما قطعاً نتایج خوبی را در مورد مولنوپیراویر مشاهده کردیم، به‌ویژه برای بیماران خفیف، که در روز چهارم شاهد بهبودی بودیم.»
Aurobindo Pharmaceuticalمستقر در حیدرآباد همچنین مجوز تولید نسخه ای از molupiravir را دارد و می گوید که فقط منتظر کمیته متخصص برای مجوز درمان است. مدیرعامل Sanjeev Dani می‌گوید: «ما قبلاً برخی از مواد را ذخیره کرده‌ایم و می‌توانیم تولید را در مدت کوتاهی افزایش دهیم. وی افزود: این شرکت که داده های آزمایشات بالینی خود را به دولت ارائه کرده است، می تواند ده ها میلیون قرص در ماه تولید کند.»
کمیته متخصص، قبل از اشاره کردن، اطلاعات کارآزمایی بالینی تولیدکنندگان را از نظر ایمنی و اثربخشی به طور کامل ارزیابی می کند. کمیته کارشناسی به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد زمان بندی پاسخ نداد.
بر اساس آزمایشات بالینی خود در ایالات متحده، مرک قبلاً اعلام کرده بود که مولنوپیراویر می تواند منجر به کاهش 50 درصدی خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ در بیماران مبتلا به کووید-19 خفیف تا متوسط شود. با این حال، این شرکت بعداً بر اساس آزمایشات نهایی خود گفت که این قرص ها خطر بستری شدن و مرگ در بیماران پرخطر کووید را تا 30 درصد کاهش می دهد.
شرکت‌های داروسازی هندی که با Merck موافقت‌نامه‌های مجوز دارند، از داده‌های کاهش اثربخشی دلسرد نیستند. این مثل دویدن ماراتن است و شما هنوز در 500 متر اول هستید. دانی از داروسازی Aurobindo می گوید که چه کسی برنده خواهد شد، هیچ کس نمی داند. «نکته این نیست که چه چیزی برتر یا پست است. این واقعیت که این قرص به خودی خود عمل می کند، خبر خوبی است.»
D. Srinivasa Reddy، مدیر عامل Optimus Pharma مستقر در حیدرآباد، امیدوار است که ضد ویروس های Merck علیه omicron کار کنند. با این حال، وی خاطرنشان کرد که زمانی که کارآزمایی‌های بالینی با مولنوپیراویر انجام شد، اکثر بیماران ثبت‌نام شده به واریانت دلتا آلوده بودند. همه انواع سطوح شدت متفاوتی دارند، اما من احساس می‌کنم که با داروهای ضد ویروسی می‌توان همه انواع را سرکوب کرد.
sed اگر روی دلتا کار می‌کرد، باید روی Omicron کار کند، اما ما هنوز داده‌های محکمی نداریم. » او همچنین می گوید که شرکت او می تواند تولید خود را به بیش از 40 میلیون کپسول مولنوپیراویر در ماه افزایش دهد.
اما این شرکت‌های هندی در حالی که منتظر کمیته تخصصی هستند، روی دستشان نمی‌نشینند. آنها در حال حاضر قرص های ضد ویروسی تولید می کنند و صادرات داروها را به کشورهای دیگر آغاز کرده اند. به عنوان مثال، Optimus در حال حاضر از بیش از 20 کشور، از جمله ایران، جمهوری دومینیکن، لائوس، کامبوج و سریلانکا سفارش دارد.
دنی می‌گوید که اگرچه ضد ویروس‌ها جایگزین واکسن‌ها نیستند، اما در ماه‌های آینده با تهدید در حال ظهور انتقال از واکسن‌ها، اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. او می گوید: «نمی توان گفت من فقط با موشک می جنگم. "شما به اسلحه و هواپیماهای بدون سرنشین نیز نیاز دارید."

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ