قرص ضد ویروس جدید برای بیماری کووید 19

تلاش برای یافتن یک درمان آسان و زودهنگام کووید 19 احتمالا به پایان رسیده است، چراکه دارویی ساده برای درمان کووید ۱۹ در راه است.

با های فن تک همراه شوید تا با این قرصی که برای مهار ویروس کرونا میباشد،آشنا شوید
نتایج اولیه منتشر شده توسط توسعه دهندگان دارو نشان می دهد که یک قرص خانگی برای مقابله با ویروس کرونا این احتمال را کاهش می دهد که افرادی که به تازگی مبتلا به کووید 19 شده اند در بیمارستان بستری شوند یا بمیرند.ئاین قرص، یک داروی ضد ویروسی به نام مولنوپیراویر است، در افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری شدید قرار دارند، در برابر دارونما آزمایش شد.
از 377 نفری که دارونما دریافت کردند، 14.1 درصد یا 53 نفر در عرض 29 روز پس از شروع آزمایش در بیمارستان بستری شدند و هشت نفر جان باختند. در مقایسه، 7.3 درصد یا 28 نفر از 385 بیمار دریافت کننده دارو در همان بازه زمانی بستری شدند هیچ کدام فوت نکردند، مقامات شرکت داروسازی مرک در اول اکتبر (9 مهر) در بیانیه ای خبری اعلام کردند .تعداد مشابهی از افرادی که از دارو و دارونما استفاده می کردند عوارض جانبی را گزارش کردند، اما افراد کمتری در گروه دارویی به دلیل این عوارض جانبی درمان را متوقف کردند. این اخبار توضیح نداده است که آن عوارض جانبی چیست.
حدود 40 درصد از شرکت کنندگان در کارآزمایی موقت به انواع گاما، دلتا یا مو ویروس کرونا آلوده بودند.
طبق گزارش این شرکت، مولنوپیراویر در مقایسه با انواع قبلی این ویروس موثر بوده است. نتایج کامل این مطالعه هنوز در دسترس نیست و دانشمندان دیگر داده ها را بررسی نکرده اند.
یافتن داروهایی که می توانند در اوایل عفونت موثر باشند آسان نبوده است. در حال حاضر، تنها برخی از آنتی بادی های آزمایشگاهی برای بیماران مبتلا به کووید 19 که به تازگی تشخیص داده شده اند و به اندازه کافی بیمار نیستند برای رفتن به بیمارستان مجاز هستند این آنتی بادی ها باید از طریق IV (تزریق وریدی،عبارت است از وارد کردن سرنگ و یا سر سوزن در داخل یک رگ ، این کار به منظور خون گیری ، یا تزریق انجام می گیرد) تزریق شوند، بنابراین دریافت چنین درمانی برای برخی از افراد مشکل است.
وندی هولمن، مدیر اجرایی بیوتراپی درمانی ریج بک در بیانیه ای گفت: «درمان های ضد ویروسی که می توانند در خانه انجام شوند تا افراد مبتلا به کووید 19از بیمارستان خارج شوند، بسیار ضروری است.» ریج بک و مرک برای توسعه مولنوپیراویر شریک شده اند و سود خود را تقسیم خواهند کرد.
مارک دنیسون، ویروس‌شناس مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل، به عنوان مدیر بیماریهای عفونی کودکان در VUMC برخی از کودکانی درمان میکند، درمان با رمدسیویر بسیار دیر انجام می شود. همین امر در مورد بسیاری از بزرگسالان بستری شده با کووید 19صادق است.
به گفته دنیسون« در آن زمان دادن دارو دیگر فایده‌ای ندارد؛ زیرا فرصتی که دارو می‌توانسته مؤثر باشد، گذشته است. تأخیر در درمان ضد ویروس مانند این است که آنقدر صبر کنید که عفونت یک زخم به استخوان برسد و سپس آنتی‌بیوتیک تجویز کنید».
تجویز داروهای ضد ویروسی در اوایل عفونت، این احتمال را دارد که ویروس را قبل از آسیب رساندن به سیستم ایمنی و یا واکنش بیش از حد آن، متوقف کند. مولنوپیراویر به طور بالقوه می تواند به محض دریافت نتیجه مثبت آزمایش کووید19 توسط بیمار تجویز شود، که ممکن است سیل بیماران مبتلا به کووید 19را که سیستم های پزشکی زیادی را تحت تأثیر قرار داده است، به دلیل انتشار نوع دلتا بسیار قابل انتقال، پیشگیری کند. در ترکیب با واکسن ها، یک درمان زودهنگام موثر، ممکن است به کنترل همه گیری کمک کند.

ghors corona19

نتایج موقت از مطالعه مولنوپیراویر بسیار دلگرم کننده بود، یک گروه بازبینی مستقل تصمیم گرفت که آزمایش جهانی را زود متوقف کند. مرک قصد دارد مجوز استفاده اضطراری را برای این دارو از سازمان غذا و دارو دریافت کند و در کشورهای دیگر نیز درخواست مجوز بدهد.
مولنوپیراویر مانند رمدسیویر ضد ویروسی تأیید شده توسط FDA، عناصر تشکیل دهنده مواد ژنتیکی کروناویروس، RNA را تقلید می کند. اجزای ساختگی جعلی با آنزیم پلیمراز که ویروس کرونا از آن برای کپی RNA خود استفاده می کند تداخل می کند. اما این دو دارو متفاوت عمل می کنند. دنیسون می گوید که Remdesivir یک علامت توقف تأخیری است. او می گوید که وقتی در رشته رو به رشد RNA قرار می گیرد، پلیمراز را کند می کند و در نهایت باعث متوقف شدن آن می شود، درست مانند ورود خودرویی به تقاطع با زرد شدن چراغ راهنمایی در وسط تقاطع.
مولنوپیراویر در عوض RNA را با جهش های زیادی درگیر می کند و باعث خرابی پلیمراز و دیگر اجزای ویروسی می شود، درست مانند یک جاده پر از چاله می تواند باعث خرابی خودرو شود. این حفره های جهش نه تنها آنزیم کپی RNA را متوقف نمی کند، بلکه باعث آسیب رساندن به سایر پروتئین های مورد نیاز ویروس برای آلوده شدن سلول ها و تکثیر آنها می شود.
ویروس ها می توانند در برابر برخی داروهای ضد ویروسی مانند داروی ضد آنفولانزا اوستلتاماویر که با نام تجاری تامی فلو فروخته می شود مقاومت کنند.
دنیسون می گوید:« اما با مولنوپیراویر، جهش های مقاومتی نمی توانند ظاهر شوند زیرا این دارو جهش های مضر دیگر را ایجاد می کند.»
به گفته مرک: می تواند تا پایان سال 10 میلیون دوز مولنوپیراویر تولید کند. این شرکت با تولید کنندگان داروهای ژنریک در بیش از 100 کشور دارای درآمد کم و متوسط قرارداد بسته است تا آن‌ها نیز دارو را تولید کنند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید.


چاپ