آمریکا ساخت نسل جدید سپر موشکی را کلید زد!

آژانس دفاع موشکی آمریکا(MDA) پروژه ساخت نسل جدید سپر موشکی، سیستم های پدافند هوایی را به شرکت لاکهید مارتین واگذار کرد.

موشک رهگیری هایپر سونیک

هفته اخیر آژانس MDA آمریکا شرکت لاکهید مارتین را به عنوان پیمانکار اصلی پروژه ساخت نسل بعدی سپر موشکی انتخاب کرد. سپرموشکی جدید که به موشک های رهگیری NGI معروف هستند، وظیفه دارند از خاک آمریکا در برابر حملات موشک های بالستیک میان برد و قاره پیما محافظت کنند. شرکت های لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن برای این مناقصه با هم رقابت کردند. در این رقابت، بخت با لاکهید مارتین یار بود و این شرکت به عنوان برنده قرارداد 17 میلیارد دلاری انتخاب شد.

موشک های هایپرسونیک NGI قرار است جایگزین سیستم دفاع موشکی GMD بشود. ارتش ایالات متحده از سال 2004 تا کنون برای مقابله با تهدیدات موشک های میان برد زمینی از سامانه موشکی GMD استفاده می کند.

با وجود آن که شرکت های نورثروپ گرومن و RTX از ابتدای سال ۲۰۲۴ به مرحله‌ی بازبینی طراحی اولیه‌ی NGI رسیده بودند اما، لاکهید مارتین با همکاری شریک خود Aerojet Rocketdyne توانست پیروز این مناقصه شود. البته از سال ۲۰۲۱، هر دو شرکت لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن قراردادهای توسعه‌ی فناوری متعددی را با آژانس دفاع موشکی آمریکا (MDA) بسته بودند.

لاکهید مارتین به تازگی در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود اعلام کرد: «این شرکت به عنوان پیمانکار اصلی NGI برای آژانس MDA، مدرن‌ترین، قابل اعتمادترین و از لحاظ فنی پیشرفته‌ترین موشک رهگیری را در تاریخ سیستم دفاع موشکی میان‌برد زمینی (GMD) ارائه خواهد داد. موشک رهگیری چندمنظوره جدید با هدف محافظت از خاک آمریکا در برابر تهدیدات موشک‌های بالستیک دوربرد دشمنان ساخته می شود.
لاکهید مارتین به تنهایی به توسعه‌ی NGI ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود پس از فاز «بازبینی طراحی بحرانی» که حدود یک سال طول خواهد کشید، NGI بتواند مجوزهای لازم را دریافت کند و در نهایت به سیستم پدافندی GMD ملحق شود. بعد از پایان این مراحل، تست پرواز شروع می شود.

در حال حاضر، ۴۴ فروند از موشک های رهگیری (GBI) در سامانه پدافند هوایی آمریکا مستقر هستند. بیشتر این موشک ها در پایگاه های موشکی شهرهای فورت گریلی، آلاسکا و پایگاه فضایی واندنبرگ در ایالت کالیفرنیا قرار دارند. عیب بزرگی که موشک های GBI دارند این است که نمی توانند موشک های چند کلاهکی را منهدم کنند. هدف آژانس موشکی از ساخت موشک های NGI پر کردن این شکاف است. سامانه جدید تا سه ماهه چهارم سال 2028 وارد ناوگان نیروی های زمینی، دریایی و هوایی ارتش آمریکا خواهد شد.

هیت کالینز، مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا (MDA)در مورد پروژه جدید گفت:" صنعت نظامی یکی از نقاط قوت اصلی کشور ماست و انتخاب یک طرح از دو طرح پیشنهادی برای ما کار سختی بود. با این حال، از نظر «سرعت عمل» و «استراتژی بلندمدت»، ما به تصمیم خود برای همکاری با لاکهید مارتین اطمینان داریم.»

سارا هیزا، نایب رئیس و مدیر کل بخش دفاع استراتژیک و موشکی شرکت لاکهید مارتین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «لاکهد مارتین مفتخر است تا با آژانس دفاع موشکی آمریکا (MDA) در توسعه‌ی یک موشک رهگیری برای ارتقای امنیت ملی کشورمان همکاری کند. ما آماده‌ایم تا چندین دهه آینده از مشتری خود در برابر تهدیدات حال حاضر و آینده پشتیبانی کنیم.»


چاپ