اولین پرواز بزرگترین هواپیمای جهان با پهباد مافوق صوت TA-1!

بزرگترین هواپیمای جهان توانست پهباد مافوق صوت را با سرعت 5 ماخ در آسمان کالیفرنیا پرتاب کند.

هواپیمای مافوق صوت 2

پهباد هایپرسونیک که به Talon-A-1 شهرت دارد، توانست از بدنه بزرگترین هواپیمای جهان در نزدیکی سواحل ایالت کالیفرنیا خود را رها کند و با سرعت 5 ماخ به مسیر خود ادامه دهد. شرکت هوا-فضای Stratolaunch یک شرکت خصوصی است که به تازگی توانست اولین پرواز آزمایشی پهباد تحقیقاتی مافوق صوت(Talon-A-1) خود را با موفقیت به پایان برساند. طبق برنامه ریزی انجام شده این موشک با سرعتی نزدیک به 5 ماخ (پنج برابر سرعت صوت) به پرواز درآمد و پس از رسیدن به نقطه اوج، در اقیانوس فرود آمد. موشک قبلی(TA-0) در تست پروازی که ماه می 2023 برگزار شد، تنها می توانست مانورهای رهاسازی را انجام دهد و داده های تله متری را به ایستگاه زمینی ارسال کند.

این پرواز آزمایشی برای شرکتی مانند Stratolaunch می تواند به یک نقطه عطف تبدیل شود. هدف آنها از ساخت TA-1 توسعه قابلیت های موشک های هایپرسونیک با قابلیت استفاده مجدد در پروازهای مافوق صوت اعلام شد. هواپیماها در این دسته از پروازها با سرعت هایی بیشتر از 5 ماخ حرکت می کنند. این نوع هواپیماها قابلیت های زیادی در عملیات های نظامی، جاسوسی و علمی دارند. نسل جدید هواپیماها شباهت زیادی به هواپیماهایی دارد که ما در فیلم های علمی-تخیلی می بینیم. سازنده پهباد در این تست پرواز از بزرگترین هواپیمای جهان یعنی Roc Stratolaunch استفاده کرد که طول هر کدام از بال های آن به اندازه یک زمین فوتبال است. این هواپیما وظیفه داشت پهباد هایپرسونیک Talon-A-1 به ارتفاع مناسبی از سطح زمین برساند و سپس در حوالی سواحل کالیفرنیا رها کند.

Zachary Krevor، مدیر عامل Stratolaunch با انتشار یک بیانیه رسمی گفت:" پهباد Talon-A-1 موفق شد در این عملیات داده های زیادی را برای مشتریان ما جمع آوری کند." اما هنوز معلوم نیست این پهباد در چه ارتفاعی و با چه سرعتی به پرواز در آمد. Zachary در ادامه اضافه کرد:"امروز یک روز خوب برای تیم مهندسی Stratolaunch بود. من به پشتکار آنها برای رسیدن به این نقطه افتخار می کنم. بدون شک این نتایج موفقیت آمیز نشان دهنده مهارت بالای متخصصان ماست!"

هواپیمای مافوق صوت 1

پهباد Talon-A-1 در واقع یک هواپیمای بدون سرنشین است که می تواند محموله هایی به وزن حداکثر 1000 تن را به راحتی حمل کند. این پهبادها مخصوص هواپیماهای ROC طراحی شده اند که طول بال های آنها به 385 فوت می رسد. هواپیماهای راک توانایی حمل سه پهباد تالون را به صورت همزمان دارند. به علاوه قادر هستند این پهبادها را از هر ارتفاع و مکانی پرتاب کنند. موتور پهبادهای تالون A-1 از نوع هدلی توسط شرکت Ursa Major ساخته شده اند. موتورهای هدلی مخصوص پروازهای تجاری و نظامی ایالات متحده طراحی می شوند. شرکت Ursa Major موتور هدلی را در کمتر از ده سال طراحی، ساخت و آزمایش کرده است. نسل جدید موتورها به وزارت دفاع آمریکا کمک می کند تا ماموریت های نظامی یا شناسایی را با سرعت بیشتری انجام دهد.

هدلی یک نوع موتور موشک جدید است که برای پرتاب محموله‌های کوچک به مدار یا پلتفرم‌های مافوق صوت کاربرد دارد. این موتور 5000 پوند نیروی رانش تولید می‌کند و سوخت آن از اکسیژن مایع و نفت سفید تامین می شود. این موتورها نسبت به نسل های قبلی برتری بیشتری دارند که عبارتند از: محموله های کوچکتر را می تواند سریع تر تا مدار زمین حمل کند. مصرف سوخت کمی دارد و می توان با استفاده از پرینت های سه بعدی آنها را ظرف چند روز ساخت. مدلی که در این تست پرواز از آن استفاده شد، نمونه یک بار مصرف آن بوده است. اما، Stratolaunch قصد دارد یک نمونه با قابلیت استفاده مجدد بسازد که بتواند بعد از پایان ماموریت دوباره روی باند فرود بیاید.
هدف ابتدایی شرکت از انجام این تست پرواز نشان دادن پرتاب امن در هوا، احتراق موتور، شتاب، صعود پایدار و فرود کنترل شده در آب بود. استراتولانچ دسامبر و فوریه گذشته هم دو پرواز آزمایشی انجام داد که در آن ها تالون-آ-1 توسط هواپیماهای راک با پیشران زنده حمل شد ولی عملیات رهاسازی صورت نگرفت. شرکت Stratolaunch توسط پل جی آلن یکی از بنیانگذاران مایکروسافت که در سال 2018 از دنیا رفت، در آوریل 2019 تأسیس شد.  آلن قصد داشت از هواپیمای ROC برای پرتاب ماهواره ها به مدار زمین استفاده کند.

اما این پروژه توسط مالکان جدید شرکت متوقف شد. در عوض، خطوط مونتاژ تمرکز اصلی خود را روی تحقیق و توسعه پهبادهای مافوق صوت معطوف کردند که توانست توجه ارتش ایالات متحده و سایر مشتریان را به خود جلب کند.

در حال حاضر این شرکت دو قرار داد جدید با آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی ایالات متحده و برنامه آزمایشی قابلیت پیشرفته چندسرویس نیروی دریایی بسته است. Stratolaunch در حقیقت به عنوان پیمانکار فرعی شرکت فناوری Leidos در این دو پروژه کار خواهد کرد. هدف از این دو قرارداد انجام پژوهش و توسعه در زمینه فناوری‌های موشکی و فضاپیمایی است. Stratolaunch ادعاکرد که قصد دارد در آینده پروازهای آزمایشی بیشتری از پهباد مافوق صوت Talon-A-1 انجام دهد. این شرکت مشغول ساخت یک پهباد مافوق صوت بزرگتر به نام Talon-Z است که می‌تواند با سرعت 10 ماخ در هوا پرواز کند.


چاپ