استارشیپ یک گام دیگر به سومین پرتاب آزمایشی نزدیکتر می شود!

اداره هوانوردی ایالات متحده(FAA) تحقیقات مربوط به دومین پرتاب ناموفق استارشیپ اسپیس ایکس به پایان رساند.

استارشیپ پرتاب سوم

به نظر می رسد با اتمام تحقیقات اداره هوانوردی فدرال شرکت فضایی اسپیس ایکس یک گام به سومین پرتاب آزمایشی نزدیکتر شد. نوامبر سال گذشته موشک فوق سنگین استارشیپ دومین پرتاب خود را با انفجار به پایان رساند. به  موشک تقویت کننده گفته کارشناسان فضاپیما حین عملیات جداسازی مرحله اول Super Heavy دچار نقص فنی شد. پس از این اتفاق، اسپیس ایکس زیر نظر FAA و با همکاری ناسا، مرکز ایمنی حمل و نقل تحقیقات در مورد علت آن را شروع کرد.

شرکت فضایی ایلان ماسک در حال حاضر منتشر صدور مجوز FAA برای پرتاب سوم است. میلیاردر معروف معتقد است که اداره هوانوردی نهایت تا ماه آینده این مجوز را صادر می کند. FAA در بیانیه رسمی که روز گذشته منتشر کرد، گفت:«پس از بررسی نتایج تحقیقات SpaceX، ما توانستیم علت اصلی اتفاق را پیدا کنیم و 17 اقدام اصلاحی لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه ارائه دهیم. شرکت سازنده هم پذیرفت که تا زمان پرتاب بعدی همه این اقدامات را پیاده سازی کند.»

تنها در صورت اجرای 15 موردی که در این گزارش به آن اشاره شد، SpaceX می تواند به مجوز FAA دست پیدا کند. این موارد شامل بخش های مختلفی مانند قوانین ایمنی، زیست محیطی و سایر موارد مورد نیاز می شود. این شرکت با انتشار این خبر، روز گذشته اطلاعات بیشتری در مورد دومین پرتاب ناموفق استارشیپ در اختیار کاربران قرار دادند. آنها با تاکید این موضوع که این اولین پرتاب بعد از پرتاب ماه آوریل است که توانسته به مرحله جداسازی برسد، گفت:"پس از فرآیند جداسازی، سرعت تقویت کننده Super Heavy باید افزایش پیدا می کرد. برای انجام این کار دستوراتی به 13 موتور از مجموع 33 موتور رپتور ارسال شد تا موشک را به سوی محل سقوط مورد نظر هدایت کند. در جریان این فرآیند، یکی از موتورها کار نکرد و باعث شد تمامی موتورها از کار بیافتند. این وضعیت در نهایت به وضعیت"نابودی خودکار" یا RUD منجر شد. موشک در ارتفاع 90 کیلومتری از سطح زمین و حود 3 و نیم دقیقه بعد از شروع پرواز به مرحله انفجار رسید.

اندکی بعد از این حادثه، سازنده آن اعلام کرد:" به احتمال زیاد علت اصلی تخریب ناگهانی انسداد یکی از فیلترهای سوخت بود. نشت اکسیژن مایع مخزن سوخت باعث افت فشار ورودی در توربوپمپ‌های اکسیدکننده موتور و در نهایت منجر به از کار افتادن موتور و فعالسازی حالت RUD می شود." آنها قول دادند که برای جلوگیری از تکرار این حادثه، تغییراتی در مخزن های اکسیدکننده موشک تقویت‌کننده ایجاد می کنند تا قابلیت‌های فیلتراسیون پیشرانه را بهبود دهد و در نهایت عملیات جداسازی به روش مطمن تری صورت بگیرد.

سئوال اینجاست: این همه عجله در اجرای پرتاب آزمایشی سوم برای چیست؟! یکی از دلایل اصلی آن می تواند قراردادهایی باشد که این شرکت برای ارائه خدمات حمل و نقل فضایی با شرکت های مختلفی بسته است. اگر این خدمات به تعویق بیافتند، شرکت ایلان ماسک باید خسارت سنگینی به آنها بپردازد. ناسا قصد دارد از موشک فوق سنگین استارشیپ در ماموریت های بازگشت به ماه و در سفر به مریخ در سال های آینده استفاده کند.


چاپ