ماهنورد Peregrine به علت نشت سوخت در حال بازگشت به زمین است!

ماهنورد Peregrine به علت نشت سوخت مجبور شد ماموریت خود را نیمه کاره رها کند و به زمین بازگردد.

ماهنورد

زمان زیادی از پرتاب ماهنورد Peregrine به فضا نگذشته است. ناسا به علت نشت سوخت در ماهنورد تصمیم گرفت آن را به زمین بازگرداند. Astrobotic سازنده ماهنورد از زمان پرتاب گزارش کاملی از وضعیت آن منتشر می کرد. Peregrine در تاریخ 8 ژانویه با کمک موشک جدید ولکان United Launch Alliance به فضا پرتاب شد.

پس از فرآیند جدا شدن از موشک، انفجاری در داخل سفینه فضایی رخ داد. به زودی مشخص شد که ماهنورد به دلیل از دست دادن پیشرانه نمی‌تواند به نرمی روی سطح ماه فرود بیاید. اگرچه تیم Astrobotic موفق به انجام آزمایش‌های علمی، حمل‌ونقل محموله برای ناسا و سایر آژانس‌های فضایی و جمع‌آوری داده‌های پروازهای فضایی شد. اما این شرکت مستقر در پیتزبورگ اعلام کرد که آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که فضاپیما در حال بازگشت به زمین است و به احتمال زیاد در اثر برخورد با جو متلاشی خواهد شد.

Astrobotic در بیانیه خود افزود:"ربات جعبه ای شکل در حال حاضر حدود 5 روز در فضا به سر می برد و در فاصله 242000 مایل (390000 کیلومتر) از سیاره ما قرار دارد. ناظران فضایی مسیر کاوشگر Peregrine را با دقت دنبال می‌کنند. آنها امیدوار بودند که این کاوشگر بتواند حداقل یک فرود سخت روی ماه داشته باشد، مانند فرودگرهای ناموفق قبلی! اما به نظر می رسد این هدف در حال حاضر شدنی نیست. علاوه بر محموله‌های علمی، پرگرین محموله‌هایی از مشتریان خصوصی را نیز حمل می‌کند. این محموله‌ها شامل یک قوطی نوشیدنی ورزشی، یک سکه بیت کوین، خاکستر انسان، حیوان و DNA می شود.

Astrobotic آخرین شرکت خصوصی است بعد از یک شرکت اسرائیلی و یک شرکت ژاپنی است که در فرود نرم روی سطح ماه با شکست مواجه می شوند. ناسا تحت یک برنامه آزمایشی به نام Commercial Lunar Payload Services به Astrobotic بیش از 100 میلیون دلار برای حمل محموله خود پرداخت کرده بود.

ناسا با استراتژی "ضربه‌های بیشتر به دروازه" به دنبال افزایش شانس خود برای موفقیت در فرود بر روی ماه است. تلاش بعدی این سازمان فضایی توسط شرکت هیوستون‌نشین Intuitive Machines در ماه فوریه انجام می‌شود. Astrobotic نیز در ماه نوامبر با فرودگر Griffin خود که مریخ نورد VIPER ناسا را به قطب جنوب ماه می‌برد، شانس خود را دوباره امتحان خواهد کرد.


چاپ