ماهنورد ماه Peregrine 1 ایالات متحده با موفقیت به فضا پرتاب شد

ایالات متحده اولین ماهنورد ماه Peregrine 1 خود را با موفقیت از پایگاه فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب کرد.

پرتاب اولین ماه نورد امریکا

فرودگر Peregrine 1 اولین فرودگری است که ایالات متحده در طول 50 سال گذشته به ماه فرستاد. این فرودگر محموله ای متشکل از ابزارهای علمی ناسا، قطعه ای کوه اورست و DNA خالق فیلم علمی تخیلی معروف Stark Trek را با خود حمل می کند. این فرودگر ماه آمریکایی با کمک موشک Vulcan Centaur مرکز اتحاد پرتاب متحد (ULA) امروز به فضا پرتاب شد. طبق برنامه ریزی انجام شده این موشک به تا ماه فوریه به قمر زمین می رسد.

موشک Vulcan Centaur در سال 2006 اولین سیستم پرتابی است که بعد از ادغام بخش های فضایی شرکت های بوئینگ و لاکهید مارتین توسط مرکز اتحاد پرتاب یونایتد (ULA) به صورت مشترک ساخته شد. تا قب از ساخته شدن موشک ولکان، ULA از موشک های شرکت دلتا و اطلس برای ارسال انواع محموله‌ها به مدار استفاده می‌کرد. موشک Vulcan Centaur قرار است جایگزین دو موشک پرتاب قدیمی تر شود. اولین پرتاب موشک ولکان برای سال 2019 طراحی شده بود اما، به دلایل مختلف این پرواز ابتدا به اوسط سال 2023 و در نهایت به اوایل سال 2024 موکول شد.

موشک ولکان یک سیستم پرتاب است که می تواند کارهای مختلفی انجام دهد. این قابلیت به کمک وجود تقویت کننده های موشک حالت جامد امکان پذیر خواهد بود. Vulcan Centaur به جای استفاده از هیدروژن و اکسیژن مایع به عنوان سوخت، از متان مایع و اکسیژن استفاده می کند. قسمت بالایی آن موشک Centaur III است که از دو موتور RL-10 تشکیل شده است و تا 48000 پوند نیروی رانش تولید می کند. مرحله بالایی آن یک نسخه ارتقا یافته از Centaur III است و از دو موتور RL-10 با رانش 48000 پوند تشکیل شده است. مرحله بالایی Centaur که توسط Aerojet Rocketdyne ساخته شده است، سابقه طولانی در ارسال محموله های مختلف به مدار، از جمله ماهواره های نظامی و تجاری و فضانوردان آمریکایی دارد.

Peregrine ماهنورد

کاوشگر قمری Peregrine که توسط شرکت Astrobotic در پیتسبورگ ساخته شده است، Peregrine اولین فرودگر تجاری است که به ماه فرستاده می شود. این فرودگر از طریق سرویس تجاری حمل و نقل باری ناسا (CLPS) انتخاب شد و در ابتدا قرار بود 10 محموله علمی از آژانس فضایی ایالات متحده را حمل کند. از آن زمان این تعداد برای اولین ماموریت به 5 عدد کاهش یافته است، اما در ماموریت های بعدی محموله های بیشتری از آن ها ارسال خواهد شد.
این فرودگر شش فوت ارتفاع (1.9 متر) و هشت فوت (2.5 متر) عرض دارد و در منطقه قمری به نام Sinus Viscositatis یا خلیج چسبندگی، یک منطقه آتش فشانی در نزدیکی قطب جنوبی ماه، فرود خواهد آمد. فرودگر با استفاده از محموله های علمی، سطوح تشعشعات، یخ های آب سطحی و زیرسطحی و ترکیبات فرار موجود در لایه اگزوسفر ماه را نمونه برداری می کند.

از محموله های دیگر این کاوشگر می توان به ماه نورد تیم دانشگاه کارنگی ملون اشاره کرد. علاوه بر این، این تیم در حال ارسال یک کپسول زمانی با نمونه هایی از موسیقی، اشعار و تصاویر از زمین هستند. طراحی فرودگر Astrobotic به گونه ای انجام شد تا بتواند محموله های سفارشی را در ماموریت های مختلف ارسال کند. چندین شرکت از این فرصت برای ارسال اقلامی مانند قطعه فیزیکی بیت کوین با کلید رمزگذاری خصوصی حک شده روی آن و پروژه های دانشجویی استفاده کردند. در حال حاضر فرودگر Peregrine از مرحله بالایی موشک جدا شده است و اولین سیگنال های خود را به زمین ارسال کرد. Peregrine همچنان به سمت ماه در حال حرکت است.


چاپ