آزمایش موفقیت‌آمیز آتش استاتیک موتور موشک با کود گاوی!!

یک شرکت فضایی ژاپنی توانست موتور موشک فضایی طراحی کند که از کود گاوی به عنوان سوخت استفاده کند.

موشک تست اتش استاتیک موتور

شرکت (IST) Interstellar Technologies ژاپن توانست تست استاتیک نمونه اولیه یک موتور موشکی سبز را با موفقیت به پایان برساند. موتور موشکی فضایی جدید از بیومتان مایع حاصل از کود گاوی به عنوان سوخت استفاده می کند.

موشک ها در حالت کلی با استفاده از سوخت های شیمیایی مانند هیدروژن مایع و اکسیژن مایع، به فضا پرتاب می شوند. این سوخت ها انرژی زیادی تولید می کنند و می توانند موشک را با سرعت مناسب به مدار زمین برسانند.اما موشک های پرتاب صفر می توانند از سایر فناوری ها مانند موتورهای یونی برای رسیدن به سرعت صفر مداری استفاده کنند. موتورهای یونی نسبت به موتورهای شیمیایی سوخت کمتری مصرف می کنند، اما زمان بیشتری برای رسیدن به سرعت صفر مداری نیاز دارند.

شرکت ژاپنی به تازگی مجموعه‌ای از "تست آتش استاتیک" را برای موشک وسیله نقلیه پرتاب صفر در مجتمع پرتابی فرودگاه فضایی هوکایدو در تایکی، انجام داد. در طول آزمایش، موتور یک شعله افقی آبی و نارنجی برای حدود 10 ثانیه ایجاد کرد. طبق بیانیه رسمی شرکت،در این آزمایش از بیومتان مایع از فضولات گاوی که از دامداری های محلی جمع آوری شده بود، استفاده شد. مزیت های این روش، می تواند آن را به یک سوخت پایدار تبدیل کند.

سوخت پایدار این موشک با همکاری شرکت ژاپنی Air Water ساخته شده است. شرکت Air Water با مشارکت دامداران محلی یک زنجیره تامین در منطقه هوکایدو توکاچی راه اندازی کرد. این مرکز بیوگاز مایع حاصل از کود دامی را به LBM یا همان سوخت موشک تبدیل می کند. وسیله نقلیه پرتاب قابل استفاده مجدد یا همان Zero مزایای مختلفی را ارائه می دهد. هزینه کم، عملکرد سوخت، در دسترس بودن و تاثیرات زیست محیطی از جمله آنها هستند. بسیاری از شرکت‌های فضایی نظیر اسپیس ایکس، ترجیح می دهند از متان مایع برای سوخت موشک استارشیپ استفاده کنند.

موشک تست استاتیک

موشک یک محفظه احتراقی دو مرحله ای دارد. هر مرحله از محفظه احتراق دارای یک انژکتور است. انژکتور دستگاهی است که سوخت و اکسید کننده را با هم مخلوط می کند و سپس آنها را به داخل محفظه احتراق می پاشد.
شرکت ژاپنی در بیانیه رسمی اعلام کرد:" تعداد قطعات به کار رفته در آن به یک دهم موتورهای معمولی کاهش یافته است بنابراین، هزینه‌های ساخت موتور موشک به نصف کاهش می یابد." انژکتور پینتل پیشران ها (سوخت مایع و اکسید کننده) را به صورت کنترل شده به محفظه احتراق موتور موشک می رساند. SpaceX نیز از این تکنیک در موتورهای موشکی خود استفاده می کند. برای دستیابی به بالاترین عملکرد در موتورهای احتراقی، کار ساخت محفظه های احتراق ZERO با همکاری دانشگاه توکیو و JAXA (آژانس فضایی ژاپن)انجام شد. با توجه به نتایج موفقیت آمیز این آزمایش ها، ژاپن می تواند تا سال 2025 از موتورهای موشکی جدید در پرتاب ماهواره برهای کوچک استفاده کند.

موشک موتور

شرکت IST قصد دارد از این سوخت برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار پایین زمین استفاده کند. به گفته این شرکت، ساخت تجهیزات Zero با هدف پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای ارائه خدمات پرتاب ماهواره های کوچک در سطح جهان، به ویژه در مناطق آسیا و اقیانوسیه انجام می شود. در این بیانیه رسمی آنها آمده است: "خدمات حمل و نقل فضایی ZERO آنها با قیمت رقابتی عرضه می شود. هزینه پرتاب هر موشک ZERO در تولید انبوه کمتر از 800 میلیون ین ژاپن (حدود 6.5 میلیون دلار آمریکا) خواهد بود." کود گاوی می تواند تا حد زیادی از انتشار گاز کربن دی اکسید را به صفر برساند. انتشار گازهای کلخانه ای یکی از اصلی ترین عامل گرم شدن کره زمین به حساب می آیند. گاو می تواند مقادیر زیادی از گاز متان را آزاد کند.

کود گاوی می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کند. گاوها مقادیر قابل توجهی متان تولید می کنند، که یک گاز گلخانه ای قوی است که می تواند به گرم شدن کره زمین کمک کند. IST و Air Water در حال همکاری برای توسعه سوخت موشکی پایدارتر هستند که از متان تولید شده از کود گاوی استفاده می کند. این سوخت موشکی می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از صنعت فضایی کمک کند.


چاپ