آزمایش‌ موفقیت‌آمیز موتور موشک جامد شرکت نورث گورمن

شرکت نورث گورمن، پیشرفته ترین موتور موشک جامد جهان را با موفقیت آزمایش کرد.

آزمایش موشکی نورث گورمن

شرکت فضایی Northrop Grumman با انتشار بیانیه رسمی در خصوص آزمایش های اخیر خود اعلام کرد:"ما در حال طراحی و ساخت بزرگترین و پیشرفته ترین موتورهای موشک جامد جهان هستیم و ثابت می کنیم که می توانیم این کار را در زمان خیلی کوتاه انجام دهیم."

طبق گزارش های فن تک؛ این آزمایش اولین سری از آزمایش‌های سالانه Northrop Grumman است که برای توسعه فناوری موتور موشک جامد انجام می شود. این آزمایش‌ها به Northrop Grumman کمک می‌کنند تا فناوری موتور موشک جامد خود را بهبود ببخشد و آن را برای استفاده در برنامه‌های فضایی آینده آماده کند.

این شرکت آمریکایی، نقش مهمی در صنایع اکتشافات فضایی و نظامی ایالات متحده بازی می کند. آنها دو روز قبل در تاریخ 7 دسامبر تست اتش ثابت را در پایگاه در پرومونتوری ایالت یوتا انجام دادند. تیم مهندسی در این تست، موتور را 30 ثانیه کردند و ویژگی‌های پیشرفته موتورهای موشک جامد (SMART Demo) را مورد ارزیابی قرار دادند. وندی ویلیامز، معاون بخش پیشرانه های این شرکت گفت:" ما در حال طراحی و ساخت پیشرفته ترین موتورهای موشک جامد جهان هستیم و ثابت می کنیم که می توانیم این کار را با زمان کوتاه تر، زنجیره تامین گسترده و چابکی بیشتر برای مشتریانمان انجام دهیم."

انقلابی در صنعت موشکی

آزمایش SMART Demo نشان داد که موتورهای جدید از فناوری های بسیار پیچیده ای برای تولید نیروی پیشران استفاده می کنند. بن کیس، محقق اصلی SMART Demo در مورد نسل جدید موتورهای موشکی گفت:" این پیشرانه با هزینه کم می تواند انرژی گرمایی خیلی زیادی تولید کند. موتورهای نسل بعدی می‌تواند زمان تولید اجزای خاص را تا 75 درصد کاهش دهد. " نورث گورمن در این آزمایش، از مواد تامین‌کنندگان جایگزین استفاده کرد . این حرکت می‌تواند به بهبود زنجیره تامین شرکت کمک زیادی کند. کیس در این مورد گفت:" تامین کنندگان جایگزین می توانند زنجیره تامین ما را تقویت کنند و در نهایت به رشد ما کمک می کند."

این شرکت در حال ساخت موتورهای موشک جامد برای طیف وسیعی از برنامه‌ها، از جمله موشک‌های تجاری و برنامه‌های فضایی ناساست. آنها قرار است سیستم پرتاب فضایی ناسا را برای ماموریت آرتمیس9 آماده کنند. این سیستم شامل یک موشک پرتاب‌گر اصلی و دو تقویت‌کننده موشک جامد است. تقویت‌کننده‌های جدید قرار است جایگزین تقویت‌کننده‌های فرسوده فعلی شوند. موتور موشک جامد GEM 63XL مخصوص موشک های Vulcan Centaur طراحی شده اند .موشک Vulcan Centaur یک موشک دو مرحله ای است که از یک تقویت کننده موشک جامد و یک موشک سوخت مایع تشکیل می شود. این موشک می تواند محموله هایی با وزن تا 250 تن را به مدار پایین زمین حمل کند. این موشک با همکاری نورث گورمن و شرکت بوئینگ ساخته می شود.

فناوری جدید SMART Demo می تواند در همه برنامه های فضایی مورد استفاده قرار گیرد اما، هنوز جدول زمانبندی مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. آرون شفارد، مدیر تحقیق و توسعه داخلی برای سیستم‌های محرکه در Northrop Grumman از فناوری جدید به عنوان "پلی بر روی دره مرگ" یاد کرد. شفارد آن را به عنوان «پلی منحصر به فرد و قدرتمند» بر روی چالش‌های ساخت که اغلب به عنوان «دره‌ی مرگ» شناخته می شود، توصیف کرد. شرکت سازنده قصد دارد بر اساس نتایج این آزمایش و تجربه به‌دست‌آمده از مراحل ساخت، نسخه نمایشی SMART را تا سال آینده آماده کند.


چاپ