پایان موفقیت آمیز تست نویز تاکسی هوایی Moog SureFly !

ناسا فاز دوم تست نویز تاکسی هوایی Moog SureFly را با موفقیت به پایان رساند.

تاکسی هوایی تست فاز2

تاکسی های پرنده می تواند انقلابی در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کند. در این بین آژانس فضایی ایالات متحده سعی دارد این چشم انداز را به واقعیت تبدیل کند و بتواند از این طریق میزان آلودگی صوتی هواپیماها را تا حد زیادی کاهش دهد. تاکسی های هوایی می توانند در مناطق شهری و روستایی در باندهایی به نام " ورتی‌پورت " بصورت عمود-پرواز(VTOL) فرود یا از باند به پرواز در بیایند. فقط یک نکته مهم در این بین وجود دارد، قابلیت پرواز بی صدای این هواپیماهای کوچک دو نفره!

باند ورتی‌پورت‌ها چند ویژگی دارند:

مساحت کوچک: ورتی‌پورت‌ها به فضای کمی نیاز دارند، زیرا هواپیماهای VTOL می‌توانند به صورت عمودی برخاسته و فرود بیایند.
سکوهای چرخان: ورتی‌پورت‌ها دارای سکوهایی هستند که به صورت دورانی می‌چرخند تا هواپیماهای VTOL بتوانند به راحتی به آنها متصل شوند.
ساختمان‌های کوچک: ورتی‌پورت‌ها معمولاً دارای ساختمان‌های کوچکی برای استقرار کارکنان و مسافران هستند.

ناسا معمولا قبل از درخواست صدور مجوز پرواز از اداره هوانوردی فدرال(FAA)، با استفاده از ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد تست نویز وسایل نقلیه هوایی را انجام می دهد. محققان مرکز تحقیقات گلن ناسا برای انجام این تست به یکی از فرودگاه های ایالت اوهایو اعزام شدند. هدف آنها از این سفر، انجام تست نویز از یک تاکسی برقی متعلق به شرکت آمریکایی Moog با قابلیت عمود- پرواز بود. این تاکسی هوایی در سال 2017 معرفی شد و اولین پرواز خود را در سال 2019 انجام داد. مشخصات فنی Moog SureFly عبارتند از:

طول: 4.5 متر
عرض: 2.5 متر
ارتفاع: 2.5 متر
وزن: 500 کیلوگرم
ظرفیت: 2 نفر
موتور: 2 موتور الکتریکی
سرعت: 160 کیلومتر در ساعت
برد: 160 کیلومتر
قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)

SureFly بال های ثابت دارد و از دو موتور الکتریکی در طول پرواز استفاده می کند. این تاکسی هوایی می تواند با سرعت 160 کیلومتر مسافتی به طول 160 کیلومتر را به راحتی طی کند. SureFly علاوه براین، قادر است به صورت عمودی برخاست و فرود بیاید (VTOL). به همین علت می توان از این هواپیماها در مناطق شهری استفاده کرد.

تاکسی پرنده تست نویز

این آزمایش، دومین مرحله از مجموعه آزمایش هایی است که ناسا روی هواپیمای برقی موگ اجرا می کند. تست نویز مرحله اول در سال 2022انجام شد. محققان در این مرحله هواپیما را در یک مکان معلق نگه داشتند. آژانس از نتایج این دو آزمایش برای بهبود و اعتبار سنجی ابزارهای تست نویز استفاده خواهد کرد. در نهایت ابزار و هم مجموعه داده در اختیار صنعت هوایی ایالات متحده قرار می گیرد تا آنها بتوانند تاکسی های هوایی و پهپادهای بی صدا بسازند.
پروژه فناوری بالابر عمودی ناسا موسوم به (RVLT)، در حال انجام تحقیقاتی است که به توسعه تاکسی های هوایی برقی و پهپادها کمک می کند. این پروژه روی توسعه فناوری هایی مانند موتورهای الکتریکی VTOL، سیستم های کنترل پرواز و فناوری های کاهش سروصدا تمرکز دارد.


چاپ