تلسکوپ فضایی هابل به علت خرابی ژیروسکوپ از کار افتاد!

ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی هابل به علت خرابی یکی از ژیروسکوپ ها در حالت ایمن قرار گرفت.

تلسکوپ هابل نقص فنی

براساس گزارش های فن تک؛ تلسکوپ فضایی هابل به علت مشکلات سخت افزاری نمی تواند به ماموریت علمی خود ادامه دهد. به همین علت، آژانس فضایی ایالات متحده تصمیم گرفت تا زمان برطرف شدن این مشکل فعالیت های علمی هابل را به حالت تعلیق در آورد. به نظر می رسد این مشکل مربوط به ژیروسکوپ تلسکوپ هابل است. تلسکوپ هابل سه ژیرسکوپ دارد که در سه جهت مختلف قرار گرفته‌اند. این ژیرسکوپ‌ها به تلسکوپ کمک می‌کنند تا در جهت صحیح قرار گیرد و از لرزش و حرکت آن جلوگیری کنند. زمانی که یکی از آنها ایراد سخت افزاری پیدا کند تلسکوپ به صورت خودکار در حالت ایمن قرار می گیرد. در حالت ایمن، هابل فقط می تواند کارهای ضروری را انجام دهد.

ناسا در بیانیه رسمی خود گفت:" یکی از سه ژیروسکوپ آن خوانش اشتباهی انجام داد و تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. ژیروسکوپ‌ها تعیین می‌کنند که تلسکوپ در کدام جهت قرار دارد." تلسکوپ در 19 نوامبر برای یه مدت کوتاه بعد از تشخیص عیب سخت افزاری به حالت ایمن رفت. اما، مهندسان ناسا توانستند یک روز بعد از این اتفاق مشکل را برطرف کنند و تلسکوپ را دوباره در حالت عملیات قرار دهند. با این حال، نقص فنی ژیروسکوپ در 21 نوامبر و 23 نوامبر دوباره رخ داد. از آن زمان تا کنون، تلسکوپ همچنان در حالت ایمن قرار دارد. تیم مهندسی تلاش می کنند تا بتوانند این مشکل را سریعتر حل کنند.

هر ایراد سخت افزاری نمی تواند روی تلسکوپ تاثیر بگذارد. اگر تیم فنی تنوانند این مشکل را برطرف کنند ناسا، هابل می تواند حتی با یکی از ژیروسکوپ به فعالیت های خود ادامه دهد. البته این کار، نیاز به یک پیکربندی مجدد دارد و کارایی آن نسبت به زمانی که سه ژیروسکوپ فعال بودند کمتر خواهد بود. به همین علت، سناریوی اول آژانس تعمیر ژیروسکوپ آسیب دیده است. یک تیمی از متخصصان ناسا در سال 2009 توانستند این ابزارها را روی هابل نصب کنند. آنها شش ژیروسکوپ‌ نصب کردند اما، در این مدت فقط سه عدد از آنها فعال باقی مانده بود.

هابل در سال 1990 به فضا پرتاب شد و تصاویری که در آن زمان به زمین ارسال می کرد، به علت نقص کوچکی که در آینه اصلی وجود داشت تار گرفته می شد. فضانوردان در ماموریت های شاتل فضایی بین سال های 1993 تا 2009 توانستند تنظیمات و تعمیراتی را بر روی تلسکوپ انجام دهند. در حال حاضر، بیش از سه دهه از عمر هابل می گذرد. روز گذشته، سی امین سالگرد اولین مأموریت خدماتی بود. این ماموریت با حضور 7 خدمه انجام شد. آنها موفق شدند با نصب یک دوربین جدید، تصاویر تار هابل را به تصاویر زیبایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم تبدیل کنند.


چاپ