ناخن های شما در فضا از بین می روند!

واقعیت این است که رفتن به فضا برای بدن انسان بسیار مضر است. ما در طول صدها میلیون سال در محیط زمین تکامل یافته‌ایم؛ بنابراین، وقتی این محیط زمینی را از بین می‌بریم، اوضاع کمی به هم می‌ریزد.

فضانورد انگشت 

براساس گزارش های فن تک؛ فضانوردان با چالش های زیادی در فضا مواجه هستند. به عنوان نمونه:  در فضا، تراکم استخوان و عضله کاهش می یابد. به دلیل وجود مایع بیش از حد در مغز مشکلاتی در بینایی رخ می دهد؛ بدون جاذبه، رطوبت بدن مانند تعریق به طور ناخواسته در فضای اطراف شناور می شود و حتی در ادرار کردن هم دچار مشکل می شوند. با این اوصاف جاذبه زمین یک موهبت است. اما از تمام این تغییرات که بگذریم، اتفاق عجیبی که بعد از پیاده روی های فضایی برای فضانوردان رخ می دهد این است که ناخن های آنها به سادگی می پوسند و از بین می روند. من هم با شما هم عقیده ام، اتفاق تلخی است! به این تغییراتی که در ناخن ها اتفاق می افتد، به اصطلاح onycholysis گفته می شود. پوسیدگی ناخن بیشتر مربوط به فشار اتمسفر می شود تا نیروی جاذبه.

فشار هوا در فضا خیلی خیلی کم است و این پیامد خوبی برای بدن ما ندارد. برای محافظت از جان فضانوردان حین پیاده روی فضایی باید لباس فضایی تحت فشار قرار گیرد. این فشار زیاد داخل لباس فضایی می تواند باعث بروز مشکل در ناخن های فضانوردان شود. در حالت عادی، فشار هوا روی سطح زمین حدود 14.7 پاسکال است. فشار هوا روی بدن ما نیرو وارد کند تا بتواند از آن محافظت کند. در فضا، فشار هوا بسیار کم است و تقریبا با خلاء برابر است. پس هیچ نیرویی از هوا وجود ندارد تا از بدن فضانوردان محافظت کند.
یک تیم تحقیقاتی از آزمایشگاه وایل در سال 2015 با ارائه مقاله ای در کنفرانس سالانه اعلام کردند:" آسیب های دست در میان فضانوردانی که به پیاده روی فضایی می روند، به یکی از عارضه های رایج تبدیل شده است. "

دستکش‌های فضایی برای محافظت از فضانوردان در برابر خلاء و همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن آنها در اثر برخورد با اجسام خارجی طراحی شده‌اند. با این حال، دستکش‌های فضایی باعث بروز مشکلاتی برای دست‌های فضانوردان می شوند. یکی از مشکلات اصلی این است زمانی که دستکش‌های فضایی تحت فشار قرار می‌گیرند، محدودیت هایی در حرکت دست‌ها ایجاد می شود تا حدی که می‌تواند باعث درد، خستگی عضلانی، ساییدگی و حتی آسیب‌های شدیدتر مانند اونیکولیز (افتادن ناخن‌ها) شود. این آسیب ها ربطی به مدل دستکش یا نوع ماموریت ندارد. در تمام عملیات های ناسا این اتفاق رخ داده است. یک فضانورد مجبور است ساعت های زیادی را در طول روز لباس فضایی بپوشد. طولانی ترین زمان ثبت شده تا امروز، 8 ساعت و 56 دقیقه بوده است. با پوشیدن دستکش، آسیب های دست می تواند تشدید پیدا کند.

ناسا و دیگر سازمان های فضایی مشغول پیدا کردن راه حلی برای این مشکل هستند. یکی از این راه حل ها ساخت دستکش های جدیدی است که فشار کمتری به دست وارد کند. این کار می تواند احتمال آسیب دست ها را تا حد زیادی کم کند. سال 2010، محققان به بررسی 232 مورد از آسیب دست گزارش شده توسط فضانوردان پرداختند. بعد از بررسی آنها متوجه شدند که ارتباط معناداری بین عرض و محیط مفاصل متاکارپوفالانژیال فضانوردان، جایی که کف دست و انگشتان شما به هم می رسند وجود دارد. خطر آسیب مطالعه آنها نشان داد که دستکش های لباس فضایی تحرک این بند انگشتان را محدود کرده و فشار بیشتری بر انگشتان وارد می کند و در نتیجه باعث کاهش جریان خون، آسیب بافتی و انیکولیز می شود.

دستکش های لباس فضایی در واقع از حداقل چهار لایه ساخته شده اند که عبارتند از:

فضانورد دستکش

  • لایه راحتی: این لایه در تماس مستقیم با پوست است و بسیار انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این لایه برای راحتی فضانوردان و جلوگیری از ایجاد نقاط فشاری طراحی شده است.
  • لایه تحت فشار: این لایه برای ایجاد فشار داخلی در دستکش طراحی شده است. این فشار از دست‌های فضانوردان در برابر خلاء محافظت می‌کند.
  • لایه مهار: این لایه برای مقابله با سفتی لایه تحت فشار طراحی شده است. این لایه از مواد انعطاف‌پذیری ساخته شده است که به فضانوردان امکان حرکت می‌دهد.
  • لایه بیرونی: این لایه برای محافظت از دستکش در برابر اجسام خارجی طراحی شده است. این لایه از مواد مقاومی ساخته شده است که می‌تواند در برابر ضربه و خراش مقاومت کند.

تیمی به رهبری مهندس کریستوفر رید کارمند سابق شرکت لاکهید مارتین که اکنون در بوئینگ مشغول به کار است، آسیب‌های ناشی از اونیکولیز را در فضانوردان مورد مطالعه قرار دادند. نتایج مطالعه آنها که در اوایل سال جاری منتشر شد، 31 آسیب انیکولیز را مورد بررسی قرار داد. 27 مورد در طول تمرینات آموزشی، چهار مورد در طول پیاده روی فضایی که توسط 22 فضانورد گزارش شده بود.

آنها دریافتند که طراحی دستکش نقش بسیار مهمی می تواند در ایجاد آسیب ها داشته باشد. آنها مشاهده کردند که در یک نوع دستکش خاص خطر ریزش ناخن به 8 5 برابر افزایش می یابد. علاوه براین، بیشتر صدمات به انگشت میانی وارد شده است. البته این موضوع می تواند به اندازه دستکش و طول انگشت وسط مربوط شود. آسیب اونیکولیز در زنان بیشتر از مردان به نظر می رسید.


چاپ