رونمایی ایرباس از فناوری جدید سوخت‌گیری خودکار هواپیماها!!

ایرباس از فناوری جدید سوخت گیری خودکار هواپیماها رونمایی کرد.

ایرباس سوخت گیری

ایرباس یکی از بزرگترین سازندگان هواپیما در جهان، با ادغام سنسورهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم‌های بهبود یافته قصد دارد به سطح بالاتری از اتوماسیون در عملیات پرواز دست پیدا کند. این فناوری می تواند کارایی و امنیت را در عملیات هوایی از جمله سوخت گیری هوا به هوا و ماموریت های نظامی افزایش دهد.

ایرباس در حال حاضر اعلام کرد که مرحله دوم آزمایش های مربوط به نمایشگر سوخت گیری خودکار معروف به " Auto'Mate" را به پایان رساند. این فناوری جدید می تواند نقش مهمی در صنعت هوانوردی ایفا کند. بعد از پایان موفقیت آمیز مرحله اول که در اوایل سال جاری انجام شد، تیم فنی آزمایش مرحله دوم حسگرهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته خودمختار را آغاز کرد. شرکت ایرباس با انتشار این خبر در حساب کاربری پلتفرم ایکس خود نوشت:"ما برای اولین بار، با استفاده از چند فروند پهباد و هواپیمای حمل سوخت چند منظوره (MRTT)، فناوری‌های سوخت‌گیری خودکار هوا به هوا را مورد آزمایش قرار دادیم."

غول صنعت هوانوردی تصمیم دارد با استفاده از فناوری Auto'Mate حجم کاری اپراتورها، احتمال بروز خطاهای انسانی و هزینه های آموزش خدمه را تا حد زیادی کاهش دهد. علاوه براین، امنیت و میزان موفقیت آمیز بودن عملیات سوخت گیری را تضمین کند. این پروژه مشترک با همکاری بین واحد دفاع - فضای ایرباس و Airbus UpNext زیر مجموعه بخش نوآوری با هدف ارتقای ایمنی، قابلیت اطمینان و افزایش بهره وری در عملیات های سوخت گیری انجام شد.

ایرباس سوخت

به گفته تیم سازنده، رویه های مرسوم سوخت گیری حین پرواز نیاز به دقت و هماهنگی زیادی بین خلبان هواپیمای حامل سوخت و خلبان هواپیمای دریافت کننده سوخت دارد. اما سامانه های خودکار قادرند میزان بهره وری عملیات را افزایش دهند و امکان انتقال سوخت را در شرایط سخت و کم دید فراهم کنند. علاوه براین، توسعه چنین سامانه هایی می تواند هزینه آموزش خدمه پرواز را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. تیم ایرباس ادعا می کنند تانکرهای سوخت از طریق اتوماسیون سوخت گیری در حین پرواز می توانند کنترل هواپیمای گیرنده را از یک فاصله مشخص به دست بگیرد و آن را در موقعیت مناسب برای هدایت و کنترل سوخت قرار دهد. مراحل مختلف یک ماموریت سوخت گیری عبارتند از:

• مرحله نزدیک شدن و برقراری تماس: در این مرحله، هواپیمای سوخت‌رسان و هواپیمای سوخت‌گیر به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در موقعیت مناسب برای سوخت‌گیری قرار می‌گیرند.

• مرحله اتصال و برقراری ارتباط: در این مرحله، کاوشگر سوخت‌گیری هواپیمای سوخت‌رسان به مخزن سوخت هواپیمای سوخت‌گیر متصل می‌شود و ارتباط بین دو هواپیما برقرار می‌شود.

• مرحله انتقال سوخت: در این مرحله، سوخت از هواپیمای سوخت‌رسان به هواپیمای سوخت‌گیر منتقل می‌شود.

• مرحله جداسازی: در پایان، هواپیمای سوخت‌رسان و هواپیمای سوخت‌گیر از یکدیگر جدا می‌شوند.

اتوماسیون خودکار تمامی این مراحل را تحت پوشش قرار می دهد. بنابراین، فناوری Auto'Mate مسیر را برای سوخت‌گیری حین پرواز هواپیماهای جنگی بدون سرنشین نظیر پهپادها در آینده هموار می‌کند.
ایرباس معتقد است که فناوری‌های جدید می‌توانند در پیشبرد عملیات بدون خدمه نقش مهمی ایفا کنند. در آینده، جنگنده‌ها و هواپیماهای مأموریتی به طور مشترک با پهپادها پرواز خواهند کرد. این کار نیاز به هماهنگی و همکاری بین هواپیماهای مختلف دارد.

ایرباس سوخت گیری هواپیما

فناوری جدید غول هوانوردی دارای سه مولفه مهم است:« استفاده از چندین دوربین با وضوح و میدان دید متفاوت، موقعیت‌یابی دقیق ماهواره‌ای و حسگرهای LiDAR که همگی با الگوریتم‌های هوش مصنوعی ادغام شده‌اند.»البته به عقیده مهندسان ایرباس، تقویت شبکه‌های ارتباطی درون پروازی، توسعه الگوریتم‌های کنترل مشارکتی و اجتناب از برخورد هم اهمیت زیادی دارد. به احتمال زیاد ایرباس با استفاده از تخصص خود در این حوزه، قدم بعدی را در سوخت گیری هوایی بر می دارد.

AirBus در توسعه هواپیماهای سوخت‌رسان همیشه پیشگام بوده است. اولین هواپیمای حامل سوخت آن، A310 MRTT بود که در سال 2004 به ناوگان حمل و نقل پیوست. این هواپیما بر اساس هواپیمای مسافربری A310 ساخته شده بود و قابلیت حمل 80 تن سوخت را داشت. در سال 2011، ایرباس نسل جدیدی از هواپیماهای حامل سوخت A330 MRTT را معرفی کرد. این هواپیما بر اساس هواپیمای مسافربری A330 ساخته شد و ظرفیت حمل 111 تن سوخت را داشت.


چاپ