آماده باش کره جنوبی در واکنش به پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی!

کره جنوبی در آستانه پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی، آماده باش نظامی اعلام می کند

ماهواره جاسوسی

کره جنوبی امروز 22 نوامبر بخشی از توافقنامه نظامی با پیونگ یانگ را که در سال 2018 امضا کرده بود، به حالت تعلیق در آورد. علت این تصمیم، سرپیچی کره شمالی از توافق و اقدام به پرتاب ماهواره جاسوسی اعلام شده است. کره شمالی با وجود هشدارهای ایالات متحده و متحدانش روز گذشته یک ماهواره به مدار زمین فرستاد و قصد دارد در آینده تعداد آنها را بیشتر کند. عکسی که رسانه های دولتی کره شمالی منشر کرده اند، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را در حال تماشای پرتاب موشک از یک پایگاه نظامی نشان می دهد.

کره جنوبی و ژاپن برای اولین بار این پرتاب را تایید کردند اما موفق نشدند، مکان ماهواره را در مدار زمین پیدا کنند. وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که ارتش در حال حاضر مشغول ارزیابی میزان موفقیت آمیز بودن این پرتاب است. یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی که برای یک سفر دولتی در بریتانیا به سر می برد، خبر تعلیق بخشی از توافق بین دو کره را تایید کرد. یون بلافاصله با شنیدن این خبر، از طریق کنفرانس ویدئویی در جلسه اضطراری شورای امنیت ملی شرکت کرد.

پیمان نظامی مشترک، بین دو کره با هدف کاهش تنش سیاسی در سال 2018 امضا شد. اما مخالفان معتقدند زمانی که کره شمالی به صورت علنی این توافق را نقض می کند آنها هم باید آن را به حالت تعلیق درآورند زیرا، مفاد آن توانایی سئول را برای کنترل اقدامات کره شمالی در اطراف مرزهای بین دو کشور تضعیف می‌کند. وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که از ساعت 3 بعد از ظهر امروز یک بند از این توافق را به حالت تعلیق در می آورد و کنترل هوایی در مرزهای خود با کره شمالی را از سر می گیرد.

رسانه دولتی کره شمالی KCNA در خبرهای خود به نقل از اداره ملی فناوری هوافضای کره شمالی اعلام کرد که ماهواره Malligyong-1 با موشک Chollima-1 از پایگاه پرتاب Sohae در ساعت 10:42 شب به وقت محلی پرتاب شد. این ماهواره در ساعت 22:54 وارد مدار زمین شد. کره شمالی پس از دو تلاش ناموفق برای پرتاب ماهواره های جاسوسی در سال جاری، به ژاپن اطلاع داد که قصد پرتاب ماهواره ای را تا اول دسامبر دارد. ارتش کره جنوبی معتقد است که ماهواره پرتاب شده یک ماهواره جاسوسی است.

کشتی های جنگی مجهز به سیستم Aegis کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده همگی توانستند ماهواره را ردیابی کنند. در حال حاضر، این سه کشور همکاری نظامی خود را برای پاسخ به تهدید موشکی کره شمالی افزایش داده اند.
یک روز پس از ورود ناو هواپیمابر کارل وینسون ایالات متحده به آب های کره جنوبی، یک زیردریایی هسته ای دیگر ایالات متحده نیز در کره جنوبی پهلو گرفت. این تحرکات نظامی ایالات متحده در کره جنوبی، پیامی واضح به کره شمالی مبنی بر اعلام آمادگی ایالات متحده برای مقابله با هرگونه تهدید از سوی این کشور ارسال می کند. ناو هواپیمابر کارل وینسون یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین ناوهای هواپیمابر در جهان است. این ناو مجهز به بیش از 90 هواپیما و بالگرد است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پرتاب ماهواره را "نقض وقیحانه قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل" خواند و گفت که اقدامات کره شمالی تنش ها را افزایش می دهد و خطر بی ثبات کردن وضعیت امنیتی در منطقه و فراتر از آن را به همراه دارد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از کره شمالی خواست تا به طور کامل از قطعنامه های سازمان ملل پیروی کند. این اولین پرتاب ماهواره ای از سوی این کشور پس از دیدار رهبران کره شمالی و روسیه در ماه سپتامبر بود. در این دیدار، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قول داد که به پیونگ یانگ در ساخت ماهواره کمک کند. افزایش همکاری میان کره شمالی و روسیه در زمینه های نظامی و فضایی، نگرانی های بین المللی را در مورد احتمال توسعه موشک های بالستیک قاره پیمای کره شمالی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای افزایش داده است. مقامات کره جنوبی معتقدند پرتاب این ماهواره نیاز به تجهیزات فنی دارد که به احتمال زیاد مسکو به ازای دریافت میلیون ها گلوله توپ در اختیار پیونگ یانگ قرار داده است.


چاپ