ناسا یک گام دیگر به پرتاب آرتمیس2 نزدیکتر شد!

ناسا موفق شد کپسول خدمه ماموریت آرتمیس 2 را به ماژول خدمات متصل کند.

آرتمیس2

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از دیجیتال ترندز؛ ماموریت بازگشت به ماه (آرتمیس2)آژانس با اتصال کپسول خدمه به ماژول خدمات یک گام رو به جلو برداشت. عملیات ادغام هفته گذشته در ساختمان عملیات و بازرسی نیل آرمسترانگ پایگاه فضایی کندی ناسا انجام شد. آژانس فضایی ایالات متحده با انتشار پستی در حساب های کاربری سوشال مدیا خود این خبر را منتشر کرد. مهندسان ناسا دو جزء اصلی کابین ماه آرتمیس II را که قرار است فضانوردان آمریکایی و کانادایی را در کره ماه فرود بیاورد، با موفقیت به ماژول اصلی خدمات متصل کرده‌اند. این دو قسمت شامل موتورهای اصلی و سیستم‌های حیاتی می شود.


• موتورهای اصلی: این مجموعه، مسئول پرتاب کابین ماه از زمین و قرار دادن آن در مدار ماه است.
• سیستم‌های حیاتی: این مجموعه مسئولیت تامین اکسیژن، غذا، آب و سایر منابع مورد نیاز فضانوردان را در طول ماموریت بعهده دارد.

در فضاپیماهای مداری، ماژول خدمات معمولاً به عنوان یک بخش مجزا در کنار ماژول سرنشین قرار می‌گیرد. در پرتاب های فضایی ماژول خدمات در قسمت پایین سفینه فضایی اوریون قرار می گیرد تا در طول ماموریت Artemis II سال بعد نیروی محرکه، قدرت، کنترل حرارتی و آب و هوای داخل کپسول فضانوردان را تامین کند. ماژول سرویس داخل یک محفظه ای قرار میگیرد که توسط سه پنل فیرینگ پرتاب آداپتور فضاپیما احاطه شده است. این پنل ها، از مواد کامپوزیتی ساخته شده‌اند و وظیفه محافظت فضاپیما در برابر حرارت و فشار ناشی از پرتاب را به عهده دارند. پس از این که فضاپیمای اوریون از جو زمین خارج شد، این پنل ها از آن جدا می شوند تا آرایه های خورشیدی اوریون بتواند باز شود. اما، در زمان بازگشت به زمین ماژول سرویس جدا شده و می سوزد.

کار بعدی تیم فنی این است که ماژول ترکیبی خدمه و خدمات را آزمایش کنند تا مطمئن شوند که برای پرتاب آماده هستند. مرحله بعد، آزمایش محفظه ارتفاع روی فضاپیمای اوریون انجام می شود. در این آزمایش فضانوردان در یک محفظه شبیه‌سازی شده فضایی قرار می گیرند .این آزمایش، برای ارزیابی توانایی فضانوردان در شرایط سخت فضایی انجام می شود. به بیان ساده تر، مقاومت آنها در برابر کاهش فشار هوا، تغییرات دما و پرتوی کیهانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فضاپیمای Orion برای اولین بار در ماموریت بدون خدمه Artemis I در اواخر سال گذشته به فضا سفر کرد. بنابراین مهندسان تصویر خوبی از نحوه عملکرد فضاپیما در آزمایش‌های آتی دارند. ماموریت خدمه آرتمیس II که برای نوامبر 2024 در نظر گرفته شده است، همان اهداف آرتمیس I را دنبال می کند. اوریون در این ماموریت تا حدود 80 مایلی از سطح ماه قرار می گیرد و به دور ماه چند بار می چرخد و در نهایت به زمین باز می گردد. کل ماموریت آرتمیس2 حدود 10 روز طول می کشد. در صورت موفقیت آمیز بودن آن، ناسا قصد دارد خود را برای ماموریت آرتمیس3 در سال 2025 آماده کند. این ماموریت اولین حضور انسان از زمان آخرین ماموریت آپولو در سال 1972 به کره ماه محسوب می شود.


چاپ