موشک هسته‌ای جدید روسیه واقعاً یک ابر سلاح است؟!

روسیه علیرغم تبلیغات زیادی که روی سلاح جدید هسته ای " بوروستنیک" انجام داده است، به نظر می رسد با واقعیت تفاوت دارد!

موشک هسته ای 1

براساس گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از بیزینس اینسایدر ؛ کارشناسان نظامی معتقدند بوروستنیک، موشک هسته ای جدید روسیه برخلاف تبلیغات مسکو در حد و اندازه یک ابرسلاح نیست. ولادیمیر پوتین در اوایل اکتبر 2023 از آزمایش موفقیت آمیز موشک هسته ای جدید " Burevestnik 9M730" خبرداد. این موشک یکی از شش موشک استراتژیک جدیدی است که روسیه در سال 2018 رونمایی کرد. این موشک به علت وجود سیستم پیشرانه هسته ای برد نامحدودی دارد. از نظر تحلیلگران، ابرسلاح جدید با توجه به زرادخانه عظیمی که روسیه از موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) و سایر تسلیحات هسته ای، به نظر می رسد مازاد بر تقاضا تولید شده است. با این حال، به نظر می رسد این سلاح جدید به عنوان یک موشک کروز بسیار دوربرد توسعه یافته باشد.

موشک هسته ای 2

گفته می شود روسیه بین سال های 2017 تا 2019 موشک های هسته ای نسل بهینه شده را حدود دوازده بار مورد آزمایش قرارداد. در یکی از همین آزمایش ها به علت انفجار هسته ای پنج مهندس روسی جان خود را از دست دادند. پوتین در سخنرانی مارس 2018 بر اهمیت موازانه استراتژیک در جهان برای دهه‌های آینده، که توسعه موشک‌های Burevestnik و Sarmat را در بر میگیرد، تأکید کرد.

پوتین در آن زمان گفت: «این موشک های ای رادارگریز، توانایی حمل کلاهک های هسته ای، برد نامحدود و توانایی دور زدن سیستم های رهگیری را دارد.» اما مشاوران امور نظامی معتقدند قابلیت موشک اتمی توسعه یافته تا این حد نیست. پاول پودویگ، کارشناس تسلیحات هسته‌ای مدت کوتاهی بعد از مصاحبه پوتین در حساب کاربری پلتفرم ایکس خود نوشت:" در مورد موشک Burevestnik اجازه دهید دوباره بگویم،کاربرد چنین سیستم تسلیحاتی (با فرض اینکه کار کند) تقریباً صفر است."

او در مصاحبه اخیر خود با مجله Business Insider گفت: «این موشک هیچ برتری نسبت به سیستم‌های راهبردی قبلی روسیه مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) و موشک‌های بالستیک زیردریایی (SLBM) ندارد. همانطور که در تبلیغات آن می توانید ببینید، این فقط یک موشک کروز بسیار دوربرد است.». یک کارشناس کنترل تسلیحات که نامش محرمانه ماند به بیزینس اینسایدر گفت:"ایالات متحده در گذشته یک سیستمی مشابه موشک روسی را آزمایش کرده بود اما، پروژه ساخت آن را نصف و نیمه رها کرد. یکی از دلایل توقف این پروژه، خسارت های استراتژیک و زیست محیطی بود که با خود به همراه داشت."

روسیه ادعا می کند که Burevestnik یک سیستم هسته ای است که می تواند تا مدت زمان و برد نامحدودی پرواز کند. می توان آن را با اطلاع بسیار کمی به سمت هدف فرستاد. طبق ادعای منابع روسی، Burevestnik در واقع یک موشک کروز با برد بلند است که توسط سیستم های دفاع موشکی طراحی شده برای مقابله با ICBM قابل رهگیری نیست. از لحاظ منطقی می‌توانست به دیواره دفاع هوایی کلیدی دشمن نفوذ کند تا به هدف خود ضربه بزند. با این حال، یک سیستم دفاع موشکی به احتمال زیاد در برابر موشک های قاره پیما ICBM نمی تواند مقابله کند.


چاپ