پرتاب ماهواره ناوبری اتحادیه اروپا توسط شرکت اسپیس ایکس!

اسپیس ایکس قصد دارد ماهواره های ناوبری آژانس فضایی اتحادیه اروپا ESA را به فضا پرتاب کند.

اسپیس ایکس ماهواره گالیله

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از انگجت؛ شرکت اسپیس ایکس یک قرارداد جدید برای پرتاب چهار ماهواره گالیله با آژانس فضایی اروپا (ESA) بست. ماهواره های ناوبری گالیله قرار است با موشک فالکون9 شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شوند. این اولین باری است که اسپیس ایکس پرتاب ماهواره های اتحادیه اروپا را انجام می دهد.

آژانس فضایی اروپا در ابتدا قصد داشت ماهواره های ناوبری را با استفاده از موشک آریان6 به فضا پرتاب کند. اما با تاخیر های مکرر در ساخت آریان6 انجام اولین پرتاب تا سال 2024 هم غیر ممکن به نظر می رسد. طبق گفته خاویر بندیکتو، مدیر بخش ناوبری ESA این قرارداد برای اجرا باید به تاییدیه نهایی کمیسیون اتحادیه اروپا و کشورهای عضو برسد. براساس مفاد این قرارداد، ماهواره ها از خاک آمریکا پرتاب خواهند شد بنابراین، تجهیزات گالیله باید به این کشور منتقل شود. این اولین بار بعد از پرتاب آزمایشی ماهواره های گالیله از پایگاه قزاقستان است که ماهواره های ESA به خارج از خاک اروپا برای پرتاب منتقل می شود.

ماهواره های قبلی گالیله از پایگاه فضایی گوران فرانسه به فضا پرتاب شده اند. اتحادیه برای پرتاب بیشتر از موشک های سایوز و آریان 5 استفاده می کرد. با شروع جنگ روسیه علیه اوکراین اتحادیه اروپا تصمیم گرفت از موشک های شرکت های SpaceX و United Launch Alliance برای پرتاب بعدی ماهواره گالیله استفاده کند. اما همچنان به ساخت موشک جدید آریان6 ادامه داد. موشک آریان6 در ابتدا قرار بود در سال 2023 وارد ناوگان فضایی این آژانس شود اما، با تاخیرهای زیادی که در مراحل ساخت ایجاد شد اولین پرتاب آن به سال 2024 موکول شد.

عملیات پرتاب یک بار به علت آتش سوزی در موتور Vulcain 2.1 به نعویق افتاده بود. یک بار دیگر هم در اوایل اکتبر به علت مشکل در مرحله آزمایش آتش استاتیک به تعویق افتاد. استفاده از موشک آریان 5 هم انکان پذیر نیست زیرا پس از اجرای آخرین پرتاب در ماه جولای بازنشسته شد.  اسپیس ایکس تلسکوپ معروف اقلیدس اروپا را جولای گذشته به فضا پرتاب کرد و قرار است ماه آینده دو فضاپیمای دیگر اتحادیه اروپا را به فضا پرتاب کند. خود ایلان ماسک رابطه خوبی با اتحادیه اروپا ندارد. همین اواخر یکی از مقامات اتحادیه به او در مورد انتشار اطلاعات نادرست در مورد جنگ اسراعیل و حماس هشدار داده بود.

ماهواره های گالیله برای اروپا اهمیت زیادی دارد زیرا، می تواند مستقل از سیستم های موقعیت یابی جهانی GPS ایالات متحده و سیستم های satnav روسیه و چین عمل کند. سیستم رهگیری جدید می تواند به ارتش و سازمان های اطلاعاتی اتحادیه اروپا قدرت بیشتری برای انتقال پیام های رمزگذاری شده بدهد. این سرویس برای اولین بار درسال 2016 راه اندازی شد اما، تعداد فعلی ماهواره ها نمی توانند پاسخگوی همه نیازهای آنها باشد. بنابراین، اروپا چاره ای به جز تقویت شبکه فعلی ندارد. بندیکتو گفت: «این یک موضوع برای ما اهمیت زیادی دارد. ما در حال حاضر 10 ماهواره داریم که آماده پرتاب هستند."


چاپ