10 موشکی که اسپیس ایکس را از فالکون به استارشیپ رساند!

شرکت اسپیس ایکس میلیاردر معروف، ایلان ماسک از زمان تاسیس در سال 2002 مسیر طولانی را پیموده است تا به استارشیپ برسد.

 اسپیس ایکس

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ؛ ایلان ماسک در سن 30 سالگی شرکت فضایی اسپیس ایکس را تاسیس کرده بود. هدف اصلی ماسک از راه اندازی این شرکت توسعه فناوری های مورد نیاز برای ماموریت های فضایی و کاهش هزینه ها بود. او معتقد بود که سفر انسان به مریخ از نظر اقتصادی امکانپذیر است. امروزه در بیشتر ماموریت های فضایی از موشک های با قابلیت استفاده مجدد این شرکت استفاده می شود. اما ماسک به اینجا بسنده نکرد و تصمیم گرفت پروژه ساخت موشک فوق سنگین استارشیپ خود را برای ماموریت سفر به مریخ آماده کند.
ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موشک هایی بپردازیم که باعث شدند استارتاپ اسپیس ایکس به چنین شرکت عظیمی تبدیل شود.

  1. موشک فالکون 1:

اسپیس ایکس موشک فالکون1

در واقع این اولین موشک اسپیس ایکس بود که نتوانست خود را به مدار زمین برساند. باورش سخت است اما، در آن زمان شرکت به ورشکستگی نزدیک شده بود. ماسک برای نامگذاری اولین موشک خود از فیلم معروف جنگ ستارگان الهام گرفت. فالکون 1 به افتخار هزاره فالکون در این فیلم گرفته شد. شرکت این موشک را برای حمل بارهایی به وزن 670 کیلوگرم در مدار پایین زمین ساخت. عدد "1" در کنار نام"فالکون" به این واقعیت اشاره دارد که این موشک 21 متری فقط با یک موتور سوخت کار می کند. سوخت موتور آن از اکسیژن مایع و نفت سفید تامین می شد.

اولین پرتاب در 24 مارس 2006 فقط یک دقیقه طول کشید. پرتاب دوم و سوم آن نیز با شکست مواجه شد. ماسک در مورد اتفاقات آن زمان گفت:" شرکت تنها پولی که داشت برای چهارمین پرتاب هزینه کرد. این آخرین پولی بود که ما داشتیم." بلاخره پرتاب چهرم با موفقیت انجام شد و موشک فالکون1 به مدار زمین رسید. این پرتاب، فالکون1 را به اولین موشک با سوخت مایع تبدیل کرده بود که توانست به مدار زمین برسد.

  1. موشک Grasshopper:

 اسپیس ایکس موشک 2

توسعه موشک ها با قابلیت استفاده مجدد آغاز شد. فالکون1 در چهارمین پرواز توانست یک محموله ساختگی به فضا ارسال کند. پس از آن، فقط یک پرواز در 14 ژوئیه 2009 انجام داد. در این ماموریت، فالکون ماهواره مالزیایی RazakSAT را به مدار زمین فرستاد. اسپیس ایکس بیشتر علاقمند به ساخت موشک های سنگین تر بود. بنابراین، بودجه خود را به ساخت موشک فالکون9 اختصاص داد. عدد "9" به این معناست که موشک جدید به 9 موتور سوخت مجهز می باشد.


در حین ساخت فالکون9 SpaceX تصمیم گرفت قابلیت استفاده مجدد را هم به آن اضافه کند. به همین خاطر قرار شد ابتدا یک نمونه اولیه از آن با نام Grasshopper ساخته شود. موشک Grasshopper حدود 100 فوت ارتفاع داشت که از سایت McGregor ایالت تگزاس به فضا پرتاب شد. بعد از آن، Grasshopper در سال های 2012 و 2013 هشت بار پرواز کرد.

  1. موشک آزمایشی با قابلیت استفاده مجدد F9R

اسپیس ایکس موشک 3

البته موشک Grasshopper تنها نمونه اولیه موشک با قابلیت استفاده مجدد نبود. Grasshopper در آخرین پرواز خود توانست تا ارتفاع 744 متری از سطح زمین پرواز کند اما، موشک F9R توانست این رکورد را جا به جا کند. F9R پنج پرتاب از سایت McGregor بین آوریل تا آگوست سال 2014 انجام داد. موشک جدید توانست تا ارتفاع 1000 متری از سطح زمین پرواز کند. F9R در آخرین پرواز خود در 22 آگوست 2014 به علت خاموش شدن سنسورها منفجر شد.

  1. موشک فالکون 9

اسپیس ایکس موشک4

شرکت SpaceX برای اولین بار فالکون9 را در تاریخ 7 ژوئن 2010 از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال آژانس فضایی ایالات متحده به فضا پرتاب کرد. از آن زمان تا کنون فالکون9 بیش ار 250 ماموریت موفقیت آمیز انجام داده است. فالکون اولین فرود موفقیت آمیز خود را در 21 دسامبر سال 2015 به ثبت رساند. این موشک می تواند محموله هایی به وزن13150 کیلوگرمی را تا پایین ترین مدار زمین حمل کند. در حال حاضر، این موشک به یکی از قابل اعتمادترین موشک های باری جهان تبدیل شده است. در سال گذشته، فالکون 9 با انجام 60 پرتاب در طول یک سال اخیر، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. موشک های جدید فالکون9 به 38 موتور تقویت کننده با قابلیت استفاده مجدد مجهز هستند. اما، موشک فالکون با 9 موتور تقویت کننده با 17 بار پرواز پرکاربردترین آنها به حساب می آید.

  1. دراگون: اولین فضاپیمای اسپیس ایکس

اسپیس ایکس موشک4

مارس 2006 اسپیس ایکس از پروژه جدید ناسا معروف به COTS پرده برداری کرد. در این پروژه ناسا از شرکت اسپیس ایکس خواست تا یک فضاپیما برای حمل محموله به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بسازد. SpaceX نیز در سال 2012 اولین کپسول دراگون را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کرد.

  1. موشک Falcon Heavy: قدرتمندترین موشک جهان

اسپیس ایکس موشک5

SpaceX برای ارسال محموله های بیشتر به فضاپیماهای قوی تری نیاز داشت. بنابراین، تصمیم گرفت موتورهای سه موشک فالکون9 را به هم متصل کند. بنابراین، یک بخش به قسمت پایینی فالکون اضافه شد و آن را Falcon Heavy نامگذاری کرد. موشک جدید در اولین پرواز خود در 6 فوریه 2018 تسلا رودستر ایلان ماسک را با یک عروسک که لباس فضایی به تن داشت در صندلی راننده بلند کرد. فالکون هوی از آن زمان تاکنون هفت ماموریت موفقیت‌آمیز انجام داده است. این موشک قرار است تا اواخر سال 2023 هشتمین ماموریت خود را انجام دهد.

قبل از اینکه ناسا سیستم پرتاب فضایی (SLS) خود را برای ماموریت آرتمیس I در نوامبر سال گذشته پرتاب کند، موشک Super Heavy به عنوان قدرتمندترین موشک عملیاتی در جهان شناخته می شد.

  1. فضاپیمای Crew Dragon یا فضاپیمای اژدها

اسپیس ایکس موشک6

این فضاپیما مخصوص بازگرداندن فضانوردان از ماموریت های فضایی به زمین طراحی شده است. با ماموریت های موفقیت آمیز فضاپیمای Cargo Dragon شرکت تصمیم گرفت فضاپیمای جدیدی با نام Crew Dragon بسازد. در سال 2014 ناسا قراردادی به ارزش 2.6 میلیارد دلار برای ساخت یک فضاپیما مخصوص حمله خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی با اسپیس ایکس بست. 30 می 2020 اولین پرواز خدمه فضاپیمای کرو-دراگون به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی با موفقیت انجام شد. این اولین بار از زمان توقف شاتل فضایی در سال 2011 بود که؛ فضانوردان به فضا سفر می کردند.

  1. موشک مریخ نورد Starhopper

اسپیس ایکس موشک7

موشک Starhopper که ایلان ماسک از آن به نام پدر R2D2یاد می کند مانند موشک Grasshopper با هدف آزمایش فناوری موشک هایی با قابلیت استفاده مجدد در مریخ ساخته شده است. Starhopper قبل از اینکه SpaceX وارد فاز ساخت موشک فوق سنگین Starship شود، چندین پرتاب آزمایشی بدون اتصال را انجام داد. هدف اصلی ماسک ساخت موشک با قابلیت استفاده مجدد است که بتواند انسان را از زمین به مریخ و بالعکس بفرستد.

  1. موشک 1Starship MK‌: نمونه اولیه استارشیپ

 اسپیس ایکس موشک8

شرکت فضایی در 28 سپتامبر نمونه اولیه موشک استارشیپ را با نام 1Starship MK معرفی کرد. این موشک در مرکز تاسیسات بوکا چیکا شرکت اسپیس ایکس در جنوب ایالت تگزاس ساخته شد. از این موشک برای چندین پرتاب ارتفاع بالا استفاده شد که به انفجارهای وحشتناکی ختم شد. آخرین آن مربوط به پرتاب 5 مه سال 2022 می شد که پس از انجام یک مانور، موشک در محل فرود منفجر شد.

  1. موشک Starship

اسپیس ایکس موشک9

موشک فوق سنگین استارشیپ 20 آوریل سال 2023 برای اولین بار پرواز کرد. چند دقیقه بعد از آغاز عملیات پرتاب انفجار پایه نگهدارنده موشک باعث شد مدیران اسپیس ایکس تصمیم بگیرند موشک را به صورت دستی منفجر کنند تا از خسارت های بیشتر جلوگیری کنند. با این حال، شرکت سازنده اعلام کرد از این اتفاق اطلاعات مهمی به دست آورده است که می تواند در پرواز بعدی استارشیپ از آنها استفاده کند. ماسک بلافاصله در حساب کاربری پلتفرم ایکس نوشت که پرتاب بعدی استارشیپ به زودی اجرا می شود. اگر این پرتاب موفقیت آمیز باشد، استارشیپ باید خود را برای ماموریت آینده آرتمیس3 آماده کند.

موشک استارشیپ قدرتمندتر از موشک SLS ناسا به حساب می آید. موتور موشک SLS در ماموریت آرتمیس1 9.5 میلیون پوند نیروی رانش تولید کرد. اما، تخمین زده می شود که استارشیپ به لطف 33 موتور رپتور موشک Super Heavy حدود 17 میلیون پوند نیروی رانش در زمان پرتاب تولید کند.


چاپ