شرکت بوئینگ برنده فاز2 پروژه دفاعی "Glide Breaker" دارپا شد!

آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا)، شرکت بوئینگ را برنده فاز 2 پروژه "Glide Breaker" اعلام کرد.

گلایدر مافوق صوت

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت Breaking Defence؛ شرکت بوئینگ توانست در مناقصه ای که دارپا برای پروژه دفاعی "Glide Breaker" برگزار کرد، رقبای دیگر را شکست دهد و به عنوان تنها پیمانکار فاز دوم این پروژه انتخاب شود.

طبق بیانیه بوئینگ ارزش این قرارداد دفاعی با دارپا حدود 71 میلیون دلار تخمین زده می شود. این هزینه قرار است صرف توسعه گلایدرهای مافوق صوت(موشک های هایپرسونیک) شود. به همین علت دارپا این پروژه را «Glide Breaker» نامگذاری کرد. فاز دوم این طرح به قابلیت های فنی آن در از بین بردن موشک های هایپرسونیک اشاره می کند. بوئینگ باید تا فوریه 2027 ساخت گلایدرهای مافوق صوت را به اتمام برساند. مراحل ساخت آن در کارخانه ایالت های آلاباما، کالیفرنیا و میسوری انجام خواهد شد.

گلایدرهای مافوق صوت «Glide Breaker» این قابلیت را دارد که موشک های هایپرسونیک را قبل از آغاز عملیات تعقیب و گریز ردیابی و منهدم کند. به گفته سرگرد ناتان گرینر، مدیر برنامه دارپا موشک های رهگیری می توانند از نیروهای نظامی ایالات متحده مستقر در مناطق عملیاتی مانند اقیانوس هند و آرام محافظت کند. فاز 2 در طی چهارسال انجام می شود و ارزش مالی آن 70.6 میلیون دلار است. بوئینگ بعد از توسعه سیستم‌های کنترل پیشرانه، موشک را در تونل باد مورد آزمایش قرار می دهد تا از تجزیه و تحلیل داده های آن برای ایجاد مکانیسم‌های نوآورانه و مؤثر کنترل پیشرانه استفاده کند. آژانس DARPA اطلاعیه این مناقصه را در ماه آوریل سال جاری منتشر کرده بود.

گیل گریفین، مدیر اجرایی بخش Boeing Phantom Works Advanced Weapons گفت: «موشک های مافوق صوت یکی از خطرناک‌ترین و سریع‌ترین تهدیداتی هستند که می تواند امنیت ملی آمریکا را تهدید کند. ما در این پروژه روی توسعه بیشتر قابلیت‌های ضد مافوق صوت کشورمان و دفاع در برابر تهدیدات آینده تمرکز می‌کنیم». او در ادامه اضافه کرد: "این مرحله از برنامه "Glide Breaker" مشخص می کند که چگونه عواملی مانند جریان هوای مافوق صوت و رانشگرهای جت بر سرعت موشک در ارتفاعات زیاد تأثیر می‌گذارند. ما در حال حاضر مشغول کار روی رهگیری یک شی بسیار سریع در یک محیط فوق‌العاده پویا هستیم."

طبق گزارش Breaking Defence ، پروژه "Glide Breaker" در ابتدا با ابداع و ارائه "سیستم کنترل انحراف و نگرش (DACS)" مطرح شد. این سیستم می تواند امکان ناوبری موشک را راحت تر کند. سیستم DACS شرکت نورث روپ گرومن ، برای دارپا مبلغ 13 میلیون دلار آب خورد. با این حال، آژانس مسئولیت اجرای فاز دوم این پروژه را بعهده بوئینگ قرار داد."

مناقصه فاز اول دارپا فقط روی یک موضوع متمرکز بود و به ویژگی های"اثرات درون جوی" هیچ توجهی نشد. اثرات درون جوی به کنترل موشک در طول فعل و انفعالات پیچیده بین جت های DACS و "جریان متقاطع مافوق صوت" مربوط می شود. حالا بوئینگ قرار است در فاز دوم به این ویژگی ها بپردازد. در بیانیه دارپا آمده است:" نتایج موفقیت آمیز فاز دوم می تواند مسیر را برای اجرای مرحله بعدی فراهم کند." در حال حاضر، آژانس دفاع موشکی (MDA) با دو پیمانکار اصلی Northrop Grumman و Raytheon (یکی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر RTX) برای ایجاد یک سامانه رهگیری فازی GPI (GPI) قرار داد بسته است. استقرار اولیه این سامانه در سال 2035 انجام می شود.


چاپ