راه حل دانشمندان برای از بین رفتن قارچ های ایستگاه فضاییISS !

دانشمندان توانستند برای از بین رفتن قارچ های ایستگاه فضایی بین المللی ISS یک راه حل پیدا کنند.

ایستگاه فضایی بین المللی

طبق گزارش گروه های فن تک و به نقل از انگجت؛ سیستم تصفیه آب ایستگاه فضایی به قدری از بیو فیلم ها اشباع شده اند که فضانوردان نمی توانند آن ها را تمیز کنند. بنابراین، آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) مجبور است برای پاکسازی و نوسازی فیلترهای تصفیه آب، تجهیزات را به زمین برگرداند.

بیو فیلم ها به مجموعه میکروارگانیسم ها شامل قارچ ها، باکتری ها و پروتیست ها گفته می شود. این میکروارگانیسم ها معمولا به سطوح مختلف مانند دیواره لوله های آب می چسبد. رشد میکروب ها و قارچ ها می تواند فیلترهای سیستم تصفیه آب را مسدود کند و به واسطه آلودگی آب باعث بروز بیماری در فضانوردان می شود. پس در فضا هم مانند زمین میکروب وجود دارد؟! از آنجایی که بیو فیلم ها می تواند با به خطر انداختن تجهیزات مختلف مانند لباس های فضانوردان، واحدهای بازیافت، رادیاتورها و تاسیسات تصفیه آب خسارت سنگینی به ناسا وارد می کند. به همین علت در سال 2023 آژانس بودجه 1.3 میلیارد دلاری را برای بازسازی تجهیزات ایستگاه بین المللی اختصاص داد. جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در ماموریت های فضایی به ویژه ماموریت های طولانی مدت آینده در کره ماه و سیاره مریخ برای ناسا اهمیت زیادی دارد.

ایستگاه فضایی بین المللی میکروفیلم ها

در همین راستا، تیمی از محققان دانشگاه کلرادو، دانشگاه MIT و مرکز تحقیقات ایمز آژانس به فکر استفاده از باکتری های گرم برای حل این مشکل افتادند. به این تیم گروهی از متخصصان شرکت LiquiGlide با مدیریت کریپا واراناسی ملحق شدند. این شرکت مهارت زیادی در از بین بردن اصطحکاک بین جامدات و مایعات دارد. نتایج این مطالعه چند رشته ای نشان داد که عایق سطوح مختلف با لایه نازکی از اسیدهای نوکلئیک می تواند از رشد باکتری در ایستگاه فضایی ISS جلوگیری کند.

دانشمندان در طول تحقیقات خود دریافتند که اسیدهای نوکلئیک به علت اینکه حامل بار الکتریکی منفی ناچیزی هستند می تواند از چسبیدن میکروب ها به سطوح مختلف جلوگیری کند. البته بر سر راه این باکتری، موانع فیزیکی مخصوص و یک موانع شیمیایی گذاشته شد. محققان برای تصفیه آب از شبکه های سیلیکونی استفاه کردند که سطح آن با روغن سیلیکونی پوشانده شد تا با ایجاد لغزندگی مانع از چسبیدن بیوفیلم ها به آن شود.

استفاده از اسیدهای نوکلئیک برای پوشش سطوح در نمونه های زمینی توانست تا حدود 74 درصد از تشکیل میکروفیلم ها جلوگیری کند. این میزان در نمونه های ایستگاه فضایی به 86 درصد می رسد. با این حال، محققان معتقدند برای رسیدن به قطعیت نیاز به آزمایش های بیشتری دارند. پاملا فلورس، کارشناس میکروبیولوژی در دانشگاه کلرادو معتقد است:" ما نمی دانیم روش جدید می تواند تا چه مدت از رشد و تکثیر میکروفیلم ها جلوگیری کند. برای تخمین این زمان به تحقیقات و تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز داریم."


چاپ