دکتر فیروز نادری در سن 77 سالگی در گذشت!

فیروز نادری دانشمند ایرانی و یکی از مدیران سابق آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) در سن 77 سالگی درگذشت.

فیروز نادری 1

طبق گزارش های منتشر شده، دکتر نادری دو هفته گذشته به علت تصادف در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری شده بود. اما، تلاش پزشکان نتیجه ای نداد و در نهایت شب گذشته دانشمند ایرانی چشم از جهان فرو بست.

دکتر نادری در سال های 2011 تا 2016 مسئولیت اکتشافات منظومه خورشیدی در آزمایشگاه پیشرانش ناسا را به عهده داشت. ایشان دو هفته پیش به علت سانحه تصادف از قسمت نخاع آسیب جدی دیده بود. با وجود امیدواری فراوان برای بهبودی ایشان، خبر نا به هنگام درگذشت این دانشمند برجسته همه را شوکه کرد.

این خبر از طریق انتشار یک پست در حساب های توییتر و اینستاگرام او اعلام گردید. در این بیانیه آمده است:"با غم فراوان، درگذشت دکتر فیروز نادری را در روز جمعه 9 ژوئن اعلام می کنیم. فیروز در آخرین ساعات زندگی‌اش مانند تمام عمرش محصور عشق و ستایش بود.»

فیروز نادری، مدیر ارشد سابق ناسا

دکتر نادری در روز 5 فروردین سال 1325 در شیراز به دنیا آمد و در سال 1964 به کشور آمریکا مهاجرت کرد. او فارغ التحصیل رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی از دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود. وی بعد از اتمام تحصیلات خود به، ایران برگشت و با گذراندن دوران سربازی مدتی در مرکز "سنجش از دور ایران" مشغول به کار شد.

دکتر فیروز نادری به مدت 37 سال در سمت های مختلف آژانس فضایی ایالات متحده خدمت کرد. در نهایت، سال 1979 به سمت مدیریت «آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا» رسید. در طول این مدت در حوزه های مختلفی مانند رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدهای اخترفیزیکی، مهندسی سامانه‌ها، توسعه‌ فناوری، مدیریت برنامه، پروژه‌ سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای و سامانه‌های سیاره‌ای کار کرد.

در نهایت، سال 2011 دانشمند شیرازی به بالاترین پست دوران حرفه ای خود دست پیدا کرد و به عنوان مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا منصوب گردید. او در سال 2016 داوطلبانه از سمت خود استعفا داد. ناسا برای قدردانی از زحمات دکتر نادری در سال 2016 نام سیارک (5515) EL1 1989‎ را در منظومه شمسی به نام "سیارک نادری" تغییر داد.


چاپ